Ministr financí Andrej Babiš zaslal Radě České televize stížnost na dvě reportáže odvysílané v pořadech 168 hodin (reportáž Křišťálově čisté z 29. ledna) a Reportéři ČT (reportáž Ministerské počty z 30. ledna). Obě se věnovaly jeho problému s dluhopisy, v němž vicepremiér doposud nedokázal dostatečně vysvětlit jak rozdíly ve vlastních příjmech, tak původ peněz. Babiš si ale myslí, že ČT se k němu chová neobjektivně a nevyváženě, a proto mu jeho právníci vyhotovili stížnost, o které jako první informoval deník FORUM 24. Babiš ale nyní bere zpět vyjádření o tom,ž e by redaktoři měli být propuštěni.

Babiš v pozoruhodném čtrnáctistránkovém textu uvádí například dojem, že hlavním cílem zmiňovaných reportáží byla skandalizace jeho osoby. Reportéři podle Babiše zamlčeli fakt, že jeho příjmy od roku 1993 byly v té době jasně vysvětleny (nikdo ovšem neví jak) a vše bylo záměrně natočeno tak, aby byl vytvořen dojem, že ministr financí je podezřelý z daňového podvodu.

Babiš je zároveň rozzloben na Lenku Zlámalovou, která o celé věci informovala na webu Echo24, a tak ji ve stížnosti taktéž zmiňuje. „Reportáž Křišťálově čisté postrádá informační hodnotu a je založena na nepodložených spekulacích novinářky Zlámalové,“ dočteme se v textu s tím, že Zlámalová na Babiše útočí dlouhodobě.

Ministru financí také vadí, jaké si autoři reportáží zvolili respondenty, kteří se k Babišovu problému vyjádřili. „(…) především se jedná o mé politické konkurenty, Bohuslava Sobotku (ČSSD) a Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL).“ Je zajímavé, že Babiše překvapuje, že se televize ptá na názor jeho koaličních partnerů, se kterými již tři roky vládne. Vyváženější by asi bylo zeptat se Martina Komárka, Ondřeje Koutníka nebo jiného zaměstnance Agrofertu.

Babišova stížnost v celém svém znění neustále upozorňuje na to, že byl v pořadech údajně porušen Kodex České televize. Stejně tak reportáže prý nebyly vyvážené a objektivní, což je hodnocení, které pravděpodobně splňuje pouze vydavatelství MAFRA, které patří do holdingu Agrofert. Dozvíme se ale i různé dojmy, například vysvětlení toho, proč vznikla reportáž Ministerské počty. „Obsah a forma reportáže Ministerské počty naznačují, že jde o osobní mstu za mé předchozí výroky na adresu České televize,“ uvádí ministr financí. ČT prý vede systematickou kampaň za Babišovo znevážení.

A protože Andrej Babiš dobře ví, že všechno je nutné řídit jako firmu, na konci Radě ČT vzkazuje, aby rozhodla o tom, že obě reportáže porušily Kodex ČT a „aby v této souvislosti přijala ve vztahu k redaktorům odpovídající opatření, a to včetně pracovněprávních“. „Standardně se to do stížností dává. Ale pan Babiš si uvědomuje, že to vyvolá vlnu kritiky. Rozhodl, že tam tu větu vynechá. Nemá v úmyslu nechávat někoho vyhodit,“ vysvětlovala serveru Novinky.cz Babišova mluvčí Lucie Kubovičová.

Celý text zde:

Unknown Name_2

Johana Hovorková
Johana Hovorková
Redaktorka deníku FORUM 24
Další články autora