Reklamní spot, který zná snad každý majitel televizního přijímače, přesvědčující diváky o prospěšnosti zavedení elektronické evidence tržeb, lže. Toto tvrzení lze vydedukovat z vystoupení Aleny Schillerové, Babišovy pravé ruky na ministerstvu financí a první dámy projektu EET. Podle náměstkyně šéfa státní kasy totiž slibovaných 18 miliard do rozpočtu „hrozí“ bůhvíkdy. Kdo si tedy myslel, že práskáním na číšníky pomůže české ekonomice, bude zklamán. Navíc, zmiňovaný videospot už na stránkách Finanční správy není k nalezení, což je také nestandardní chování.

Reklama a způsoby jejího využití s nejlepším výsledkem jsou dvě z mnoha dovedností, kterými se může Andrej Babiš pochlubit. Své by o tom mohl vyprávět Richard Krajčo, Josef Váňa nebo Jaromír Jágr. Všichni posloužili, jak si oligarcha nadiktoval a část národa si je navždy spojila s činy, které od jejich setkání Babiš spáchá.

Nyní ministr financí vložil své znalosti z podnikatelského prostředí, které stále dokáže skvěle prolínat se svou politickou funkcí, a vznikla tak reklama, hodná na titul „populismus roku“. Rozradostnění kreslení učitelé, zdravotní sestřičky nebo hasiči nám oznamují, jak jim šmírovací nástroj pomůže k lepším výdělkům. Divák má pak zřejmě nabýt dojem, že díky tomu, že si vezme účtenku, budou jeho děti chytřejší, rodiče zdravější a oheň, který by náhodou propukl v jeho obydlí, okamžitě uhasí požárník, který dostal příspěvek z EET.

Lež, populismus, výmysly. Nejenže z reklamního videa nezjistíte, kam vlastně nakonec oněch 18 miliard zamíří, ale nesmyslná je i zmíněná částka. Vzhledem k tomu, že je na konci klipu, který znenadání zmizel ze stránek Finanční správy i videoportálu YouTube, znázorněn onen padouch, který okrádá stát na daních, tedy číšník, snaží se MF lidem vnutit, že obrovskou sumu vybere právě od lidí, působících v gastronomii. To však není pravda.

Jak přiznala Schillerová, která zřejmě ještě v ranním vysílání veřejnoprávní televize nečekala záludnou otázku, vysněných 18 miliard je částka, která by možná mohla být, při dobré konstelaci všeho, vybrána po spuštění všech částí elektronické evidence tržeb. První fáze má podle Babišovy náměstkyně přinést do státní kasy kolem 4 miliard korun navíc. Možná právě proto byla klamavá a lživá reklama stažena a nahrazena jinou verzí, která sice také používá deziluze, ale zřejmě ne tak prokazatelné, jako ta původní.

 

Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora