Vláda hnutí ANO nelení. Ministr dopravy Dan Ťok chce rychleji obnovovat vozový park, a proto navrhuje zavedení vysoké silniční daně za starší vozidla. Její výše by byla odstupňována podle roku výroby. Nejvíce by na to doplatili lidé s nižšími příjmy, pro něž by nové výdaje znamenaly citlivý zásah do rodinného rozpočtu.
[ctete postid=“190930″ title=“Rozpory mezi ANO a ČSSD přetrvávají. Babiš ji viní, že stála za jeho aférami“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/04/ANO-ČSSD-385×230.jpeg“ excerpt=“Optimistické zvěsti o pokroku ve vyjednávání mezi hnutím ANO a ČSSD o programu jsou “ permalink=“http://forum24.cz/rozpory-mezi-ano-a-cssd-pretrvavaji-babis-ji-vini-ze-stala-za-jeho-aferami/“]190930[/ctete]
Andrej Babiš překypuje aktivitou. Sebevědomě se přitom tváří, že dá v zemi konečně všechno do pořádku. Přirozeně přitom nemluví o resortech, které spravovalo hnutí ANO. Jezdí do regionů, všude slibuje miliardy, zvyšuje důchody, snižuje jízdné vybraným cílovým skupinám… Jeho ministři nemohou zůstat pozadu, ačkoli mnozí z nich netuší, jestli ještě v létě zůstanou ve funkci.
Státní regulace rostou
Za oponou tohoto marketingového divadla ovšem prosakují z vládních kabinetů plány, které se v konečném důsledku obracejí i proti nemalé části voličů hnutí ANO. Něco se v tomto směru podařilo uskutečnit už v předchozí vládě. Prudký nárůst byrokracie pro malé podnikání včetně zavedení EET a protikuřáckého zákona zvýšil ceny dotčených služeb a zhoršil jejich dostupnost hlavně na venkově.
Babiš tuto situaci brilantně ustál tak, že veškeré negativní dopady vládní praxe svedl na koaliční partnery. Dnes v této linii citelných státních regulací hodlají někteří členové jeho menšinové vlády pokračovat.
Příkladem je ministr dopravy Dan Ťok, tedy šéf resortu, jenž ve své funkci evidentně selhal. Stav silniční sítě není v dobrém stavu, výstavba nových dálnic téměř stojí a nelze se přitom donekonečna vymlouvat na předchůdce. Ťok si však nyní usmyslel, že se zaměří na jednodušší témata, mimo jiné na problém obnovy vozového parku.
Lobbistické tlaky
Průměrné stáří vozidel je u nás skutečně na evropské poměry nadprůměrné. Dosahuje 14,6 let, avšak srovnání s vyspělejšími zeměmi vzhledem k rozdílné kupní síle pokulhává. Současně byl loni registrován rekordní počet 5,6 milionu aut, přičemž prodeje nových i ojetých vozů vzkvétají.
Tato situace vede lobbisty ze Svazu dovozců automobilů k opakovaným apelům na rychlejší vyřazování starších aut z provozu. Česká republika je přece automobilová velmoc a zaslouží si lepší vozový park. Tlakem na jeho obměnu však v první řadě hájí vlastní obchodní zájmy.
Stát však na tyto apely slyší. Už Sobotkova vláda jednala o dvojnásobném zvýšení poplatků za první registraci starších vozidel, až po nově zavedené daně pro auta vyrobená v letech 2000–2005. Nakonec z tohoto záměru vycouvala kvůli obavám ministrů hnutí ANO z negativního ohlasu voličů v krajských a senátních volbách.
Silniční daň až 16 tisíc
Proto je poněkud překvapivé, že se dnes k této myšlence Babišův kabinet znovu vrací. Tím spíše, že ji v této podobě ani nevyžadují žádné unijní směrnice. Ministr Ťok si nechal zpracovat studii, jak motivovat obnovu vozového parku, jejíž závěry a návrhy řešení jsou obdobné. V razanci daňových restrikcí jdou dokonce ještě dál než původní představy Sobotkovy vlády.
Ministerstvo dopravy zvažuje dva scénáře, přičemž oba představují rozšíření používání dnešní silniční daně. Nově by ji povinně každoročně platili všichni majitelé vozidel vyrobených do roku 2005, nikoli tedy jen podnikatelé jako doposud.
Výše daně by byla odstupňována podle emisních norem. Za automobily vyrobené do roku 1993 (norma EURO 0) by majitel zaplatil až 16 tisíc korun, za vůz vyrobený v letech 1993–1995 až 10 tisíc korun (EURO 1), za vůz vyrobený v letech 1996–1999 (EURO 2) je v obou scénářích navrhovaná daň ve výši 8 tisíc korun, a za vůz vyrobený v letech 2000–2005 (EURO 3) ve výši 4 tisíce korun, což by se už týkalo starších typů Škoda Octavia.
Zhoršení osobní dopravy na venkově
Jen v kategorii EURO 3 se na našich silnicích pohybuje celkem 1,2 milionu aut, takže by si významně polepšil i státní rozpočet. Předkladatelé zároveň navrhují vysoké poplatky na první registraci dovezeného staršího vozidla, čímž se prodraží až o desítky tisíc korun.
Na první pohled tento záměr vypadá bohulibě. Nenecháme přece na našich silnicích brázdit zrezivělé a nebezpečné „plečky“, které jen zamořují ovzduší. Ale takhle černobílé to není. Tupá státní regulace nerozlišuje mezi vozidly splňujícími příslušné normy provozu na silnici, a vraky, které tam skutečně nepatří. Od toho je dopravní policie a kontroly, aby tomu zamezovaly.
Do jednoho pytle jsou tak házeni všichni. Ti, kteří se o svůj majetek pečlivě starají, by byli znevýhodněni. K obměně vozového parku ostatně dochází přirozeně, jen loni jich bylo z evidence vyřazeno čtvrt milionu.
Představme si modelové situace. Plošnou daní může být postižen i senior, žijící na venkově v oblasti s horší dopravní obslužností, který si občas potřebuje dojet k lékaři, do obchodu, nebo na poštu. Za celý rok nenajezdí ani tisíc kilometrů. Andrej Babiš mu sice s velkou slávou přidá na penzi 900 korun, ale celé roční navýšení může padnout na novou silniční daň. Při velké smůle to může být ten samý důchodce, který musel zavřít svůj krámek kvůli EET.
Nesystémové šrotovné
Naproti tomu hodlá ministerstvo nabídnout tzv. šrotovné výměnou za koupi nového vozu, opět odstupňované podle emisních norem (maximálně po EURO 2) od 30 do 50 tisíc korun. Koncept šrotovaného je ovšem stejně kontroverzní.
[ctete postid=“185621″ title=“V zájmu Agrofertu. Ministr Milek chce povinný odběr českých potravin“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/03/Milek-385×230.jpeg“ excerpt=“Ve stínu mediálně výživnějších kauz, kam patří tlak na výměnu ředitele GIBS Michala “ permalink=“http://forum24.cz/v-zajmu-agrofertu-ministr-milek-chce-povinny-odber-ceskych-potravin/“]185621[/ctete]
U nás se jej dosud nikdo neodvážil zavést, a to ani v době ekonomické krize, která by jej spíše opravňovala kvůli motivaci ke zvýšení spotřeby. Šrotovné je však další formou dotace, která pokřivuje trh a zvýhodňuje jedno průmyslové odvětví. Navíc v době, kdy prodeje nových aut rostou.
Za 50 tisíc korun si člověk, který bere 15 tisíc korun hrubého (jako například v provozu Kosteleckých uzenin z Babišova holdingu), nové auto nekoupí. Takže buď bude takový majitel staršího vozu s nižšími příjmy celoročně šetřit na silniční daň, nebo nebude jezdit vůbec.
Odborný server Auto.cz uvádí, že se touto drakonickou regulací ani viditelně nezlepší ovzduší. „Správně fungující felicia z roku 1997 vypouští méně škodlivin než o patnáct let novější načipovaný superb s pirátsky vymontovaným filtrem pevných částic. Jeho vysmátého majitele s kšiltem dozadu neumíme nachytat ani pokutovat.“
Co k tomu dodat? „Babiše mám rád, protože rozumí nám, obyčejným lidem,“ svěřují se doslova na Facebooku jeho voliči, i když pojem „obyčejný člověk“ už kdysi zprofanoval Jiří Paroubek. Pokud budou jeho technokratické vládě procházet takové nápady, je zjevné, že jí spíše než o „obyčejné lidi“ jde o silné zájmové skupiny a vlivné korporace.
AKTUALIZACE 15.30 hod.
Premiér Andrej Babiš dnes po poledni na článek o zdanění starších aut zareagoval na svém facebookovém profilu. Označil tyto zprávy za „naprostý nesmysl“. „Nic takového SAMOZŘEJMĚ NECHYSTÁME,“ zdůraznil.
Informace, že ministerstvo dopravy zvažovalo na základě zadané studie, jak zrychlit obnovu vozového parku pomocí odstupňované silniční daně a poplatků za první registraci vozidla, však nepopřel. První tento záměr, o kterém vláda dosud nejednala, zveřejnily některé odborné servery, zde.
Premiér jistě nemůže vědět, co všechno se děje v jeho resortech, a nepochybně se zalekl negativních reakcí hlavně seniorů, kterých by se tato opatření citelně dotkla. Před podzimními volbami by podobné nápady mohly vyvolat nepříjemný rozruch. Proto jeho marketingový tým hasí požár, který ovšem nebyl zažehnut v médiích, ale na ministerstvu dopravy Dana Ťoka. Pro větší transparentnost by ovšem výše zmíněnou studii mělo zveřejnit, byla ostatně pořízena za peníze daňových poplatníků.
.