Soukup prý hodlá koupit Lidové noviny aneb Další stupeň mediálního úpadku

Mediální impérium Jaromíra Soukupa se možná rozroste o další titul. Podle zákulisních informací se totiž připravuje prodej Lidových novin a místo Andreje Babiše by se jejich novým majitelem mohl stát právě všekonferenciér TV Barrandov a majitel vydavatelství Empresa. Tradiční deník, který dostal za vlády oligarchy co proto, se možná dostane na pokraj samotné své existence.

Už dnes bere Lidové noviny převážná část čtenářů, kteří ještě nezanevřeli na klasická tištěná média, hlavně jako stranický tisk hnutí ANO a nástroj Andreje Babiše k diskreditaci a odstraňování politických oponentů. Dvojice „novinářů“ Martin Shabu a Ondřej Koutník je dokonce samostatnou jednotkou, která koná přímo podle přání českého premiéra.

Zatímco Shabu píše články, na jejichž základě Babiš odvolává ministry, protože na ně má díky svému zaměstnanci „nabito“, Koutník zase řeší kauzy, které se posléze velmi hodí k útokům na politické soky majitele hnutí ANO.

I jejich dny v Lidových novinách, stejně jako šéfování Babišova kamaráda z tenisu Ištvána Léka, ovšem mohou brzy skončit. Jak totiž na Twitteru píše renomovaný novinář Jaroslav Kmenta, možná za čas skončí Lidové noviny v zajetí mediálního magnáta, jak Soukupa označuje prezident Zeman.

List by se tak dostal do portfolia mezi časopisy Týden, Sedmička, Instinkt nebo Faktor Soukup, který musel kvůli neskonalému egoismu majitel vydavatelství pojmenovat sám po sobě. Těžko tedy odhadnout, co by se s dříve uznávanými Lidovkami stalo nyní.

Je pravda, že v současné situaci, kdy kvůli ovlivňování deníku Babišem z něj odcházejí jeho dlouholetí autoři, v čele s Petrou Procházkovou, nikdo moc nevěří v návrat poctivé a objektivní žurnalistiky, kterou se LN mohly pyšnit dlouhá léta před tím, než je společně s celým vydavatelstvím Mafra koupil tehdy ještě „pouze“ miliardář s choutkami po moci.

Pod možným vedením Jaromíra Soukupa by ovšem bylo rozhodně lepší, aby deník, vydávaný od roku 1893, zanikl. To, co by mohlo čekat v propagandisticky vedeném vydavatelství Empresa, které stejně jako TV Barrandov slouží pouze zájmům jeho majitele a na něj navázaných osob, by pro noviny s takovou tradicí byla pouze neskutečná a nikdy nesmazatelná ostuda.

Je pravda, že informace Jaroslava Kmenty je, jak i on sám přiznává, založena převážně na jeho osobním zkoumání „terénu“, ale na tomto tahu na mediální šachovnici by nebylo nic nepochopitelného.

Babišovu strategii už všichni odhalili, ztrácí tedy na svém „kouzlu“ a stejně se zdá, že je pro premiéra marketingově důležitější Mladá fronta DNES, jejíž šéfredaktor Jaroslav Plesl se neštítí skutečně ničeho a pod jeho vedením se tyto noviny staly další nechutnou snůškou dezinformací, lží a probabišovské rétoriky.

Navíc se premiér neustále potýká s obviněními z toho, že svůj Agrofert, pod nějž spadá i Mafra, přestože kvůli střetu zájmů nesmí, stále ovládá a nejraději by zametl co nejvíce stop.

U Soukupa má Babiš také jistotu, že ani pod jeho vedením by se z Lidových novin nestalo periodikum, které by se na jeho panování dívalo kritickým pohledem. Po prvotním náznaku odporu totiž majitel TV Barrandov a Empresy pochopil, že je pro něj daleko výhodnější se kromě prezidenta Zemana lísat i k premiérovi, což geniálně předvedl například v „ostrém“ rozhovoru o únosu Babiše juniora na Krym a proběhnuvší vládní krizi.

Ať už obchod mezi dvěma největšími przniteli české novinařiny proběhne, či nikoliv, výrazně upozorňuje na to, kam až se dokázala naše žurnalistika od revoluce dostat. V momentě, kdy se jedním z nejobjektivnějších deníků stává bulvární Blesk, není skutečně proč jásat.

Revue Forum Banner
Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora