Babišův šmírovací systém elektronické evidence tržeb platí nejen podnikatelé, ale především zákazníci. Většina podnikatelů po zavedení EET zvýšené náklady převedla na ceny nabízeného zboží. Zatím jde o restaurace, ale od 1. března to bude také veškerý maloobchod. Andrej Babiš se snaží při svých předvolebních výjezdech po republice vytvářet dojem, „že se nic neděje“, díky obcházení sympatizujících kaváren a hospod, realita je však jiná.

Například při nedávném testu na Plzeňsku zjistili redaktoři Deníku, že deset z dvanácti restaurací po zavedení EET zvedlo ceny. „Museli jsme o několik korun zdražit jídlo i pití, platíme totiž měsíční paušál společnosti za novou pokladnu, dražší jsou i papíry do kasy a podobně,“ vysvětlila majitelka plzeňského bistra Kantýna Adéla Svobodová. Pivo tu v průměru zdražilo o čtyři koruny za půllitr, guláš o deset korun. Kvůli tomu, aby měl Andrej Babiš informace z každé hospody, tak zákazníci zaplatí v průměru o 14 korun více. Například pro dělníky, kteří chodí na obědy každý den, je to výdaj navíc téměř 300 Kč měsíčně.

Naprosto mimo je oblíbený argument Babiše, který tvrdí, že ten, kdo po 1. prosinci 2016 zdražil, do té doby podváděl. Pravdou totiž je, že podnikatelé mají s EET dokazatelné výdaje, které mohou dosáhnout až ke dvěma tisícům korun měsíčně. Jde o licenci za software, pronájem pokladny, internetové připojení, náklady na tisk, náklady na účetní atd.

Štěpán Malát
Štěpán Malát
Další články autora