První březen je dnem, kdy se mají do systému EET připojit podnikatelé a firmy v maloobchodu a velkoobchodu. Tisíce obchodníků s potravinami, drogerií nebo třeba hřebíky musejí od uvedeného data mít v provozu pokladnu, díky níž bude moci Finanční správa neustále kontrolovat jejich tržby. Do této kategorie EET však spadají i internetové obchody.
Podnikatelé, kteří nevlastní klasický kamenný obchod, ale své výrobky prodávají pouze prostřednictvím internetu, tak budou muset v některých případech používat pokladnu napojenou na EET. A o jaké případy jde? Dělí se podle druhu platby. EET nemusíte mít, pokud přijímáte platby prostřednictvím bezhotovostního převodu, prostřednictvím tzv. dobírky, nebo na základě urychlujícího vyplnění bankovního příkazu. Naopak EET pokladnu internetový obchodník musí mít v případě, že přijímá platby kartou, přijímá hotovost nebo jakoukoli z výše neuvedených forem platby. O jaké by mohlo jít, zákon nespecifikuje.
Zajímavý je rozdíl mezi platbou na účet a platbou prostřednictvím karty. Obě varianty jsou bezhotovostní, obě zanechávají jasnou a dohledatelnou cestu. Přesto si ministr financí Andrej Babiš přeje, aby v prvním případě tržba evidována nebyla, ve druhém byla. Pokladnu napojenou na EET musí mít živnostník také, pokud realizuje platby prostřednictvím platební brány PayPal, GoPay, PayU apod..
Pokud jde o dobírku, EET podnikatel nemusí mít, jestliže mu spediční firma, která dobírku vybere, odešle částku bezhotovostně na účet.
U internetových obchodníků mnohdy panuje přesvědčení, že na ně nemůže přijít kontrola, vzhledem k tomu, že nemají fyzickou prodejnu, mnozí ke svému podnikání nepotřebují ani kancelář nebo sklad. Je to omyl. Ze zákona může kontrolu internetových obchodů provádět Celní správa a Finanční správa. Oba orgány spadají pod Ministerstvo financí ČR.
„Nepoučený stát, kterému asi nestačila fiaska jako centrální registr vozidel nebo OpenCard se s nejvyšší pravděpodobností řítí do dalšího internetového maléru, se kterým budou mít (samozřejmě nejen) provozovatelé e-shopů přinejmenším spoustu práce navíc. EET (Evidentně Extrémní Trable) se řítí na provozovatele e-shopů jako tsunami, kterou dalo do pohybu ministerstvo financí s na první pohled bohulibým úmyslem (líbivým do voleb) – kontrolovat hotovostní platební styk firem a živnostníků a zamezit daňovým únikům. Živnostníci se proti němu staví od samého začátku, EET se však nevyhnutelně blíží,“ komentují situaci internetových obchodů v souvislosti s EET provozovatelé webu, který v ČR patří mezi nejoblíbenější poskytovatele e-shop řešení.