Poslední interpelace na předsedu vlády nedopadly nejlépe. Andrej Babiš předvedl svůj nemarkýrovaný politický styl. Na nepříjemné otázky neodpovídal, útočil a šířil fake news. Nejkřiklavěji se to odrazilo v jeho tvrzení, že hnutí ANO nemá ve státní správě žádné lidi.
[ctete postid=“213437″ title=“Další předvolební trik: EET údajně vydělala 10 miliard, tvrdí Babiš“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/09/EET-385×230.jpeg“ excerpt=“Premiér Babiš v reakci na snahu opozice zrušit EET prohlašuje, že zatím vydělala 10 “ permalink=“http://forum24.cz/dalsi-predvolebni-trik-eet-udajne-vydelala-10-miliard-tvrdi-babis/“]213437[/ctete]
Parlamentní interpelace jsou tradičním nástrojem, kde může opozice přímo konfrontovat členy vlády. Šéf ANO však znovu předvedl, že bez marketingových poradců je někdo jiný než virtuální smířlivá postava, jež chce spojovat společnost.
Premiér až příliš často nedokázal udržet nervy na uzdě a místo věcných odpovědí předvedl vlastní sebechválu, povýšenecké školení a osobní výpady. Za vše mohou ti ostatní, kdo dříve zaspali nebo ho brzdili.
Od penzí ke kuponové privatizaci
Na dotaz předsedy ODS Petra Fialy, kdy vláda předloží řešení důchodové reformy, Babiš odvedl pozornost ke kuponové privatizaci a k údajně zničeným firmám a bankám – z čehož mimochodem Agrofert při výprodeji majetku v éře ČSSD exkluzivně vytěžil.
Zaútočil na minulé vlády, že reformu nepřipravily. Pominul přitom, že jeden z reformních kroků, individuální spořicí pilíř, zrušila předchozí vláda s jeho účastí, a současně změkčila parametry státního důchodového systému. Sám evidentně žádný koncept nemá, kromě utopického snění v předvolebních brožurkách.
Sledujte zprávy TV Nova
Premiér neodpověděl ani na interpelaci poslance Dominika Feriho (TOP 09), kdo z vlády ponese odpovědnost za šlendrián při přípravě návrhu na 75procentní slevy jízdného pro studenty a seniory. Vyšlo totiž najevo, že České dráhy vypočítávaly zlevněné jízdné z vyššího tarifu, než jaký používají u akčních jízdenek pro ostatní cestující. Tím na jedné jízdě vydělaly až stovky korun navíc, než kdyby slevy neexistovaly.
Babiš prý tak nesmyslné vystoupení ještě neslyšel. Vyčinil poslanci, že nesleduje televizní zprávy TV Nova, kde den předtím tento problém ministr dopravy Dan Ťok vysvětlil. Šlo prý o pochybení Českých drah, a následovaly personální změny ve vedení. Jenže ty se chystaly už několik měsíců. Nikdo přitom neví, kolik na podobných tricích a slevách, které jsou de facto miliardovými dotacemi pro dopravní přepravce, vydělá společnost Regiojet Babišova podporovatele Radima Jančury, jež je dlouhodobě ve ztrátě.
Nikoho nikam nestrkáme
Největší troufalost však premiér předvedl při interpelaci Ivana Bartoše na změkčení služebního zákona, přijatého Sobotkovou vládou s podporou hnutí ANO. „Tato novela zcela jednoznačně posiluje politický vliv ve státní správě. Podstatně zvyšuje riziko odvolávání nepohodlných státních zaměstnanců a hrozí, že na klíčové pozice budou dosazovány osoby, jejichž hlavním kritériem výběru bude politická loajalita,“ tvrdí předseda Pirátů, které Babiš školil, že nic nedělají a jen kritizují.
„Já samozřejmě zásadně odmítám tu vaši tezi, protože si myslím, že jsem byl jasným příkladem ministra financí, který nikdy neměl na ministerstvu financí nikoho z hnutí ANO. Ani v dozorčích radách ve firmách, které jsem měl v kompetenci a které jsem řídil, jako ČEPRO, MERO, Letiště atd. Takže určitě nejsme to my, kteří bychom chtěli někoho někam strkat,“ reagoval dotčeně premiér a odmítl, že by dělal nějaké čistky.
Pravdu neměl v několika ohledech. Do strategických funkcí ve státní správě se dostali nejen jeho soukmenovci z ANO, ale i z impéria Agrofertu, což odpovídá Babišově linii řídit stát jako firmu. Vytváření klientelistických vazeb v nových časech nemusí být vázáno na členství v hnutí, ale na osobních kontaktech zejména z byznysu. Obavy, že po změně služebního zákona zákona bude trend agrofertizace státu pokračovat, jsou tedy plně na místě.
Obsazení MERO a ČEPRO
Již v únoru 2015 přinesl server Aktuálně.cz informaci, že během prvního roku působení Andreje Babiše v roli ministra financí usedlo v orgánech strategických podniků se státní účastí devět manažerů, kteří s ním byli spojováni, pracovali pro něj v Agrofertu, radili mu nebo se angažovali v hnutí ANO.
Tehdejší ministr financí si potřeboval zajistit loajalitu v jemu podřízených petrochemických společnostech MERO a ČEPRO. Proto do nich vyslal svoje lidi z Unipetrolu z éry, kdy byl jeho generálním ředitelem Pavel Švarc, bývalý manažer z holdingu Agrofert. Švarc vytvořil předpolí pro pozdější privatizaci Unipetrolu, i když nakonec nedopadla podle původních představ Andreje Babiše.
Po jeho vstupu do vlády přišli do vedení MERO a ČEPRO manažeři Stanislav Bruna, Otakar Krejsa a Ivan Souček. Působili v Unipetrolu v době, kdy s ním měl Agrofert velmi úzké obchodní vztahy, ze kterých těžil výhodným nastavováním cen. Agrofert se stal krátce poté monopolním dodavatelem biopaliv pro ČEPRO, přičemž zdvojnásobil svůj podíl dodávek pro tento státní podnik až na 87 procent.
Čistky v ČEZ a Českých drahách
V dozorčí radě ČEZ zase figurovali Lubomír Charvát, člen energetické komise ANO, a neúspěšný kandidát do sněmovny za ANO Jiří Tyc. Dnes má Babišovo hnutí po nedávné čistce v dozorčí radě ČEZ většinu, jakkoli se může zaklínat, že ministerstvo financí do ní nominovalo „nezávislé“ odborníky.
[ctete postid=“213122″ title=“Stovky demonstrantů budou žalovat Babiše za lživé nařčení, že jsou zaplaceni“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/09/Babiš-demonstrace-385×230.jpeg“ excerpt=“Nejméně tři sta účastníků demonstrací se chce připojit k žalobě na premiéra Andreje “ permalink=“http://forum24.cz/stovky-demonstrantu-budou-zalovat-babise-za-lzive-narceni-ze-jsou-zaplaceni/“]213122[/ctete]
Silná akvizice Agrofertu nastoupila do Českých drah za ministra dopravy Dana Ťoka. Daniela Kurucze, který dříve působil v Synthesii, v jejich vedení nahradil Pavel Krtek, který se současným ministrem životního prostředí Richardem Brabcem působil v dozorčí radě Agrobohemie. Nedávno byl odvolán stejně jako čtyři členové dozorčí rady Českých drah v čele s poslancem ANO Milanem Ferancem. Jenže vliv ANO z tohoto podniku nezmizel.
Feranec, rovněž bývalý manažer Agrofertu, byl považován za hlavního hybatele resortu a současně za spojence muže číslo dvě v hierarchii ANO Jaroslava Faltýnka, jehož vliv ve státní správě se Andrej Babiš snaží oslabit. Daří se mu to však jen částečně.
Z odpolitizování fraška
To dokládá vyjádření bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře pro Hospodářské noviny. „Odpolitizování dozorčí rady Českých drah je jistě správné, pan Feranec měl odejít okamžitě, když se stal loni v říjnu poslancem. Nicméně pan Ťok radu odpolitizoval tak, že pana Ferance nahradil Janem Štrofem, funkcionářem ANO a dosavadním šéfem kanceláře předsedy sněmovny pana Vondráčka,“ prohlásil.
To vše je jen špička ledovce. Premiérova slova, že jeho hnutí nemělo a nemá ve státní správě žádné lidi, jsou jen dalším střípkem v sérii šířených nepravd a dezinformací. Jsou už programovou součásti jeho výbavy, proto nemohou chybět ani při poslaneckých interpelacích.