Česká televize čelí frontálnímu útoku Andreje Babiše a jeho hnutí ANO. Několik týdnů před volbou nového generálního ředitele ji Babiš označil  za zkorumpovanou pakáž a Radu České televize atakuje smrští stížností na tamní publicistiku a zpravodajství. Stížnosti se týkají reportáží o nákupu dluhopisů Agrofertu, kterým Babiš ušetřil miliony na daních, a ilustrační grafiky, kterou televize použila v jiné reportáži o estébáckých vazbách Zemanova adepta na šéfování Karla Srpa etické komisi. V záběrech se totiž objevují ilustrační snímky z archivu Stb, které podle Babiše navozují dojem o jeho spolupráci s komunistickou tajnou policií. Vicepremiérova MF Dnes navíc Českou televizi obvinila z údajné zakázky pro PR agentury, které měly za dvanáct milionů zlepšit její pověst.

Proti nařčením se na středečním bouřlivém zasedání televizní rady ohradil její ředitel Petr Dvořák i někteří radní.  Dvořák označil výpady Babišových médií za snůšku pomluv a účelového propojování jevů, které připomíná estébácké postupy z padesátých let. Smlouva s agenturami pak podle něj vychází z uzavřené dohody transparentní veřejné zakázky, vypsané už v roce 2015 na základě uzavřené rámcové smlouvy. Za nepravdivou označil ředitel ČT i částku uvedenou v článku. Smlouvy na čtyři roky limitují její hranici do 9,6 milionu korun, aniž by musela být vyčerpána. „Agentury také nemají vylepšovat image ČT, ale pomoci televizi propagovat pořady na internetu, respektive na sociálních sítích,“ uvedl Dvořák.

Z patnáctičlenné rady se proti nařčením ministra financí ohradili její předseda Jan Bednář a radní Zdeněk Šarapatka. „Musím odmítnout tvrzení, že Česká televize a redakce zpravodajství vede osobní politickou kampaň namířenou proti ministrovi financí. ČT nevede žádnou kampaň,“ upozornil Bednář. Zdeněk Šarapatka má pak samotné vyznění textu MF Dnes a Babišovy stížnosti za „frontální politický útok“ na nezávislé zpravodajství a publicistiku veřejnoprávní televize a snahu předsedy hnutí ANO ovlivnit systematickými tlaky na ČT svůj mediální obraz. Upozornil také, že jde o zjevný rozpor slov a činů politiků ANO, když poslanec Martin Komárek paradoxně navrhuje novelu zákona o ČT právě kvůli její politické nezávislosti. „Zpravodajství a publicistika České televize jsou nezávislé, byť můžeme debatovat o některých profesních chybách. Dnešní útoky na ČT  jsou ale pouhým začátkem,“ varoval radní. Podle předsedy Jana Bednáře odpoví televizní rada na čtyři Babišovy stížnosti standardní cestou.

Ještě ostřejší diskuze se odehrála v reakci Rady ČT na dopis Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která obviňuje Českou televizi z porušení zákona při dvanáctihodinovém nonstop vysílání k americkým prezidentským volbám. Podle RRTV nadržovala „Americká volební noc“ na ČT24 demokratické kandidátce Hillary Clintonové. Takzvaná vysílací rada přitom podle ČT opírá kritiku jen o okrajové detaily a nepravdivá tvrzení, která před radními televize záhy vyvrátili ředitel i šéfredaktor zpravodajství. RRTV navíc v kritice vychází jen z jedné ze dvou protichůdných analýz, které si nechala zpracovat, přičemž upřednostnila negativní analýzu před pozitivní. Ta totiž nenašla ve volebním zpravodajství žádná sporná místa, přesto nebyly její závěry Radou pro rozhlasové a televizní vysílání v materiálu vůbec zmíněny. Upozornění na porušení zákona přitom RRTV zveřejnila nejprve v médiích, a teprve po dvou týdnech jej doručila České televizi.

Komunistická exposlankyně a radní  Ivana Levá vytkla v této souvislosti ČT24 celý vysílací blok k americkým volbám a šéfy zpravodajství i televizní radu zaskočila otázkou, proč se ve veřejnoprávní televizi vůbec vysílal. Výsledek voleb se podle ní dal předpokládat. Levá si navíc myslí, že zpracování tzv. Americké volební noci v ČT24 přecenilo význam předvolebních průzkumů a zaskočilo samotné moderátory. Jan Bednář Levou upozornil, že americké volební průzkumy jednoznačně označovaly za předpokládanou vítězku voleb právě Clintonovou, aniž by vůbec připustily omyl.

Radní Luboš Beniak zkritizoval RRTV za razanci a zaujetí v kritice České televize a za výběr sporných momentů z vysílání. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zkritizovala jako agresivní červenou grafiku, kterou ČT24  použila ve spojení s americkými republikány, aniž podle Beniaka ví, že právě červená barva je historicky spojena s touto stranou. Podobných chyb udělala RRTV podle radního celou řadu, přičemž svoji nezdařilou kritiku vydává rovnou za upozornění na porušení zákona ČT. Podle Beniaka byl volebním výsledkem zaskočen celý svět a všechny výzkumy ukazovaly na vítězství demokratické kandidátky. „Překvapena možná nebyla jen kolegyně Levá a její komunistická strana,“ glosoval Beniak výroky komunistky.

Za pokus Rady pro rozhlasové a televizní vysílání vyhovět politické poptávce části českých politiků má její kritiku radní Zdeněk Šarapatka. Samotný fakt, že si RRTV vybrala záměrně ze dvou analýz jen negativní a nikde necituje z pozitivního hodnocení Americké volební noci v ČT24, podle něj naznačuje účelovost zprávy. „Stačí se podívat, kdo se z výtek Rady pro rozhlasové a televizní vysílání raduje. Tleská jim Hrad, prokremelští politici a proruská média v čele s Parlamentními listy i aktivisté, kteří na zpravodajství České televize dlouhodobě útočí, že není proruské,“ dodal. Šarapatka v nadsázce uvedl, že uskuteční-li se i v Rusku demokratické volby, odvysílá ČT jistě i „Ruskou volební noc“.

Rada České televize ve středu vyhlásila také volbu nového generálního ředitele ČT. Ta se má uskutečnit 26. dubna. V roce klíčových sněmovních voleb půjde o politiky ostře sledované datum; podle veškerých hodnocení je totiž veřejnoprávní televize nejvlivnějším médiem v zemi.

 

Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora