Říká se, že rodinu si nevyberete. Často to platí i u sousedů nebo spolupracovníků. Světlou výjimkou je tak třeba výběr přátel, ten totiž skutečně záleží jen na vás. Důkazem bližšího vztahu se zpravidla stává nabídka tykání, která je znakem něčeho „víc“. Andrej Babiš se rozhodl, že tykat bude všem občanům, které se snaží oslovit ve svých reklamních spotech. Má to být vtipné, nebo lidové? Spíš trapné, vykonstruované a prkenné.

Andrej Babiš se rozhodl, že zaplaví média a internet svými představami, jak zlepšit život občanů České republiky. Je před volbami, tak se musí zkusit všechno, proto se ministr financí pustil do frontálního útoku. Billboardy, reklama v novinách i televizích. Nově i spoty na videoportálu YouTube, které vás zasáhnou i v momentě, kdy o ně vůbec nemáte zájem.

Tím se dostane k daleko víc lidem, než všichni ostatní, kteří nedisponují miliony na sebeprezentaci. Tento nerovný souboj ovšem nelze nijak narovnat. Pokud se totiž Babiš rozhodne, že obejde zákon o výdajích na volební kampaň, bez většího úsilí ho obejde. Mediální vliv mu to umožňuje.

Není však důvod, aby si oligarcha myslel, že už jsme ve stádiu, kdy vládne všem a každý občan je jeho zaměstnancem nebo sluhou. Proto by si neměl dovolovat lidem tykat a oslovovat je ahoj nebo čau. Vzhledem k tomu, že slušné chování je ovšem pro Babiše sprosté slovo, klidně si troufne na cokoliv. Je jen na voličích, zda mu ukáží, že své sny, demagogii a populistické výkřiky má alespoň prezentovat jako člověk, který se umí chovat a má k lidem úctu.

 

Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora