Nejsilnější česká televize TV NOVA v úterním hlavním zpravodajství informace o masových protivládních protestech zamlčela. Na prvním místě se dlouhé minuty věnovala zhoršení dostupnosti hypoték, pražské srážce tramvaje s chodcem a výbuchu sopky v Guatemale.

Přitom centrum Prahy i dalších měst včera zažilo mnohatisícové demonstrace proti trestně stíhanému premiérovi Andreji Babišovi, který byl navíc agentem Státní bezpečnosti. Protesty organizovala skupina aktivistů, zejména studentů, známá pod jménem petice Milion chvilek pro demokracii.

Druhá nejsilnější televize TV PRIMA odvysílala pouze stručnou informaci bez reportáže.

Z televizních stanic pouze veřejnoprávní Česká televize zařadila do Událostí podrobnou reportáž z Václavského náměstí a z několika dalších českých a moravských měst, kde vesměs všude demonstrovaly početné davy občanů.

Nejsilnější české deníky rovněž informaci o protestech maximálně utlumily. Nejčtenější deník Blesk miliardáře Daniela Křetínského informaci zamlčel úplně. Nepřinesl o protestech ani řádku, což je zvláště bizarní vzhledem k tomu, že se prostesty konaly zhruba na dvou stech míst po celé České republice, tedy i v maloměstech, kde Blesk obvykle představuje hlavní printové médium. Stejně tak regionální Deník miliardáře Marka Dospivy nepřinesl o protestech podrobnější zprávu, pouze stručnou informaci v rubrice krátkých aktualit na straně tři. Podobně stručný je i deník Právo na straně dvě a Hospodářské noviny miliardáře Zdeňka Bakaly na straně tři.

Veřejnoprávní Český rozhlas o demonstraci informoval jen v některých relacích. Každou hodinu (počínaje 18.00) se objevila ve zprávách Českého rozhlasu Radiožurnál, Český rozhlas Plus na rozdíl od něj už ve zprávách ve 20.00, kdy demonstrace na Václavském náměstí stále trvala, o akci nehovořil. Navíc se několikrát objevila slova o „stovkách lidí“, přitom jen v Praze jich bylo podle odhadů až 15 tisíc. Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral je známý svou náklonností k hnutí ANO.

Babišova Mf DNES zařadila sice na titulní stranu fotografii z pražské demonstrace, ale se zavádějícím titulkem, který se týká jednání ČSSD o účasti ve vládě.

O demonstracích svobodně informovala internetová média, kupříkladu Seznam Zprávy a Aktuálně. Spolu s nimi i nově vzniklá média, kam odešla řada novinářů z médií, které před několika lety převzal Andrej Babiš a další oligarchové.

Sníženou úroveň svobody médií v České republice postupně zaznamenávají mezinárodní organizace, kupříkladu Reportéři bez hranic, v jejichž žebříčku svobody se Česká republika strmě propadla.

Zvláštností české situace je to, že kritické hlasy vůči Babišovi a informace, jež by mu mohly být nepříjemné, nešíří ani mediální domy, jež jsou na něm nezávislé. Babišovi se šikovnou taktikou, zastrašováním a dehonestací kritiků podařilo vnutit veřejnosti pocit, že je nekritizovatelný a že za ním stojí dostatečná část veřejnosti na to, aby měl celou zemi pevně v rukou. To přitom vůbec neodpovídá jeho volebnímu zisku pouhých 29 procent a také tomu, že již půl roku není schopen sestavit vládu a u moci ho ve skutečnosti drží zatím pouze prezident Zeman a neformální hlasovací koalice, v níž se Babišovo hnutí ANO opírá o hlasy dvou extremistických stran.

Na základě dalších informací jsme opravili část článku, která se týká Českého rozhlasu. Za nepřesnosti se Českému rozhlasu omlouváme, neboť stanice Radiožurnál informovala o protestech věcně a objektivně. Naše nepřesnosti v článku vznikly tím, že v internetovém archivu ČRo nejsou jednoduše k nalezení všechny zpravodajské relace obou zpravodajských stanic ČRo. Nízký stupeň informování o protestech na stanici ČRo PLUS je ovšem závažnou skutečností, která dokládá, že na tomto veřejnoprávním médiu opravdu není něco v pořádku.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Pavel Šafr
Pavel Šafr
Šéfredaktor deníku FORUM 24
Další články autora