Před mnoha lety, na počátku své polistopadové politické kariéry, přednesl pan Zeman, tehdy poslanec Federálního shromáždění, doslova legendární projev. Připomeňme si zde alespoň tu část, která mnohé z nás tehdy tolik šokovala: „To, co nyní řeknu, není projevem univerzitní povýšenosti ani sarkasmu. Je to suché konstatování skutečnosti. Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. A o něco dále dodává: Jestliže jedinec, který je v této intelektové kategorii, má nějakým způsobem rozumět světu, má-li se v něm nějak pohybovat a má-li ho nějak uchopit, musí si ho drasticky zjednodušit. Těmto lidem – je to tedy polovina národa – uniká ona složitá mnohotvárnost. A o něco dále: Tak jako k tomuto ctihodnému shromáždění mluví zástupci různých profesí, neuškodí, jestliže k němu promluví – byť zprostředkovaně – i psychiatr.“[1]

Ač pokládám většinu názorů, vyřčených naším dnešním prezidentem za nepřijatelné, pak se slovy, pronesenými ještě v devadesátých letech, musím souhlasit.  A to jednoduše proto, že Zeman tehdy nemluvil za sebe, nýbrž pouze citoval názor vynikajícího vědce (a skvělého člověka), psychiatra prof. Cyrila Höschla. Někdo může namítnout, že i mistr tesař se někdy utne. V tomto případě si to ale rozhodně nemyslím. Höschlovy závěry, kromě toho, že jsou vědecky podložené, odpovídají i elementární logice. Za předpokladu, že se statistické rozložení intelektu v lidské populaci řídí normálním rozložením podle Gaussovy křivky, pak je zcela evidentní, že na jedné straně od průměru nalezneme osoby s nadprůměrným, a na druhé s podprůměrným intelektem. To rozdělení je tedy nutně půl na půl. Podobné to je patrně i s lidmi s výjimečně vysokým IQ, kterých by mělo být přibližně tolik, jako občanů slabých duchem, (lidé, o kterých tvrdila naše skvělá paní správcová, že by si o ně neopřela ani koště, a že dokáží zabloudit i v telefonní budce).

Zemanovsko-Höschleovská teorie o rozložení intelektu v naší populaci se mi často potvrzuje i v denním životě. Odhaduji, že z lidí se kterými přicházím do kontaktu, je jich asi tak polovina, o kterých mám pocit, že mě svými názory a nadprůměrným  intelektem přitahují, že bych si s nimi rád pohovořil při kávě a/nebo skleničce dobrého pití, (zvláště je-li nablízku některá z  příjemných pražských kaváren). Zbytek, tedy ta druhá polovina, spadá proto nutně do množiny těch, o nichž tehdy pan Zeman prohlásil, že mají-li nějakým způsobem rozumět světu, …, musí si ho drasticky zjednodušit. Tato téze je nejen pravdivá, ale i velmi užitečná všem, kteří se účastní předvolební kampaně, neboť v sobě obsahuje návod, jak postupovat, chcete-li si zajistit hlasy poloviny elektorátu. Prostě slibujte cokoliv, o čem máte dojem, že se lidem bude líbit, ale zásadně nic nevysvětlujte, sdělení musíte dramaticky zjednodušit, protože jedině tak vám váš sympatizant, a tedy i potenciální volič, porozumí. Dobrá hesla jsou na příklad: A bude líp, Uděláme Česko bohatší, Prahu řešíme přímo a hned, Vypořádáme se s korupcí, Snížíme daň na pivo a podobné prostoduché, ale lákavé, i když většinou nesplnitelné banality (nezapomínejte, že jste vsadili na voliče slabé duchem, dementní a alkoholiky). Váš volič nesnadno a nerad, (další výhoda pro vás), a proto tímto způsobem podanou informaci přijme a snad i uvěří. Podobná hesla mají navíc i tu výhodu, že se dobře pamatují, lehce ji v hlavě udrží a dotyčný má pak v diskuzích vždy pohotový argument, (neboť tento druh lidí podobné bláboly za argumenty považují). Všichni jsme svědky toho, že v minulosti se tato taktika již osvědčila. Dvojí vítězství pana Zemana budiž toho důkazem, stejně jako jeho oblíbenost, držící se už po mnoho let kolem padesáti procent.

V posledních letech se Babišovým marketérům podařilo tuto metodu dále rozvinout a dovést téměř k dokonalosti, o čemž svědčí všudypřítomná, nic neříkající, neboť opět dramaticky zjednodušená, hesla. A i tentokrát se prokázala účinnost této taktiky; ANO zvítězilo,  Babiš získal ve státě absolutní moc a už několik let nám tento zkorumpovaný lovec korupčníků spolu se svým hnutím vládne. A přitom si pohodlně udržuje svých třicet procent preferencí, zatímco významní, zkušení a vzdělaní poltičtí komentátoři, stejně jako většina logicky uvažujících smrtelníků nad tím bezmocně kroutí hlavou, považují to za nepochopitelné a absurdní.

Docela pikantní, a trochu i tragikomické na tom je, že jak premiér, tak i prezident si jistě dobře uvědomují jakému druhu voličů vděčí za své úspěchy, sami si je přeci v předvolební kampani vybrali. Očividně jim to však může být ukradené. A to je na tom to nejsmutnější.

 

[1] Zdroj: https://eurozpravy.cz/domaci/politika/212978-cesi-jsou-debilni-nebo-alkoholici-pripomente-si-zemanuv-legendarni-projev/

Text vyjadřuje názor autora, nikoli redakce deníku FORUM 24.

Revue Forum Banner
Petr Jirounek