Nejmladší apelace, která už do světa vyslala první svoje vína, získala povolení jejich produkce před půl rokem, v srpnu 2017. Liana Hrabálková, předsedkyně spolku VOC Kraví Hora, který apelaci vede, říká, že s její přípravou a vznikem nespojuje žádné obtíže.

Coby tehdy novopečená členka rady Vinařského fondu se už na jejím prvním jednání v prosinci 2012 vyslovila pro větší propagaci systému VOC. V tom s ní byl zajedno i Petr Marcinčák, další člen rady a dnešní předseda tehdy ještě neexistující VOC Mikulov; VOC podle něj představují velmi účinný nástroj proti falšování vín.

Zakladateli a dosud jedinými členy VOC Kraví Hora jsou Vinařství Ludwig, přes cestu sousedící Rodinné vinařství Jedlička a za rohem hospodařící Vinařství Pilař. První dvě jsou současně členy VOC Modré Hory, uvnitř které je i tato nová bořetická apelace.

O apelaci

Liana Hrabálková odpověděla na několik otázek spojených s přípravou i budoucností jejich nové bořetické apelace.

Jak dlouho jste čekali na ministerské rozhodnutí o povolení přiznávat označení vína originální certifikace?

Něco přes měsíc od podání žádosti.

Proč jste se rozhodli o VOC požádat? 

To je prosté. Vzhledem k nadstandardním vlastnostem vína z odrůdy André z lokality Kraví Hora.

Hraje velkou roli příležitost kontrolovat si jakost vín sami namísto státní kontroly?

Ne, to pro nás není rozhodující.

Jaké jiné výhody spojujete s povolením označovat některá svá vína jako VOC? 

Především vítáme možnost seznámit veřejnost s apelačním systémem hodnocení vín, se specifiky dané odrůdy z dané lokality.

Vidíte i nevýhody? Máte námět na změny současné regulace? 

Bylo by dobré dopracovat apelační systém, připravit pravidla pro uspořádání stávajících a vznik nových VOC například podle rakouského vzoru DAC.

Jak velká je současná roční produkce vašich členů a jaký podíl na nich má nebo by měla mít produkce VOC? 

Produkce VOC našeho spolku je zanedbatelná, jedná se spíše o malý bonus k současné produkci našich členů.

Jaký marketingový mix volíte pro propagaci vašeho VOC a kolik na něj věnujete ročně peněz? 

Vzhledem k našemu nedávnému startu strategii teprve tvoříme, první zatříděná vína představíme na tiskové konferenci.

Jak marketing financujete? Členskými příspěvky? 

Ano.

Řídíte propagaci VOC sami nebo s externí pomocí? 

Děláme si ji sami.

Kdyby to bylo buď anebo: přívlastky, viniční tratě a státní zatřídění, nebo označení původu, pouze odrůdy a samoregulace? 

Pokud by otázka stála takhle, tak první možnost.

O vínech z apelace Kraví Hora

Podmínky produkce vín z bořetické Kraví Hory k jejich označení VOC Kraví Hora:

  • mošt pro výrobu vína musí mít minimálně 19˚ cukernatosti Normalizovaného moštoměru;
  • hrozny musí být sklízeny ručně;
  • není povoleno provádět školení vín v nových sudech barrique nebo jejich náhražkách;
  • vína nesmí být vyrobena metodou karbonické macerace a termovinifikace;
  • jablečno-mléčná fermentace je povolená;
  • je možné vyrábět pouze vína suchá (ve smyslu zákona č. 321/2004 Sb.);
  • obsah skutečného alkoholu ve víně musí být minimálně 12,5 % obj.;
  • senzorické vlastnosti: barva: tmavě granátově červená, vůně: peckového ovoce s tóny borůvek a ostružin, starší vína i s tóny čokolády či kávy, chuť: výrazná, ovocně kořenitá, vyvážená, čistá, bez výrazných dřevitých tónů nebo aroma barikového sudu, s příjemnou tříslovinou;
  • lahvování vín pouze u člena VOC Kraví Hora;
  • vína budou balena do lahví o objemu maximálně 0,75 l s kvalitním přírodním uzávěrem;
  • lahve budou opatřené speciální páskou s logem VOC Kraví Hora a číselným kódem.

Text vyjadřuje názor autora, nikoli redakce deníku FORUM 24.

Mimo Centrum
Mimo Centrum
Informace, které ještě nejsou v centru, ale zasloužily by.