Už dlouho před vzestupem „Islámského státu“ se teroristické organizace chlubily, kolik zabily lidí. V případě tzv. Islámského státu ale propaganda vlastních zločinů dospěla k zatím netušené dokonalosti. Nejnovější metody teroristické práce s médii popisuje dokument na Spiegel TV. Rozhodně stojí za to zjistit, jak daleko už zvrhlá „estetika zla“ došla.
Podle tvůrců dokumentu vychází inscenování džihádistických videí z reality show a počítačových her. Teroristé napochodují ke stětí vězňů na pláži tak, jako by vystupovali v americké show „Survivor“. IS pořádá lov pro děti, který připomíná herní show „Pevnost Boyard“, až na to, že chlapci na konci údajného špiona zastřelí. Poprava se točí třeba na čtyři kamery najednou.
Kromě profesionálních kameramanů jsou tu ještě bojovníci IS, kteří mají kamery umístěné na přilbách nebo zbraních.
Bývalí členové hnutí popisují, jak propagandistické oddělení teroristické organizace funguje. Vedení investuje několik milionů dolarů ročně na výrobu a distribuci svých hrůzných videí. Potřebné vybavení nakupují v Turecku. Každý záběr je pečlivě promyšlen, nic není ponecháno náhodě. Natáčení videa, na kterém zahraniční bojovníci hnutí stínají zajaté syrské vojáky, trvalo osm hodin.
Odpadlíci od IS podali zprávu o tom, že hnutí má ve svém neoficiálním hlavním městě Rakka skutečné výrobní centrum. „Je to obrovské zařízení s velkým zvukovým, rádiovým a filmovým studiem,“ říká bývalý kameraman Zijad. Ve svých takzvaných provinciích teroristická organizace provozuje celkem 35 mediálních agentur.
Klíčovou roli zde hraje americký džihádista s bojovým jménem Abu Abd al-Rahman al-Amriki. Kdysi pracoval ve Spojených státech u filmu, pak konvertoval k islámu a připojili se k Islámskému státu. „Amriki zaujal velmi významné postavení v rámci mediálního úřadu v Rakce. Dalo by se říci, že je tam hlavní zodpovědnou postavou,“ říká Zijad. Mezi bojovníky je víc lidí ze Západu, kteří přinášejí znalosti technologie.
V minulých měsících se teroristická organizace dostala do defenzivy. Ztratila velká území v Iráku a kurdské a arabské milice opět v Sýrii útočí na Rakku. Z tohoto důvodu se také omezuje i činnost oddělení propagandy. Přesto ve svých filmech ukazují džihádisté svou příští generaci: děti a sirotky západních bojovníků. Chce se tím jasně říci: i kdyby současné generace IS válku prohrála, budou její synové v džihádu pokračovat.
Paralely mezi Hollywoodem a džihádistickými videi nejsou nový objev. Psalo se o tom už v roce 2014, když se objevilo video The Flames of War.
Bylo to v době, kdy Američané řekli, že nevylučují nasazení pozemních jednotek v Iráku. Podtitul filmu sděluje, že boj právě začal, což může být narážka na nápis „Mise splněna“, jak se objevil na lodi USS Abraham Lincoln během řeči prezidenta G. W. Bushe.
K pikantnostem patří třeba moment, jak Barack Obama řeční a najednou se ocitne v plamenech.
Mají taková videa nějaký dopad? Podle francouzských úřadů jeden islamistický náhončí tak ve Francii pomocí videí získal 80 procent rekrutů. To si těžko můžeme ověřit. Jisté je, že kromě takové propagandy musí být předpokladem úspěchu i jakási deviace v některých částech společnosti, pokud tam taková dílka rezonují.