Ještě před měsícem Babišova vláda bájila, jak naše země vzkvétá. Dnes obrací. Docházejí peníze a musí se šetřit, ovšem velmi zvláštně. Hnutí ANO ponechává populistické dárky svým voličům, jinde je ale poškodí. Na slevy na jízdném nesáhne, ale chce omezit železniční spoje do malých obcí.
[ctete postid=“234631″ title=“Kabaret ministra Ťoka pokračuje. Slibuje nové dálnice, na které nejsou peníze“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/01/Babiš-Ťok-D11-385×230.jpeg“ excerpt=“Ministr dopravy Dan Ťok se dlouho neradoval, že ho premiér Babiš podržel po kolapsu “ permalink=“http://forum24.cz/kabaret-ministra-toka-pokracuje-slibuje-nove-dalnice-na-ktere-nejsou-penize/“]234631[/ctete]
Člověk se nestačí divit. Ještě nedávno se premiér Andrej Babiš chlubil, jak důchodcům rekordně zvýšil penze a státním zaměstnancům platy, jak jim před Vánoci nadělil slevy na jízdném, jak s klidným srdcem zrušil osvědčenou úspornou reformu nemocenského (karenční dobu) a jak skvěle vybírá daně, zejména DPH. Dnes domácí ekonomika zadrhává, což kopíruje celosvětový vývoj.
Aby pacient nezkolaboval
Ministerstvo financí muselo snížit odhady hospodářského růstu a z toho vyplývajících příjmů. V lednu dokonce meziročně poklesl výběr DPH, což signalizuje nejen vyčerpávající se efekty růstu spotřeby, ale i zanedbatelný vliv státně represivních opatření typu EET a kontrolních hlášení DPH.
Aby schodek státního rozpočtu pro příští rok neskočil na hrozivých 90 miliard korun, nepochopitelných po období několikaleté konjunktury — a to hlavně vlivem prudkého zvyšování vládních výdajů –, navrhuje najednou ministryně financí Alena Schillerová škrty v celkovém objemu 50 miliard.
Schillerová svým přístupem k těmto škrtům projevuje naprostou bezradnost. „Úspory se musejí naordinovat citlivě, aby ‚pacient nezkolaboval‘, abychom uměle nevytvořili recesi plošným seškrtáním výdajů, především investičních,“ varuje Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
Vážné výhrady má i prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který se účastní jednání tripartity. „Když kabinet zaváděl řadu zbytných výdajů na začátku mandátu, upozorňovali jsme, že růst HDP již nebude tak silný a budou na to chybět peníze. Vláda i ministerstvo financí nás ujišťovaly, že financování je zabezpečené a nic závažného nehrozí. Teď to vypadá, že jejich dojem se ukázal jako mylný, a hrozí, že se bude škrtat na špatných místech, plošně, ve vědě, výzkumu a investicích,“ tvrdí.
Sociální mandatorní výdaje rostou
Současné návrhy ministryně financí tyto obavy naplňují. Úspory se takřka nedotýkají sociálních mandatorních (zákonem daných) výdajů. Ty mají naopak znovu zřetelně růst, i když zřejmě ne tolik, jak si představuje koaliční ČSSD.
V příštím roce stoupnou výdaje na rodičovské dávky o 11 miliard korun. Premiér Babiš znovu slibuje stejný nárůst důchodů nad rámec povinné valorizace jako letos o 900 korun, což si vyžádá 38 miliard korun navíc, přestože klesne výběr sociálních odvodů. Dále jsou ve hře miliardové částky na obědy pro školáky zdarma, i když v redukované podobě, a na takřka nevymahatelné státní alimenty za neplatiče.
Nejkurióznější je ovšem situace u již zavedené populistické vějičky, kterou premiér Babiš uvedl do života před loňskými komunálními a senátními volbami. S velkou pompou seniorům a studentům „prodal“ sedmdesátipětiprocentní slevy na jízdném ve vlacích a autobusech. Dodatečné výdaje státu přesáhnou 6 miliard korun ročně. Na ty se ovšem sahat nebude.
Beru to jako výstřelek
Ministryně Schillerová však překvapivě navrhuje něco jiného, co jde paradoxně proti smyslu finančních úlev v dopravě. Hodlá zcela zrušit dotace pro kraje a obce v současné výši 3,1 miliardy korun, které udržují při životě řadu regionálních železničních spojů. Může se tak snadno stát, že důchodci a studenti sice budou mít slevu na jízdné, ale do mnoha menších obcí už vlaky nedorazí, na což doplatí všichni cestující bez výjimky.
„Taková situace je pro nás nepřijatelná. Rozhodnutí by znamenalo, že bychom železniční dopravu v krajích museli zásadně omezit a přistoupit ke zrušení řady spojů,“ reagovala Asociace krajů. Státní příspěvky podle ní v některých krajích představují až 41 procent celkových výdajů na železniční dopravu.
„Beru to jako výstřelek,“ říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD). „Pro náš kraj by to bylo docela fatální. Nyní dostáváme asi 140 milionů, což je poměrně vysoká částka,“ dodává. Podle něj tak stát likviduje vlastní firmu, protože většinu těchto spojů provozují České dráhy.
Pravý Kocourkov
Tato situace připomíná pravý český Kocourkov. Je o to bizarnější, že ztrátová osobní doprava Českých drah, které musejí odrážet konkurenční nápor soukromých přepravců, loni vydělala na zavedení slev na jízdném. Přiznává to i ve své lednové tiskové zprávě, která vychvaluje meziroční nárůst počtu zákazníků.
[ctete postid=“234391″ title=“Podezření z nezákonné akce Šlachtových celníků s armádou sílí. Šetří je GIBS“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/07/Šlachta-celník-385×230.jpeg“ excerpt=“Ministryně financí Schillerová oznámila, že operativní spolupráci Celní správy s “ permalink=“http://forum24.cz/podezreni-z-nezakonne-akce-slachtovych-celniku-s-armadou-sili-setri-jej-gibs/“]234391[/ctete]
„Zavedení státních slev pro žáky, studenty a seniory od září loňského roku tento trend ještě podpořilo a dodalo mu vyšší dynamiku. Některou ze státních slev dnes využívá asi 40 procent našich zákazníků,“ tvrdí generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
Babišovými slevami je zvýhodněna zhruba třetina pasažérů. Za první tři měsíce vyplatil stát přepravcům na kompenzacích téměř 1,5 miliardy korun, z toho zhruba polovinu Českým drahám. Počet cestujících na železnici se vlivem slev zvýšil o zhruba čtyři procenta, ale silnější nápor se dá očekávat v jarních a hlavně letních měsících.
Zneužití slev ke zdražení
České dráhy přitom zneužily situaci, jelikož v prosinci zdražily jízdné v průměru o 2,5 procenta. Úměrně tomu vytahují o to více náhrad za slevy ze státního rozpočtu. Ještě výrazněji zdražuje dálková přeprava, kde se bohatě uplatňují akční ceny. A ani tady České dráhy nezůstávají pozadu, když od února zdražují jízdné na vytížených spojích.
Do této doby Babišovy slevy pomáhaly národnímu přepravci skrytě vyrovnávat bilanci z kapes daňových poplatníků. Zanedlouho ovšem může být všechno zase jinak.
Jak dopadne tuhý boj o každou miliardu, je dnes věštěním z křišťálové koule, ale jedno jisté je. Andrej Babiš svoje priority, kam patří „úplatky“ jeho cílovým skupinám, neopustí. I kdyby musel nakonec couvnout a přijmout vyšší schodek státního rozpočtu.