Na prahu nového roku se bere jako samozřejmost, že klíčové parlamentní volby na podzim 2017 vyhraje hnutí ANO. Drtivý úspěch avizují průzkumy veřejného mínění a z nich vycházející komentáře, nepřipouštějící jiný vývoj. Andrej Babiš těží z populistického marketingu, slabosti soupeřů a proměněné mediální atmosféry. Bude to však stačit na sestavení vlády?

Dlužno předeslat, že Andrej Babiš vstupuje do předvolebního klání se značnou výhodou. Anofert za přihlížení, či dokonce s přímou výpomocí koaličních partnerů posiluje svůj vliv, zapouští kořeny ve státní správě a současně prosazuje svoji vizi dohlížitelského a šmírovacího státu, kterou dokáže prodat s plusovým znaménkem. Míra podnikatelské svobody je nejnižší od roku 1989, zatímco míra autocenzury ve většině medií naopak nejvyšší, a tak může největšímu lobbistovi v zemi procházet úplně vše.

Úspěšný marketing

Šéf hnutí ANO si zatím počíná šikovně. Postupně se mu daří měnit klima v zemi čtvrtstoletí poté, co se zbavila jha nesvobody, aniž si toho zatím nemalá část veřejnosti povšimla. Za přispění propracovaného marketingu dokáže vysílat jednoduché signály, jak v zemi dělá pořádek. Jaké například?

Podnikatelé kradou, a proto je nutné došlápnout si na ně sledovacím systémem evidence tržeb, uplatňovaným na jihovýchod, nikoli na západ od našich hranic. Nejvíce přitom kradou ti, kteří kvůli EET skončí. Už nepřekvapí, že zavedení EET nejvíce podporují voliči ANO (90 procent) a KSČM (63 procent).

Ti, kdo hájí podnikatelské svobody a kritizují rekordní růst státní byrokracie, jsou obhájci zločinců. Naopak mediálně zapadá, že na rozdíl od tvrzení ministra financí zavedení kontrolního hlášení DPH nezabralo. I podle Nejvyššího kontrolního úřadu, stejně jako podle mínění řady ekonomů, není „rozpočtový přebytek výsledkem zlepšeného hospodaření státního rozpočtu, ale je způsoben zejména dosavadním růstem ekonomiky.“ A mimořádně nízkými investicemi, zatímco výběr DPH zatím zaostává za spotřebou.

Symbolem podvodníka živnostník

Symbolem podvodníka se stal živnostník. V první fázi hospodský, a to i na malé vesnici, kterému stát navíc vyžene z podniku kuřáky. Vláda přitom lže, že je takto striktní zákon uplatňován v celé Evropě. Už předtím svázala hospodské řadou administrativních povinností. Teď navíc budou muset pod vysokou sankcí dohlédnout, aby zákazník, poživší alkohol, neodjel v autě, a potenciálně tak nezpůsobil škodu. Špatný vtip, nebo jen neomezená hloupost úředního šimla? Bohužel platí za druhé.

Na nepoctivce je potřeba dohlédnout, proto znovu vytvořme prostor pro udavače, uvažuje Babiš. Tato filozofie mu není cizí, vždyť v době totality se pohyboval v prostředí Státní bezpečnosti. A ukazuje se, že dnes je stále pětina lidí připravena „oznamovat“, ať už oprávněně či nikoli, „šizuňky“ nevydávající účtenky. A co až bude na jaře příštího roku spuštěna druhá fáze EET, kam budou zapojeny stovky tisíc obchodníků? To teprve budou žně pro uvědomělé občany.

Majitel obřího Agrofertu cílením pozornosti na malé podnikatele, kteří se u nás na šedé ekonomice podílejí jen zlomkově, úspěšně odklání pozornost od vlastních miliardových daňových úlev a obchodů se státem. V tom je nedostižný, protože v předchozích vládách by kvůli nedodání čistého lustračního osvědčení a konfliktu zájmů nepřežil ani den.

Průzkumy s rezervou

Ačkoli to vypadá, že Babišovi nikdo v sestavování vlády po příštích volbách nezabrání, protože má vlivného spojence nejen ve výzkumných agenturách, ale i v prezidentu Zemanovi, není předem nalajnovaný výsledek jistý stoprocentně.

Průzkumy preferencí se zatím v tomto volebním období nepotvrdily. Hnutí ANO v nich sice s výjimkou senátních voleb uspělo, ale za očekáváním. Volby do europarlamentu v roce 2014 vyhrálo jen těsně se 16 procenty, zatímco průzkumy signalizovaly výsledek až 25 procent. K vítězství ANO v komunálních volbách téhož roku stačil celkový zisk 14,6 procent hlasů, který není, i přes solidní úspěch ve velkých městech, v porovnání s minulostí oslnivý. V letošních krajských volbách to bylo podobné. ANO sice zvítězilo ziskem 21 procent hlasů, ale podle průzkumů očekávalo o deset procent víc.

V paměti přitom dodnes zůstávají mediální výstupy volebního manažera Jaroslava Tvrdíka, který ještě měsíc před parlamentními volbami v roce 2010 hlásil, že podle agentury STEM získá sociální demokracie 33 procent. Skutečnost však byla diametrálně odlišná. ČSSD dosáhla jen 22 procent a její předseda Jiří Paroubek odstoupil, protože nebyl schopen sestavit vládu.

Tím není řečeno nic víc, než že je potřeba brát průzkumy preferencí s jistou rezervou. A do voleb se může ještě mnohé odehrát.

Dopady kauz

Stalo se už dobrým zvykem, že výsledky voleb u nás ovlivňovaly načasované kauzy. Mnozí předpovídají nejšpinavější volební kampaň v historii. Šéf hnutí ANO si přes změny v policejní struktuře pěstuje celou divizi spolupracovníků z bezpečnostních složek, a dobré jméno má i u vlivných státních zástupců, kterým jde na ruku. A zapojení jeho médií do politického boje se jistě nezmění ani po novele zákona o střetu zájmů.

Proto nelze vyloučit, že před volbami vyplavou na povrch nějaké kauzy. Vliv na veřejné mínění mohou mít zejména ty, které se týkají současných politiků, budou-li vůbec nějaké. Konkrétně u Andreje Babiše jsou ve hře kauzy Čapí hnízdo a Agrotec. Každá z nich je citlivá v tom, že oligarcha postavil svůj program na líbivém poselství, že zatočí s korupcí, zatímco jeho podnikání je údajně čisté. Zatím jsou tyto případy podivně uloženy u ledu, teprve čas ukáže.

Setrvačnost nebo obava z ohrožení demokracie?

Majiteli Anofertu nahrává, že jeho soupeři nejsou v nejlepší kondici. Premiér Sobotka se na jedné straně v poslední době vůči hnutí ANO vymezuje, na druhé straně si spolupráci s ním pochvaluje. Tuto schizofrenii ČSSD doplňuje programem silného sociálního státu, který by v horších časech vedl k vážným ekonomickým potížím.

Situaci napravo od středu komplikuje další tříštění sil. Na předsedu KDU-ČSL hodlá kandidovat Babišův koryfej Marian Jurečka. Najednou se objevují nové projekty Petra Robejška Realisté, u nichž není jisté, kdo je vlastně reprezentuje, a znovu náhle oživlá ODA. V obou případech za nimi stojí miliardáři, což může svádět ke spekulacím, že jde o řízenou aktivitu směřující k dalšímu oslabení už tak slabé pravice. Ať tak či onak, je jasné, komu ku prospěchu.

Pro sestavení příští vlády bude podstatné rozdání karet. Opticky to vypadá, že se Babiš sám vmanévroval do izolace, když se vymezuje vůči všem ostatním, a zejména vůči tradičním stranám. Snad s výjimkou komunistů, se kterými by byl ochoten po volbách jednat. Otázkou tedy zůstává, zda převáží setrvačnost, nebo slovy Bohuslava Sobotky obava z ohrožení demokracie a posilování vlivu Anofertu.

Klíčové ale bude, kolik lidí si nakonec uvědomí, že normalizační mentalita dozoru státu nad životy lidí, závisti a třídního boje se vrací zpět. Že konzistentní  program nelze nahradit opisováním nalevo napravo od ostatních a průzkumy veřejného mínění. Že za populárním bojem proti nešvarům se schová důsledné prosazování vlastních zájmů. To jsou zatím nejvýraznější rysy působení nepolitického vůdce hnutí ANO, jenž vyrostl na klientelistických vazbách a nevybíravých obchodních metodách. Jen měl to štěstí, či patřičné nástroje, že se mu dosud nikdo nepostavil do cesty.

Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora