Ministr dopravy Dan Ťok se dlouho neradoval, že ho premiér Babiš podržel po kolapsu na dálnici D1. Stalo se tak za cenu fabulací o jeho výkonech a slibů hektického tempa dostavění dálniční sítě. Nyní se ukazuje, že nebude mít dost peněz, a ani tím jeho problémy nekončí.

Ministr Dan Ťok loni na podzim sliboval, že dokončí síť páteřních komunikací do roku 2025. Ze závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu však vyplývá něco jiného. Za Ťokova působení v letech 2015 až 2017 bylo zprovozněno pouhých 38 kilometrů dálnic. To znamená v ročním průměru třikrát méně, než za Topolánkovy vlády.

Kontroloři varují před tím, že nasazeným tempem nebude páteřní síť dostavěna ani v roce 2050. Mimořádně chabý výkon resortu dopravy podtrhl loňský rok, kdy bylo dokončeno pouhých 3,8 kilometru nové dálnice.

Nové sliby už slíbeného

Přesto premiér Babiš, který se za Ťoka postavil po blamáži se sněhovou kalamitou na dálnici D1, výsledky jeho práce vehementně hájí. Zpochybňuje údaje Nejvyššího kontrolního úřadu a odpovědnost po pětiletém působení ministrů dopravy ANO stále přehazuje na minulé vlády. Ve snaze dokázat, že je jeden z nejpomalejších ministrů dopravy pilnější než jeho předchůdci, neváhá manipulovat fakty tak daleko, že do zprovozněných „nových“ úseků dálnic započítává i rekonstrukci D1 a silnice první třídy.

„V současné době máme rozestavěno 180 kilometrů nových dálnic a silnic a pro zahájení v roce 2019 je připraveno dalších 178 kilometrů staveb,“ avizoval premiér v Otázkách Václava Moravce počátkem ledna.

Poté, co vyšlo najevo, že Babiš Ťoka přes nátlak opozice i skrytě koaliční KSČM neodvolá, přestaly s jeho ostřelováním i deníky Agrofertu. Mladá fronta DNES (26. 1. 2019) se naopak rozepsala ve stylu marketingu ANO o „nových Ťokových dálnicích“, ačkoli jde jen o sadu dalších modifikovaných a dosud nesplněných slibů.

Ekonomika zpomaluje

O několik dnů později se však znovu mění situace. Zpomalující ekonomika nutí ministryni financí Alenu Schillerovou navrhovat škrty, kdy hodlá udržet čtyřicetimiliardový schodek státního rozpočtu na příští rok šetřením především na investicích. Proto navrhuje úspory v celkové výši 50 miliard korun, což se ovšem nebude týkat populistických vějiček typu slev na jízdné nebo obědů pro školáky zdarma.

Odhlédněme nyní od faktoru, že může jít o poziční hru hnutí ANO vůči ČSSD, aby nakonec premiér „zázračně“ našel kompromis i za cenu účetních triků a současně přibrzdil apetit ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové zvyšovat vládní mandatorní výdaje ještě výrazněji, než si přeje on sám.

Věřit ovšem například chiméře, že vláda s účastí ANO a ČSSD prosadí desetiprocentní snížení počtu státních úředníků, když jejich počty do této doby dramaticky navyšovala, v některých resortech dokonce o padesát procent, by mohl jen nenapravitelný fantasta.

Nejdrastičtější škrty v dopravě

Ať už vyjednávání o státním rozpočtu dopadne jakkoli, už jen samotné zveřejněné záměry Schillerové svědčí o tom, že ke konzistentnímu uvažování má hnutí ANO mezigalakticky daleko. Nejdrastičtěji by totiž škrty dopadly právě na resort dopravy, kde ještě nedávno Babiš s Ťokem avizovali megalomanský stavební boom.

Schillerová navrhuje pro ministerstvo dopravy pro příští rok o 14 miliard korun méně než letos a o 9,5 miliardy korun méně, než bylo původně zamýšleno.

„Beru ten materiál jako vstup do debaty. Pokud by škrty měly vypadat takto, neměli bychom peníze nejen na přípravu nových investic, ale mohly by nám chybět i na dokončení rozestavěných projektů,“ reagoval ministr dopravy Dan Ťok.

Dělají si členové vlády za hnutí ANO z lidí legraci? Může brát někdo vážně jejich neustálé názorové veletoče a manipulace veřejným míněním? Je možné slibovat ohromný rozmach výstavby komunikací, aby o dva týdny oznámili, že je prázdná kasa a nebudou peníze ani na rozestavěnou infrastrukturu? U hnutí ANO nic není nemožné.

Resort dopravy řídí stavební firmy

Že to nebude se stavěním vzdušných zámků (nejen) v resortu dopravy tak slavné, o tom svědčí i další aktuální problémy s výstavbou dálnic. Ministr Ťok přesvědčivě prokázal, že jemu svěřené ministerstvo neřídí on, ale velké stavební firmy. O tom svědčí rychle ukončený spor o vybudování nového patnáctikilometrového úseku dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic.

Konsorcium firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky chtělo odstoupit od smlouvy, jelikož prý Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepředalo v pořádku staveniště. Ťok dal přes rozporná stanoviska ŘSD nakonec za pravdu stavbařům. „Dohodli jsme se na řešení a na tom, že uděláme dodatek ke smlouvě,“ rozhodl, a dokonce souhlasil s navýšením nákladů na stavbu až o 200 milionů korun přesně v intencích toho, co si konsorcium představovalo.

Konflikt zájmů

Dostavba tohoto úseku dálnice D11 za původní cenu 2,6 miliardy korun se nedávno dostala do veřejného povědomí ještě v jiné souvislosti. Vyšlo najevo, že projekt této stavby má pod kontrolou odborný poradce premiéra Andreje Babiše pro oblast dopravy Roman Lenner.

Do stavby, která byla slavnostně zahájena už loni v říjnu za účasti premiéra a ministra Ťoka, se postupně zapojily tři společnosti, které Lenner ovládá: Valbek, IBR Consulting a Novák & Partner. Tyto firmy pracují jednak pro ŘSD, ale i pro konsorcium stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Premiérův poradce tak stál zároveň na straně investora i dodavatele stavby, což je ukázkový konflikt zájmů.

Je nemyslitelné, aby vlastnicky provázané firmy vypracovaly zadávací dokumentaci pro veřejné tendry a následně zajišťovaly realizační projekt a technický dozor dodavatele stavby. Otvírá se tak prostor pro korupci, maskování chyb v projektu i v samotné realizaci, ale i pro snazší navyšování nákladů proti původní vysoutěžené ceně v rámci víceprací. Už se stalo. Že by jen náhoda?

Premiér Babiš se Lennera zbavil a jako jeho poradce už nepracuje. Nicméně jeho projektu se daří. 200 milionů korun od státu navíc — a to ještě nezačaly stavební práce — není k zahození.

Řídí nás nemehla

„Jsme schopný národ, jen nás řídí nemehla!“ chtělo by se zvolat v souladu s volebním heslem Andreje Babiše. Rezort dopravy v rukou hnutí ANO je kalamitou sám o sobě. Proč ještě nebyl ministr Dan Ťok vyměněn?

Možná toho ví příliš mnoho v souvislosti s působením klientelistické sítě Faltýnkových lidí v resortu, které musel s Babišovým vědomím vyměnit. Anebo také svojí tvárností vyhovuje některým zájmovým skupinám v resortu, což dokázal i případ dostavby D11. Proto může jeho kabaret zatím nerušeně pokračovat.

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora