TV Barrandov se dostala do sporu s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Podle RRTV možná došlo k porušení zákona, když televize, jíž vlastní mediální magnát Jaromír Soukup, použila 19. 5. 2015 reportáž na časopis Sedmička, který vydává Soukupův mediální dům Empressa. Je zvláštní, že když se do stejné situace dostala FTV Prima, propagující časopisy ministra financí Andreje Babiše, a to přímo v hlavní zpravodajské relaci, RRTV nereagovala.

Nad Primou ze zvláštního důvodu Rada zavírá oči
Na upozornění Svobodného fóra Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v jednu chvíli tvrdila, že začne řešit reportáže, ve kterých Prima v hlavní zpravodajské relaci divákům ve svých příspěvcích nabízí koupi výrobku – formou „více se dočtete“. Konkrétně šlo o časopis TÉMA, který vydává nakladatelství MAFRA Andreje Babiše.
Na dotaz Svobodného fóra, jak je taková věc možná, přestože ji výslovně Regule RRTV zakazují, přišla pouze nicneříkající reakce – RRTV požádala FTV o vysvětlení dané situace, kdy televize prezentuje výrobek a vybízí k jeho koupi, přestože obě média nepatří jednomu vlastníkovi. Na Barrandov však přišel ostřejší dopis. „Pořad opakovaně propagoval aktuální vydání daného časopisu. V tomto kontextu byly prezentovány vybrané atraktivní kauzy a další informace s cílem vzbudit u diváků zájem o koupi tiskoviny,“ uvedla v odůvodnění RRTV.

Rada nechala MAFRU být a opět kritizovala TV Barrandov
MAFRA na dotaz SF, zda se nejedná o zakázaný product placement i u jejích reportáží, nereagovala vůbec. Rada se raději pustila do TV Barrandov. „Pořad opakovaně propagoval aktuální vydání daného časopisu. V tomto kontextu byly prezentovány vybrané atraktivní kauzy a další informace s cílem vzbudit u diváků zájem o koupi tiskoviny,“ zní odůvodnění RRTV.

Jak to funguje mezi Babišem a televizemi
Vztah Andreje Babiše a českých televizí je veskrze jasně daný. Veřejnoprávní Českou televizi Andrej Babiš neustále kritizuje, protože ona si –  obzvláště v pořadu Reportéři ČT – dovoluje kritizovat ministra financí a jeho obchodní praktiky. TV NOVA se tváří neutrálně, protože ještě před pár měsíci se hovořilo o zájmu Babiše o její koupi. A zatímco u nejúspěšnější komerční televize se o koupi pouze psalo, podle spekulací přímo z televizního prostředí Prima už částečně Babišovi patří. Proč by jinak jako jediný chodil do diskuzního pořadu bez oponenta, jeho výrobky by byly propagovány a časopisy dostávaly prostor ve zprávách.

Nerovný souboj 

TV Barrandov je evidentně po veřejnoprávní televizi dalším nepříjemným soupeřem. Kritika z Barrandova i časopisů, které spadají pod Jaromíra Soukupa, je totiž cíleně mířená a trefná. Babiš je však na útoky připraven. Když TV Barrandov uvedla reportáž o neproclené kabelce Moniky Babišové, hned za pár dní řešil ministr financí střet zájmů Marcely Hrdé, generální ředitelky TV Barrandov a současně odborné poradkyně České pošty.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora