Je to další ze série ostud současné vládní garnitury. Na Svatováclavské pouti ve Staré Boleslavi nebyl ani předseda vlády a ani předseda poslanecké sněmovny. Nebyl tam ani jediný ministr. Den svatého Václava je přitom náš státní svátek a právě tato slavnost, konaná v místě zákeřné vraždy našeho patrona, je vyjádřením hodnot a ideálů, na nichž stojí realizace státní myšlenky v českých zemích již po tisíc let.
Opravdová demokratická vláda České republiky by samozřejmě stála celá na Mariánském náměstí ve Staré Boleslavi. Nelze si představit, že by na podobně důležité akci spojené se základy státnosti nebyla třeba celá vláda v Rakousku, v Německu nebo v Itálii. Na Mariánské náměstí tak sice dorazili mnozí velvyslanci našich spojeneckých zemí, ale z představitelů státu zde našli jen předsedu senátu Milana Štěcha a zástupce současné opozice.
[ctete postid=“215061″ title=“Zeman svatého Václava označil v roce 2000 za symbol servility a kolaborace. Že zrovna on“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/09/bbb-13-385×230.jpg“ excerpt=“Máme Den české státnosti a tento svátek je svým názvem typickým výsledkem naší debaty “ permalink=“http://forum24.cz/zeman-svateho-vaclava-oznacil-v-roce-2000-za-symbol-servility-a-kolaborace-ze-zrovna-on/“]215061[/ctete]
Zároveň musíme konstatovat, že nejvyšší představitel naší vlády Andrej Babiš na této akci vlastně nechyběl. S hodnotami knížete Václava a s nejstaršími základy české státnosti nemá tento člověk z východu (což není myšleno ani tak geograficky jako spíše kulturně) vůbec nic společného. Ani kulturní založení jeho ministrů nijak hodnotově nesouvisí s křesťanským panovníkem. Představa, že bychom se dozvěděli od ministryně Schillerové a nebo ministryně Novákové něco o jejich vztahu ke svatému Václavovi, je spíše trapná. Tyto dámy by se nestrefily ani do století, ve kterém kníže Václav žil.
Svatý Václav je symbolem západní orientace českého státu. Jeho životním výkonem je propojení českého politického a kulturního života s latinským světem evropského univerzálního křesťanského společenství. A ještě více je to výkonem jeho posmrtné existence v povědomí Západu. Jeho slávu šířily kroniky v dalekých klášterech a biskupstvích po celém tehdejším křesťanském světě a tím kníže vytvořil pozitivní povědomí o naší zemi. Byla to mimo jiné zpráva, že do rodiny kulturního světa přibyli Češi. Kníže Václav je také symbolem rozumné a na principiálních hodnotách založené vlády, která se vyznačuje smířlivostí a starostlivostí.
Svatováclavská legenda i potrvrzené historické reálie patří k tomu nejkrásnějšímu, co můžeme najít v pokladnici naší kulturní tradice a našich dějin. Naše vláda s tímto odkazem nemá co do činění. Představuje plebejské a kulturně vykastrované češství s tím nejpřízemnějším horizontem, jaký si lze představit.
[ctete postid=“77710″ title=“Pavel Šafr: Co nám po sobě zanechal svatý Václav? Západní orientaci země“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2016/09/aaa1-3-385×230.jpg“ excerpt=“Po staletí seděl svatý kníže Václav v plné vznešenosti na svém trůnu uprostřed “ permalink=“http://forum24.cz/pavel-safr-co-nam-po-sobe-zanechal-svaty-vaclav-zapadni-orientaci-zeme/“]77710[/ctete]
Poklad svatováclavské tradice bude žít i tehdy, když už po Andreji Babišovi či po Miloši Zemanovi neštěkne pes. Koneckonců, kdyby agent Státní bezpečnosti předstíral, jak se modlí před lebkou knížete, byla by to spíše urážka české státnosti než cokoli jiného. Naštěstí marketingoví experti našeho premiéra nemají kulturní rozměr, aby mu řekli, že má jet do Staré Boleslavi. Myslí si, že jeho voličské hlasy jsou jinde. A tak to také je. Navíc kníže Václav by byl nejspíš rád, že Babiš nepřijel. Tito dva státníci nemají nic společného.