BMW 3 Gran Turismo je na trhu tři roky, ale stále jsme si na něj úplně nezvykli. Trojka zvětšená do všech stran, s velkým kufrem a spoustou místa na zadních sedačkách je na první pohled větší, než zbytek řady 3. Vyzkoušeli jsme ji s dvoulitrovým dieselem a pohonem xDrive. To je ideální kombinace, která k autu přesně pasuje.

Když před lety BMW poslalo na trh své první Gran Turismo, tehdy původní derivát pětkové řady, mnozí si klepali na čelo. Zadní část vypadala neforemně, auto bylo vysoké, podivné. Co bylo vyčítáno pětce, se u trojky povedlo mnohem líp.

Což je obdivuhodné, vzhledem k tomu, že BMW 3 GT má opravdu velký kufr, dokonce o 25 litrů větší, než kombi. Přesto se ho povedlo schovat a proporce auta jsou i přes masivní kufr vyvážené a vůz vypadá dobře.

Zbyněk Pecák

V kůži a elektronice

Interiér je mnichovská klasika. Rozložení ovladačů, materiály, kůže, to vše je typické BMW a tedy kvalitní, dobře poskládané, nic nevrže a působí draze. Pochválit musím širokoúhlý displej infotainmentu — není sice dotykový ani se neschovává do přístrojové desky, ale jeho ovládání přes iDrive je dnes už dost přehledné a rychlé, včetně zadávání textu prstem přímo na ovladači iDrive. V paketu ConnectedDrive dostanete mimo jiné přístup na internet a aktuální dopravní situací v navigaci.

Na předních sedačkách GT sotva rozeznáte od klasické trojky, zato na zadních sedačkách je o dost víc místa, než v sedanu — dokonce víc, než ve větším BMW řady 5. Klíč je v tom, že GT je opravdu větší auto, než trojka: je o 20 centimetrů delší, má o 11 cm delší rozvor a je o 9 cm vyšší. Cestující sedí o 59 mm výš, pro kolena je vzadu o 70 mm více místa. Když měříte průměrných 175 cm, můžete si na zadní sedačce natáhnout nohy, ale pohodlí budou mít i větší postavy. Horší je to ale nad hlavou, od nějakých 190 cm se vzpřímeně nevejdete kvůli svažující se střeše. Tady už musela prostornost ustoupit vnější eleganci.

S rodinou na hory

Trojkové GT jsme testovali hned zkraje ledna, takže jsme měli k dispozici vskutku ideální podmínky, tedy namrzlé silnice a teploty kolem deseti stupňů pod nulou. Tady jsme ocenili xDrive čili pohon všech kol, který funguje přesně tak, jak má. Vytáhne vás totiž s velkou pravděpodobností z průšvihu, když pojedete trochu rychleji, než byste měli. Stabilizace je na maximální úrovni, přibržďování kol cítíte a klamat fyziku se daří víc než dobře. Pokud jezdíte hlavně ve městě, asi to není potřeba, ale jestli chcete vyrážet na hory, xDrive doporučujeme. Je k dispozici pro verze 320d a 330d.

Mohli bychom se pustit do diskuze, jestli na 1,7 tuny těžké auto stačí dvoulitrový diesel, zvláště, když v nabídce motorizací je tolik silnějších alternativ. Razantně říkám ano. Stačí naprosto, jeho 190 koní předvádí solidní dynamiku a víc u tohoto auta nechcete. Když vozíte rodinu, nepotřebujete šestiválec. Z nuly na stovku zrychlí za 7,7 sekundy a zvládne až 225 km/h, to je víc než dost.

Opravdu je to BMW?

Jízdní vlastnosti jsou samozřejmě skvělé. Stabilita příkladná. Jízda po dálnici excelentní. V zatáčkách se GT naklání jen nepatrně a příkladně drží stopu. Trochu zábavy si ale užijete i na zamrzlé silnici. Podvozek nabízí 4 režimy nastavení, od ekologického Eco Pro, který vás školí v pomalé jízdě a přiškrtí i klimatizaci, přes Comfort a Normal až pod Sport+, v němž citelně ztuhne volant a zrychlí se reakce převodovky. Pak se dá s 320d jezdit i ostřeji. Ale úplně vypnout kontrolu trakce vám nedovolí, pořád vás bude ve smyku hlídat.

Dokonce i jízda ve městě nebyla nijak tvrdá, naopak. GT je vyladěno na pohodlí, nikoli na nějakou velkou zábavu za volantem. Ani řízení není zrovna ideálem z hlediska přenosu informací, pokud toužíte vědět, co se děje pod koly.

Je fér přiznat, že se o vás GT stará s až upjatou starostlivostí. Když máte jen mírně podhuštěnou pneumatiku, nenechá vás jet na jiný než standardní jízdní režim. Nenechá vás driftovat aniž by vám do toho mluvilo (i když klasická mechanická ruční brzda je jednou z mála připomínek opravdového BMW). Dokonce vás ani nenechá couvat s otevřenými dveřmi. Ale víte co? Tentokrát mi to nevadí. GT není stroj k blbnutí, jen ať se stará. Až mi tohle udělá eMko, budu řvát.

Milion a půl není potřeba

Nakonec to nejdůležitější: co to stojí? V základu koupíte GT pod milion, s tímhle dieselem a pohonem všech kol stojí ale 1.175.000 korun. Když budete chtít výbavu navíc, cena roste rychle. Sportovní převodovka 62 tisíc, M podvozek 30 tisíc, komfortní paket 38 tisíc a tak dále. Ve finále se bez problému dostanete přes milion a půl, jako u testovaného auta. Bez většiny téhle výbavy se ale obejdete.

Trojka GT není zajímavá v tuně příplatkové výbavy, ale ve své koncepci. Vykašlete se na to, že se o ní mluví trochu s despektem, nebo se dokonce říká, že na konci generačního cyklu skončí bez náhrady. Přitom je to podle mě jeden z nejzajímavějších kousků, co má BMW na skladě — pro někoho, kdo nechce klasické BMW. Jestli ale uvažujete o trojkové řadě a sedan je pro vás málo, GT je pro mě oproti kombi jasná volba.

BMW 320d xDrive Gran Turismo Luxury Line
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1995 ccm
Výkon 140 kW (190 k) / 4000 ot./min
Točivý moment 400 Nm / 1750 – 2500 ot./min
Maximální rychlost 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,7 s
Převodovka 8stupňová automatická
Spotřeba 7,8 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4824 / 1828 / 1508 mm
Rozvor 2920 mm
Pohotovostní hmotnost 1735 kg
Zavazadlový prostor 520 – 1500 l
Cena testovaného modelu 1.572.896,- Kč