Studio Bertone má za sebou pozoruhodné množství úžasných návrhů aut, od supersportů po ty úplně běžné, lidové. Nuccio Bertone, který zemřel 26. února 1997 ve věku 82 let, je u nás známý hlavně tím, že navrhl Škodu Favorit. On sám i jeho slavné studio Bertone toho má na svědomí mnohem víc, podívejte se ve fotogalerii.

Italský automobilový designér Nuccio Bertone se proslavil nejen jako tvůrce karosérií, ale byl i úspěšným průmyslníkem. Návrhářskou firmu, kterou převzal od svého otce Giovanniho, totiž rozšířil i o malou automobilku, zaměřenou na výrobu zvláštních druhů karosérií. U Bertoneho vznikalo třeba luxusní kupé Volvo 262C, kabriolety Opel Kadett a Fiat Punto nebo sportovní model X1/9, založený na Fiatu 128.

Bertoneho práci ale více než dobře znají i čeští řidiči, byl to právě on, kdo začátkem 80. let přijal zakázku na design nové škodovky s předním pohonem, ze které vznikla Škoda Favorit. Zástupci mladoboleslavské továrny sice nejprve oslovili jiné proslulé italské designéry, Giorgetto Giugiaro ani studio Pininfarina ale z různých důvodů nemohly zakázku přijmout. Nakonec se uvolil Bertone a vůz, který díky práci jeho firmy vznikl, výrazně pomohl škodovce k dnešní prosperitě.

Favorit ale nebyl jediným velkosériovým automobilem, který Bertone navrhl. Z jeho dílny pocházel také Fiat 850 Spider nebo řada citroënů z 80. a 90. let, mimo jiné ikonický typ XM. Vedle toho studio vedené Nuccio Bertonem vytvořilo i řadu supersportů Laborghini včetně legendárních modelů Countach a Diablo, nakreslilo také dechberoucí Lancii Stratos.

Po Bertoneho smrti začala sláva firmy upadat, podobně na tom ale byla řada dalších italských studií. Studio Bertone se zachránit nepodařilo, definitivně zkrachovalo před třemi roky.