Když před několika lety zasáhl českou společnost fenomén farmářských trhů a s ním spojený boom bio potravin a lokálních produktů, málokoho by tehdy napadlo, že změna přístupu ke stravování předjímá komplexní směr, jehož podstatou bude přemýšlení o věcech denní spotřeby, odklon od konzumu a preferování kvality nad kvantitou. V módě je tento způsob uvažování označován pod pojmem ‚slow fashion‘.

Slow fashion, v doslovném překladu ‚pomalá móda‘, vhodnějším ekvivalentem pak ‚udržitelná móda‘, je aktuálním trendem, jenž reaguje na masovou nadprodukci módního průmyslu, následnou nadspotřebu a negativní důsledky na společnost i životní prostředí s tím spojené. Stojí v opozici k takzvané ‚fast fashion‘, rychlé levné módě nízké kvality, produkované v zemích třetího světa, jejíž výroba devastuje planetu a zneužívá lidskou pracovní sílu.

Slow fashion stojí na principech udržitelnosti, zodpovědnosti, etiky, recyklace, podpory lokální tvorby, fair trade a tradičních řemeslných postupů. Vzývá k přenastavení dosavadního přístupu k módě, upřednostňuje kvalitní nadčasové oblečení, které při správné péči vydrží několik let, před levnými oděvy z konfekčních řetězců, které vzhledem ke své nízké životnosti v konečném důsledku levné vůbec nejsou. Podstatu slow fashion ve svém výroku shrnula britská módní návrhářka a ekologická aktivista Vivienne Westowood, když prohlásila: „Kupujte méně, vybírejte dobře, užívejte dlouho.“

Termín ‚slow fashion‘ poprvé použila aktivistka a propagátorka udržitelné módy Kate Fletcher. Již v roce 2007 v časopise The Ecologist publikovala text, ve kterém upozornila na pozadí fungování rychlého módního průmyslu a zároveň nabídla alternativu – udržitelnou módu. „Slow fashion je věcí volby, informací, kulturní rozmanitosti a identity,“ říká Fletcher.

Celosvětovým trendem se však zodpovědný přístup k módě stal až po tragické události v Bangladéši. V roce 2013 se v Dháce zřítila oděvní továrna Rana Plaza, ve které vyráběly zboží nejznámější světové značky s levnou módou. V troskách budovy zahynulo 1130 lidí a více než 2500 jich bylo zraněno. V souvislosti s pátráním po příčinách katastrofy vyšly najevo otřesné podmínky, ve kterých museli dělníci pracovat. V přímé návaznosti pak vznikla mezinárodní kampaň Fashion Revolution, která otevřela téma zodpovědného módního průmyslu na celosvětové úrovni.

V praxi lze módu, která odpovídá principům slow fashion, pořídit v buticích s autorskou tvorbou (Czech Labels & Friends, Kurator), u lokálních nezávislých designérů (JAKOBY Kristýny Javůrkové), na designových marketech a sezónních akcích (Mint Market, Sustainable Fashion Day), ale i nakupováním v second-handech či výměnou oblečení mezi přáteli nebo prostřednictvím internetových burz (Vinted.cz).