Britský návrhář Alexander McQueen, jedna z nejvýraznějších postav světové módy, by 17. března oslavil své 48. narozeniny. Příběh o neobyčejně nadaném chlapci z chudých poměrů, který se vypracoval mezi světovou módní špičku, však neměl šťastný konec. V roce 2010 se oceňovaný designér a nositel řádu Britského impéria oběsil na opasku ze své vlastní kolekce.

Módní svět byl z úmrtí talentovaného návrháře v šoku. McQueen byl na vrcholu své kariéry, pouhé týdny zbývaly do uvedení jeho nové kolekce na pařížském Fashion Weeku. Navzdory pracovním úspěchům se však dlouhodobě potýkal s depresemi, jeho osobní život byl provázán množstvím skandálů, drogovou závislostí a traumat z dětství. Smrt jeho milované matky Joyce, jež podlehla rakovině pár dní předtím, pro něj byla ranou, kterou nedokázal překonat. V den jejího pohřbu se v šatníku svého luxusního bytu v centru Londýna oběsil.

Kariéra „chuligána britské módy“, jak bylo McQueenovi kvůli jeho provokativní tvorbě přezdíváno, byla od počátků lemována mimořádnými úspěchy. Byť se narodil jako poslední ze šesti dětí do rodiny taxikáře a učitelky společenských věd a vyrůstal v chudé londýnské čtvrti East End, již jako šestnáctiletý nastoupil do tradiční krejčovské dílny Anderson & Sheppard, která šila obleky například pro prince Charlese. V ní dostal příležitost naplno rozvinout své nadání pro střih, jenž se později stalo jeho charakteristickým prvkem. Pár let na to byl přijat na jednu z nejprestižnějších univerzit módního designu na světě, Central Saint Martins v Londýně.

Již při studiích se prezentoval jako provokatér, který porušoval zavedené konvekce. Jeho kontroverzní absolventská práce zaujala módní novinářku, stylistku a především vizionářku Isabellu Blow, která celou závěrečnou kolekci skoupila a objevila ho tak pro módní svět. V pouhých 27 letech se pak McQueen stal kreativním ředitelem světově proslulého francouzského módního domu Givenchy.

Pod hlavičkou Givenchy pokračoval ve svém osobitém projevu – architektonické střihy a dokonalé zpracování materiálu, modely jako umělecká díla, inspirace přírodou i futurismem, snaha šokovat a posouvat hranice snesitelnosti. Své přehlídky koncipoval jako divadelní představení, svou tvorbou chtěl vyprávět příběh. Přestože modelky poutal do řetězů, nazouval jim nesnesitelně vysoké podpatky a oblékal je do rozervaných šatů, tvrdil: „Chci posílit postavení žen. Chci, aby se lidé báli žen, které oblékám.“

Se slovy, že značka omezuje jeho kreativitu, však po pěti letech spolupráci s Givenchy ukončil. Vedl ho k tomu především odpor ke snobské módě a přesvědčení, že člověk si má vybírat srdcem, nikoliv podle loga zavedené společnosti. Volný průchod své nekonečné fantazii dal skrze vlastní značku Alexander McQueen, jejíž 51% podíl koupil roku 2000 koncern Gucci, což McQueenovi posléze umožnilo značnou expanzi. Otevřel butiky v nejvýznamnějších městech módy včetně New Yorku či Milána, následně rozšířil sortiment o pánskou módu, doplňky a extravagantní parfémy.

Za svou tvorbu získal celkem čtyřikrát cenu Britský návrhář roku, v roce 2003 byl pak vyhlášen mezinárodním designérem, ve stejném roce mu byl rovněž královnou Alžbětou udělen řád Britského impéria. Duší byl McQueen především umělec, a umělci byl též hojně vyhledáván – pro Davida Bowieho vytvořil ikonický kožený kabát s potiskem britské vlajky, se zpěvačkou Björk spolupracoval na obálce jejího alba Homogenic. Excentrická popová hvězda Lady Gaga proslavila jím navrženou výstřední obuv.

Po jeho smrti se kreativního vedení značky Alexander McQueen ujala návrhářova pravá ruka, designérka Sarah Burton. Právě ona stála za opěvovanými svatebními šaty Kate Middleton. Vévodkyně z Cambridge tak svým výběrem potvrdila, že značka Alexander McQueen, jež pokračuje v odkazu svého zakladatele, patří mezi světovou módní špičku.