Ve Velké dvoraně a dalších prostorech pražského Veletržního paláce se můžete podívat na instalaci věhlasného čínského umělce Aj Wej-weje. Potrvá od 17. března 2017 do 7. ledna 2018 a připravil ji kurátor Jiří Fajt ve spolupráci s Adamem Budakem.

Dílo konceptuálního umělce, aktivisty a disidenta Aj Wej-weje  je často vnímáno jako velmi provokativní, což podnítilo značnou nevoli čínské vlády. Tu zřejmě odstartovala především neoficiální výstava avantgardní umělecké skupiny Sing-sing v roce 1979, která sice zaujala většinu veřejnosti, ale na pokyn vlády byla po krátké době zakázána. Jedním z vystavujících umělců byl právě Aj Wej-wej. Ten se nakonec vzhledem k pokračujícím represím rozhodl v roce 1981  emigrovat do Spojených států amerických. Zažil tedy na vlastní kůži, jaký to je pocit opustit svůj domov a vydat se do neznámého prostředí, do jiné kultury.

Tyto jeho osobní zkušenosti bezesporu také ovlivnily vznik jeho díla, které vytvořil pro Veletržní palác Národní galerie v Praze. Jedná se o sedmdesátimetrový nafukovací člun s postavami 258 uprchlíků v nadživotní velikosti, nazvaný Zákon cesty. Tento jeho dosud největší výtvor odráží umělcův intenzivní zájem o osud uprchlíků. Navštívil proto už několik desítek uprchlických táborů v řadě zemí. Monumentální nafukovací člun s uprchlickými postavami z tmavého materiálu se bude vznášet v prostoru Velké dvorany Veletržního paláce a doplní ho velká skleněná koule, v níž se nadpřirozeně působící objekt odráží.

„Když jsem poprvé přijel na Lesbos, našli jsme tam z poloviny potopený člun. Požádal jsem, aby mě k němu dovezli a odjeli. Chtěl jsem si vyzkoušet, jaké to je být tam úplně sám. Teprve tak jsem pocítil, jaké to je být na chabě vybaveném člunu, sám, jak hmyz na lístečku uprostřed jezera. Na tom člunu jsem našel dětskou lahvičku a bibli nasáklou mořskou vodou. Tehdy jsem se rozhodl, že podniknu průzkum, vydám se po stopách všech těch myšlenek, jež se mi honí hlavou,“ popisuje Aj Wej-wej.

Národní galerie ve Veletržním paláci kromě této unikátní specifické instalace uvádí další Aj Wej-wejova díla. Evropskou premiéru v Praze má jeho projekt úzce související s „migrační krizí“ nazvaný Prádelna, který představuje tisíce kusů oblečení a dalších předmětů, jež zanechali uprchlíci v opuštěném řeckém táboře v Idomeni. Aj Wej-wej věci posbíral, vypral, vyžehlil a uspořádal.  Hned u vstupu do Veletržního paláce bude také umístěn jeho vysoký křišťálový svícen Cesta světla jako zamyšlení o minulosti i budoucnosti. U stropu vstupní haly najdete jeho Hada, rozměrného černo-zeleného hada vytvořeného z pěti tisíc dětských batůžků připomínajících tragické zemětřesení v jižní Číně v roce 2008, během něhož v ledabyle postavených školách našlo smrt na pět tisíc dětí.

V Praze bude představena také instalace s názvem S květinami, která vznikla během umělcova domácího vězení. Jejím prostřednictvím připomíná nutnost obrany lidských práv a svobod. A v neposlední řadě se můžete podívat i pozměněnou edici výstavy Otisky vědění, která se zaměřuje na keramiku jako umělecké médium. Kurátorem je sám Aj Wej-wej společně s nizozemským umělcem Edmundem de Waalem.