Další z někdejších jistot padne. Od roku 2019 budou řidiči osobních platit za jízdu na německých dálnicích. Opatření se dotkne českých řidičů, zato Němci dostanou daňové úlevy. To některé země včetně Česka považují za diskriminační a chystají žalobu.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let, osobní auta ale zatím jezdila bez poplatku a často toho využívali i Češi při cestách na dovoloenou.

Snaha vyhnout se poplatku na německých dálnicích bude podle automotoklubu ÚAMK nejzřetelnější u zimních dovolených, kdy lyžaři z Česka směřující do rakouského Innsbrucku nebo na sever Itálie budou stále častěji využívat trasu přes jižní Čechy.

Kolik to bude stát?

Výše mýtného se bude lišit podle objemu motoru a množství emisí. Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic.
Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor 2.0 TDI má roční mýtné podle dnes schváleného zákona přijít na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 korun).
  • desetidenní poplatek: od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun
  • dvouměsíční poplatek: od sedmi do 50 eur (189 až 1351 korun)
  • roční poplatek: až 130 eur (3513 korun)

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. EK původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky.

I dnes schválené úpravy ale počítají s tím, že poplatky budou de facto platit jen cizinci. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, o zaplacenou částku se jim ale sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Od sousedů zaznívá kritika

Dnes schválený systém kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko hrozí žalobou. „Z našeho pohledu je německé mýtné protiprávní,“ zopakoval dnes svůj postoj rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Podle českého premiéra Bohuslava Sobotky by se Česko mohlo k žalobě připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Opatrnější přístup má zatím ministr dopravy Dan Ťok, který chce počkat na analýzu pravidel německého mýta.

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá parlamentní komora německých zemí – Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.

Čtěte také: Německé mýtné by mohlo diskriminovat řidiče EU