Dlouhá karoserie ve tvaru torpéda, dlouhé sedlo a výrazné stupačky. Před šedesáti lety se začala vyrábět Čezeta, která vstoupila do historie svým ikonickým designem a vyrostla na ní celá generace řidičů. Dnes se vrací v moderním pojetí s pohonem na elektřinu, design si ale ponechá. Levné to ale nebude.

V Československu se Čezeta vyráběla v letech 1957 – 1964 a stala se symbolem volnosti, zábavy a dobrodružství. Prodalo se jich přes 100 tisíc, plno se jich zachovalo dodnes a mnoho z nás na ni s láskou vzpomíná.

Legendární skútr se vrací

Nyní při příležitosti šedesátého výročí výroby se Čezeta vrací jako luxusní elektrický skútr.

Novodobou historii Čezety začal psát Neil Eamonn Smith, původem Brit, který se do Česka odstěhoval za manželkou. V roce 2013 se nadšený Neil pustil do projektu zaměřeného na výzkum a vývoj, který trval čtyři roky. Chtěl totiž tento klenot mezi skútry opatřit čistým elektrickým pohonem a přivést ho zpět k životu.

O čtyři roky později vstupuje nová Čezeta do výroby. “Jsme na začátku revoluce ve výrobě motocyklů,” říká Neil. Jeho cíl je ambiciózní: udělat z Čezety nejžádanější skútr na trhu. Chce vyrobit skútr, po kterém bude šílet celý svět.

Čezeta 506 jako luxusní zboží

Nová generace Čezety zachovává skoro přesně design z padesátých let, jen v několika liniích ho zjednodušuje a modernizuje. Vývoj probíhal v České republice, nejdřív se testovala technika pod kapotou historické kastle. Teprve když byl odladěn elektrický pohon, vytvořila se nová karoserie.

Elektromotor má výkon 11kW čili 15 koní a maximální rychlost 120 km/h, takže k řízení postačí řidičák B. Zrychlení na 50 km/h trvá jen 3,2 sekundy a skútr se chlubí moderními technologiemi, třeba dvouzvratnou plynovou rukojetí nebo voličem jízdních režimů na levé rukojeti, včetně zpátečky.

Nová Čezeta 506 se bude vyrábět ručně v továrně v Prostějově a každý stroj bude personalisován podle požadavků zákazníka. Zahájena bude v nejbližší době, letos se vyrobí jen 600 kusů a každý z nich bude označen štítkem s výrobním číslem. Příští rok přijde rozšíření výroby a export na mimoevropské trhy.

Cena lidová nebude

Levné to ale nebude, také podle cenovky je zřejmé, že nová Čezeta 506 bude exkluzivní zboží. Základní verzi s rychlostí do 85 km/h a dojezdem do 100km pořídíte za 155.000 Kč, k tomu připočtěte ještě 20 tisíc na rok za nájem baterie, nebo ji můžete koupit za 67 tisíc.

Dražší verze, která jede až 120 km/h rychlostí a má dojezd do 150 km, vás vyjde na 190.000 Kč + pronájem nebo koupě baterie za 27 či 90 tisíc.

Všechny ceny jsou bez DPH. V příplatkové výbavě najdete mnohé další barevné kombinace, plexi štít, adaptivní světlo nebo delší záruku.