První BMW s pohonem předních kol. První MPV. Pod kapotou tříválec. Vyzkoušeli jsme BMW, které jako BMW vůbec nevypadá. Jak to dopadlo?

Řada 2 Active Tourer má stejně jako ostatní auta mnichovské značky agresivní masku a angel eyes, jinak je ale úplně jiná: vysoká, kulatá a vzhledově jako klasické malé MPV. Naživo vypadá o 100 % líp než na fotkách a je přitom překvapivě malá, aspoň tedy na pohled. Tohle je opravdu úplně něco jiného, než od BMW čekáte.

Po pár dnech používání jsem to auto ale pochopil. Jeho řidiči nepotřebují pohon zadních kol, neřeší na jakou nápravu to jede. Zato díky Active Toureru mají další zajímavou alternativu z prémiového segmentu, navíc za atraktivní cenu — pořídíte ho už od nějakých 600 tisíc korun, což není vůbec špatné.

Malé prostorné MPV

Když nasednete do Active Toureru, překvapí vás svojí prostorností. Hned jak se rozjedete, všimnete si ale jednoho neduhu, výhled vpředu do stran je přes dělený A sloupek horší, než by se nám líbilo, a to i přesto, že sedíte celkem vysoko. Nepomáhá tomu ani malý prosklený trojúhelník.

Design ovládacího panelu je typický pro BMW a materiály jsou stejné, jako v podstatně dražších vozech. Červené obšití přístrojové desky a sedaček působí dobře, podsvícení ve dveřích vypadá luxusně. Škoda jen drobností, jako jsou plastové knoflíky zámků dveří.

Pokud byste ale snad, jako my, čekali množství odkládacích prostor, najdete jich jen pár. Všehovšudy jednu přihrádku na mobil, dva pevné držáky na kelímky a malá přihrádka u spolujezdce. Ve dveřích jsou ještě velké kapsy kam se vejdou i 1,5 l PET lahve, ale jinak je to vše.

Místa je v autě dost pro 4 dospělé lidi, vpředu i vzadu, do šířky i podélně. Vzadu nás těšilo opravdu hodně místa nad hlavou, na dovolenou bychom se vůbec nezdráhali vyrazit. Active Tourer je možná nejmenší auto, u kterého bych se nebál napsat, že to bude skvělý dálniční cruiser. Navzdory tomu, jak je vysoký a že na první pohled patří spíš do města.

Velikost kufru 468 litrů je slušná, po sklopení zadních sedaček se dostanete na solidních 1510 litrů s rovnou plochou. Zadní sedačky jsou dělené 40:20:40, nenabízejí ale žádné specialitky, které bychom neznali odjinud, nedají se například vyndat. Zato jsou polohovatelné a za příplatek je můžete ale posunout a uvolnit si tak prostor v kufru. Rezervu v podlaze nehledejte, i tohle auto jezdí na runflatech.

Vynikají jsou přední sportovní sedačky s nastavitelnou boční šířkou, perfektně se v nich sedí, jsou pohodlné, skvělé i na dlouhé cesty. V základní ceně je ale nedostanete, jsou součástí paketu Sport Line.

Stačí vám tři válce?

Hodně nás zajímal základní motor. Je to benzinový tříválec s objemem 1,5 litru, ale naštěstí to nedává najevo v kultivovanosti ani výkonu. Ten není nijak malý, 100 kW čili 136 koní na běžné ježdění stačí a to i když z nuly na 100 dá za 10 sekund a při dálniční jízdě se trochu zadýchává. Na dálnici jsme z něj vytáhli 190 km/h, takže zvládne i poměrně rychlé přesuny.

Podvozek není zrovna měkký, ale ani na 18kách jsem neměl pocit, že by auto nějak přehnaně drncalo, v Praze i na okreskách předvádělo celkem komfortní jízdu. Šestistupňový manuál je přesný, jak se na značku sluší a k základnímu motoru se hodí líp než automat, pomáhá udržet cenu nízko.

BMW tradičně nabízí volič pro víc jízdních režimů, vedle ekonomického a standardního také sportovní, ve kterém i s malým benzinem jede překvapivě hbitě a nabízí tak možnost prověřovat limity podvozku, který svůj původ u BMW nezapře (ve skutečnosti je společný s novou generací Mini). Při jízdě samozřejmě poznáte, že vás táhne přední náprava, podvozek je ale vyladěný perfektně, drží skvěle stopu, dovolí rychlé průjezdy zatáčkami. Těžiště auta je níž, než se podle vysoké konstrukce zdá, takže je Active Tourer hodně stabilní. Podvozek je zkrátka skvělý.

Ale předpokládám, že na sport moc často přepínat nebude, skoro mi bylo líto ten motor trápit ostrou jízdou. Na to tohle auto není stavěné. Mnohem víc asi budete chtít rozumnou spotřebu. My jsme při úplně běžné jízdě v kombinovaném provozu jezdili za průměrných 8 litrů, když se budete držet hodně zkrátka, dá se přiblížit i k 7 litrům. Není to nic hrozného, ale klidně bychom si dokázali představit, že bude jezdit standardně kolem 7.

Volba rozumu

Tohle není BMW na blbnutí, ani náhodou. Na to má BMW jiné modely. Active Tourer je praktické auto pro prakticky uvažující rodinu a pokud chce BMW přitáhnout nové zákazníky, jde na to dobře.

Se základním benzinovým tříválcem sice nebudete závodit, na běžné využití ale stačí a pořídíte ho od 600 tisíc ze skladových zásob, což je dost dobrá cena za prémiovou značku. Přitom je ve výbavě všechno podstatné: automatická klimatizace, tempomat, 8 airbagů, autorádio se šesti reproduktory a perfektně fungující iDrive s 6,5palcovým displejem.

Je určitě množina zákazníků, a nebude malá, která by o BMW jinak ani neuvažovala. Pro ně je Active Tourer dobrá možnost, jak vyzkoušet to dobré, co značka umí nabídnout, byť trochu v jiném kabátě. A kdo ví, třeba jejich další auto bude řada 3.


BMW 218i Active Tourer
Motor vznětový přeplňovaný tříválec
Objem 1499 ccm
Výkon 100 kW (136 k) / 4400 ot./min
Točivý moment 220 Nm / 1250 ot./min
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,6 s
Převodovka 6stupňový manuál
Spotřeba 8,0 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4342 / 1800 / 1555 mm
Rozvor 2670 mm
Pohotovostní hmotnost 1295 kg
Zavazadlový prostor 468 – 1510 l
Cena testovaného modelu 661.700,- Kč