Symbol luxusu, elegance a ženskosti. Krejčovina nejvyšší úrovně. Legenda světové módy. To pro mnohé ztělesňuje značka Dior. Francouzský módní dům patří k absolutní špičce v oboru již celých 70 let. Právě v roce 1947 představil jeho zakladatel svou první kolekci, která pod názvem „New Look“ vešla do historie módní tvorby.

Konec 50. let se v módním světě nesl ve znamení revoluce. Poválečná Evropa si začala osvojovat americký životní styl, nastal pokrok ve výrobě i technologiích, ekonomika vzkvétala. Úpravě svého zevnějšku ženy věnovaly čím dál tím více času, toužily po kráse a zdůraznění ženské linie. Do popředí se dostávala opulence, noblesa a dokonale pěstěný vzhled. Tyto tendence vytvořily ideální podmínky pro to, aby Christian Dior se svou kolekcí, původně nazvanou Corolle, způsobil doslova šílenství.

Vypasované modely se širokou nabíranou sukní, připomínající květní korunu, evokující perfektní siluetu, klobouky a rukavice dodávající na eleganci, padnoucí střihy i přepychové materiály. Celá kolekce byla zkrátka oslavou ženskost a tradičních hodnot. Když slavnou přehlídku na Avenue Montaigne shlédla šéfredaktorka amerického módního magazínu Harper’s Bazaar, Carmel Snow, označila ji za přímo revoluční. „This is a new look,“ prohlásila, a její trefné pojmenování se uchytilo natolik, že vstoupilo do dějin módy.

Christian Dior, kterému bylo v době uvedení již 42 let, sklidil fenomenální úspěch v celém západním světě. Mezi jeho klientky patřily hvězdy stříbrného plátna i významné aristokratky. Během několika let patřil jím založený módní dům mezi nejvýznamnější, a rovněž i nejbohatší. Přestože jsou jeho modely synonymem přepychu a luxusu, sám návrhář byl znám jako skromný a rezervovaný člověk, jenž o každé své kolekci pečlivě přemýšlí a pochybuje o ní, i sám o sobě.

Rodák z francouzského Granville měl silný vztah k umění již od útlého věku, přesto se podvolil přání svého otce, který z něj toužil mít diplomata. Začal studovat mezinárodní vztahy a diplomacii na prestižním Pařížském institutu politických věd. Průchod své kreativitě dával skrze kreslení skic, jejichž prodejem si na studiích přivydělával. Začal také navrhovat divadelní kostýmy – odtud pramení sklon k teatrálnosti a jisté dramatičnosti, které poté rezonují v jeho kolekcích. Nakonec se mu podařilo otce přesvědčit o svých uměleckých kvalitách, a tak s jeho finanční podporou Dior otevřel galerii, v níž prodával díla takových jmen, jako byli Pablo Picasso, Salvador Dalí nebo Jean Cocteau.

V důsledku hospodářské krize ve 30. letech však rodinný podnik zkrachoval a Dior byl nucen galerii uzavřít. Ocitl se na pokraji chudoby, živil se prodejem ilustrací do časopisů a módních návrhů různým salonům. Jeho talentu si povšiml módní návrhář Robert Piguet, jenž Diora přijal jako svého asistenta. Pro jeho budoucí závratnou kariéru to byl zásadní okamžik – Piguetovou průpravou během let prošlo i mnoho dalších osobnostní módy světového významu, mimo jiné Hubert de Givenchy a Pierre Balmain.

Diorovo nadání a odhodlání oslovilo textilního magnáta Marcela Boussaca, s jehož finanční pomocí si Dior na sklonku roku 1946 splnil svůj životní sen a založil vlastní módní dům. O několik měsíců později se stal módní ikonou doslova přes noc. Svého úspěchu si ovšem neužil příliš dlouho, už v roce 1957 umřel na infarkt během dovolené v italských lázních. Po jeho smrti se kreativním ředitelem značky stala další významná osobnost světové módy – teprve jednadvacetiletý Yves Saint-Laurent.

K příležitosti 70. výročí slavné „New Look“ kolekce se celý letošní rok v Dioru ponese ve znamení oslav. Byla vydána limitovaná edice knihy, jež mapuje cestu všech sedmi návrhářů, kteří se od vzniku značky vystřídali v jejím čele, i časosběrný dokument, který poskytuje jedinečný pohled do zákulisí nejluxusnější módního značky všech dob.