Škoda Citigo dokáže s pohonem na plyn CNG jezdit za méně než korunu na kilometr. To jsou nejnižší náklady, které má jakékoliv auto od škodovky, přitom pořizovací cena Citiga G-TEC není nijak přehnaná. Je v tom nějaký háček? Na to jsme se podívali pěkně zblízka.

Mladoboleslavská automobilka koketuje s pohonem na plyn dlouhou dobu. Dříve šlo zejména o LPG — zkapalněný propan-butan, ten se ale naposledy objevil u Octavie 1.6 MPI druhé generace. U svých aktuálních modelů nabízí škodovka zařízení na spalování stlačeného zemního plynu. Tovární přestavbu na CNG nabízí i pro Citigo, svůj nejmenší a nejlevnější model.

Pavel Hofman
Škoda Citigo G-TEC

Povedená přestavba

Tovární zástavba pohonu na CNG je provedena přirozeně. Tlakové nádrže na plyn nejsou na první pohled vidět, jedna je vestavěna na místě rezervy, druhá se schovala vedle nádrže na benzin. Objem zavazadlového prostoru se sice zmenšil z 251 na 213 litrů, pořád je ale použitelný na běžný provoz. Po sklopení zadních sedadel získáte 921 litrů prostoru. Rezervní kolo se k autu nedodává, místo něj je v kufru sada na opravu kola, taková už je dnešní doba.

Dohromady se do nádrží vejde 12 kilogramů stlačeného plynu a 10 litrů benzinu — běžné verze mají 35 litrů, tady je benzinová nádrž jen dojezdová. Předpokládá se přeci, že jezdíte hlavně na plyn. Dohromady Citigo zvládne dojezd 450-500 kilometrů, z toho 300 na plyn, 150 na benzin. Přesná čísla se samozřejmě odvíjejí od toho, jak s autem jezdíte.

Plnící hrdlo najdete pod víčkem nádrže, hned vedle otvoru pro benzín. Další změnu poznáte mezi budíky: ukazatel paliva má dvojí škálu, ručička se přesouvá podle toho, na jaké palivo zrovna jedete. V palubním počítači můžete přepínat mezi ukazatelem spotřeby benzinu a plynu, nechybí ani odhad dojezdu pro každé palivo.

Pavel Hofman
Škoda Citigo G-TEC

Citigo jako každé jiné

Mezi pohonem na plyn a na benzin přepíná auto samo — standardně jede na plyn a teprve když dojde, přepne se na benzinový pohon. Jezdit na plyn je úplně stejné, jako jezdit na benzín, při jízdě rozdíl mezi nimi nepoznáte. Jen snad při přepnutí z plynu na benzín, kdy na okamžik ztratíte výkon, i to je ale téměř neznatelné a stane se to jednou za pár set kilometrů, když vám plyn zrovna dojde.

Jinak se Citigo G-TEC od „běžných“ verzí neliší. Celkově jde o kvalitní městské miniauto, které zvládne jet pod dálnici, ale jeho hlavním rybníkem je městský a příměstský provoz. Interiér odpovídá kategorii, tedy počítejte s tvrdými plasty, fuknčním rozložením a velmi jednoduchých designem, v autě nepřebývá nic navíc. Vpředu jsou elektrická okna, vzadu jen vyklápěcí páčkou.

Mezi pěkné detaily patří odhalené lakované plechy dveří, negativem je volant stavitelný jen výškově, chybí podélná regulace. Přesto je ergonomie malého auta na slušné úrovni, jak to Volkswagen umí (Citigo se opravdu velmi podobá svému sesterskému modelu Up). Do auta se vejdou 4 dospělí lidé, dokonce ani vzadu se necítí úplně stísněně a mají místo nad hlavnou, ale na šířku nepočítejte s nějakým velkým komfortem.

Pavel Hofman
Škoda Citigo G-TEC

Jízda na CNG v číslech

Horší je to s motorem. Nejenže litrový tříválec má dost omezený výkon 70 koní (50 kW), navíc docela rušivě vibruje. I když od takového auta nečekáte žádnou velkou rychlost, jízdní dynamika je opravdu hodně rozvážná i s prázdným autem (z nuly na stovku za 16 sekund), natož když ho naložíte. Spotřeba kolem 6 l/100 km také není nikterak zázračná, když si uvědomíte, jak je to auto malé.

Důležitější je ale samozřejmě spotřeba plynu. Na plnou, dvanáctikilovou nádrž ujede Citigo něco přes 300 kilometrů (my jezdili kolem 320 km). Pohybovali jsme se většinou v rozmezí 3-4 kg/100 km, průměrně 3,7 kg/100 km, když budete opravdu chtít, přiblížíte se i ke třem.

To při ceně 24 Kč/kg, za kterou jsme tankovali, dělá 80-100 Kč/100 km — provozní náklady pod korunou za kilometr jízdy. Z Citiga to dělá auto, které má nejmenší provozní náklady na našem trhu, když nepočítáte elektromobily.

Citigo G-TEC představuje ekonomické řešení jízd po městě nebo kamkoliv jinam, pokud ho máte kde tankovat. Síť plniček CNG není v Česku úplně hustá, ale roste, byť ne zrovna nějakým závratným tempem. Aktuálně je tu 137 stanic, jen za poslední kvartál jich přibylo pět. I spotřeba roste, meziročně o 36 % a za posledních deset let se zvýšila víc než šestnáctkrát. Trend je jasný, CNG jako palivo rozhodně jinak neupadá.

Pavel Hofman
Škoda Citigo G-TEC

Nejlevněji ujeté kilometry

Pojďme počítat: 3,7 kg stlačeného plynu vyjde na většině čerpacích stanic na 92 Kč (kalkulujeme s aktuální většinovou cenou 25 Kč/kg, i když se dá sehnat i o 1-2 Kč levněji). To znamená 90 haléřů na kilometr. Ve srovnání s tím u benzinu se spotřebou 5 l/100 km vyjde 100 km na 150 Kč, se spotřebu 6 l/100 km dokonce na 180 Kč – to představuje rozdíl 60-80 Kč na 100 kilometrů.

Základní pětidveřové Citigo stojí 207.900 korun, s pohonem na plyn vyjde na 284.900 Kč. Rozdíl 77 tisíc korun není zrovna malý, ale vrátí se při reálné úspoře 60 Kč na 100 kilometrů za 128.000 km. To může být u aut, co hodně jezdí, klidně za dva roky. Ale takové číslo mluví spíš pro flotilu, než pro koncového zákazníka.

Kilometr pod korunu

Škoda Citigo je jednoduché, užitné auto, které se hodí hlavně do městského a příměstského provozu, na kratší popojíždění nebo do flotil dovážkových služeb. Všude tam, kde se předpokládá velký nájezd kilometrů, se pak minimální náklady na kilometr můžou vyplatit.

Pohon na plyn přináší sice některé neduhy, třeba chybějící rezervní kolo nebo zákaz vjezdu do podzemních garáží (novější garáže by už měly mít vyřešené odvětrávání), na delší cestě je potřeba více přemýšlet o tankování a ve městě se tankuje častěji. Ale to jsou v podstatě drobnosti. Výhod, které CNG přináší, je neskonale víc.


Škoda Citigo 1.0 MPI G-TEC
Motor vznětový tříválec
Objem 999 ccm
Výkon 50 kW (68 k) / 6200 ot./min
Točivý moment 90 Nm / 3000 ot./min
Maximální rychlost 164 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 16,3 s
Převodovka 5stupňový manuál
Spotřeba benzin / CNG 5,9 l /3,7 kg / km
Rozměry délka / šířka / výška 3563 / 1645 / 1478 mm
Rozvor 2420 mm
Pohotovostní hmotnost 1031 kg
Zavazadlový prostor 213 – 921 l
Cena testovaného modelu 284.900,- Kč