Mezinárodní kampaň s názvem Fashion Revolution každoročně vrcholí 24. dubna výročím pádu oděvní továrny v Bangladéši. Doprovodný program globální iniciativy, která usiluje o etický módní průmysl, bude v letošním roce probíhat celý týden od 24. do 30. dubna. Organizátoři akce oznámili, že rovněž odstartují dlouhodobé interaktivní projekty pro základní, střední i vysoké školy.

Kampaň Fashion Revolution vznikla v roce 2013 v Londýně v návaznosti na zřícení oděvní továrny Rhana Plaza v Bangladéši. V jejích troskách zahynulo přes 1000 lidí a více než 2000 jich bylo zraněno. Jednalo se o největší katastrofu v dějinách módního průmyslu. Zřícení osmipatrové budovy, v jejíchž útrobách se šily levné oděvy pro desítky neznámějších oděvních řetězců, zásadně změnilo pohled na módní průmysl. Během vyšetřování události začaly vycházet najevo otřesné podmínky, ve kterých museli dělníci pracovat, a s nimi i zákulisí výroby levného a dostupného oblečení.

Kampaň, v současné době působící ve více než 90 zemích světa, usiluje o větší transparentnost módní průmyslu, jež je jedním z významných nástrojů udržitelnosti, mapuje jej a jeho negativní vlivy a upozorňuje na souvislosti mezi naším vztahem k módě a kvalitou života v globálním měřítku. Jejím cílem je šířit mezi spotřebitele validní informace, které povedou k zodpovědnějšímu přístupu k nakupování oblečení a módě obecně. Nově chce prostřednictvím interaktivních přednášek vzdělávat i žáky základních a studenty středních a vysokých škol.

„Naše průzkumy ukázaly, že studentům chybí komplexní přehled o dané problematice, potkáváme se s nepochopením souvislostí, což vede k absenci motivace k tomu, aby sami hledali v rámci svých možností cesty, které na poli módního průmyslu přinášejí pozitivní změny,“ říká Veronika Blabla Hubková, hlavní koordinátorka kampaně pro Česko. „Považujeme proto za klíčové zakomponovat téma udržitelné módy do vzdělávacích aktivit českých škol,“ upřesňuje dlouhodobé cíle organizace.

Připravované projekty seznámí žáky s životním cyklem džín, a skrze něj tak se současným systémem fungování módního průmyslu. Ten je v dnešní době druhým nejšpinavějším průmyslem z hlediska znečištění a spotřeby vody. Například k výrobě zmíněných džín je potřeba 9500 litrů vody.

Pro studenty středních a vysokých škol je připravena projekce dokumentárního filmu Frontline Fashion a přednáškové cykly na téma upcyklace, rekonstrukce a zero waste technik k tvorbě oděvů, které se soustředí na snižování textilního odpadu.

Jako každý rok i letos bude probíhat kampaň prostřednictvím sociálních sítí, ve které spotřebitelé po celém světě sdílejí své fotografie s oblečením naruby a hastagem #whomademyclothes. Na tuto výzvu k transparentnosti pak odpovídají takové oděvní značky, které se nezdráhají informovat o podmínkách výroby, sdílením fotek ze své produkce s hastagem #imadeyourclothes.

V rámci doprovodného programu budou v Praze, Brně a Ostravě probíhat přednášky a workshopy. Uskuteční se například panelová diskuze o budoucnosti módy i přednáška o její historii, Kamila Vodochodská poradí, jak si sestavit efektivní šatník, Lubica Skalská povede upcyklační dílnu. Kompletní přehled akcí lze nalézt na stránkách Fashion Revolution Česká republika.