České autobazary odmítnou ročně vykoupit víc než 100 tisíc vozidel, která se potom objevují na inzertních serverech. Mohou mít technické problémy, které je těžké odhalit, upozorňuje Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA). Proto je při nákupu ojetin důležité důkladně je nechat zkontrolovat.

Stočený tachometr, nekvalitní oprava po těžké havárii, či právní rizika v podobě exekucí a nesplacených leasingů. To jsou nejčastější důvody, kvůli kterým autobazary v Česku odmítají vykoupit ojeté vozy. „Tyto vozy končí většinou v soukromé inzerci, kde se je majitelé snaží prodat mnohdy i výrazně pod cenou,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA.

Pozor na filtr pevných částic

Dalším rizikem, které se týká zatím jen ojetých naftových aut, je stav filtru pevných částic (DPF). „Denně odmítneme vykoupit přibližně 50 vozidel. V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Vozidlo bez filtru pevných částic je z titulu zákona nepojízdné a na silnici tedy nemá co dělat. Životnost filtrů bývá 100-300 tisíc kilometrů, podle toho, jak se s autem jezdí. Nesvědčí mu krátké popojíždění ve městě. Nový může stát i několik desítek tisíc korun a cenu ojetiny tak výrazně navýšit.

Na rizika upozorní web

Asociace prodejců použitých automobilů kvůli tomu spustila komunikační platformu Nekupuj auto na ulici, jejímž cílem je upozornit zájemce o koupi ojetého automobilu na nebezpečná úskalí a omyly, které jsou spojeny s nákupem ojetého vozu. Na iniciativě spolupracují ÚAMK, TŰV NORD Czech a společnost AutoDetect.

„Projekt bude širokou veřejnost informovat o nejzávažnějších problémech v oblasti nákupu ojetého vozu. Nabídne osvětu a poradenství. Zároveň bude aktivně působit na státní správu a bude usilovat o prosazení závazných pravidel prodeje ojetých automobilů. Pravidel, která budou kupujícího chránit,“ říká Přikryl. Na webu a na facebooku bude projekt sdílet zkušenosti uživatelů a rady odborníků.

Ne všechny ojetiny znamenají problém

Na druhou stranu ne všechna auta, která najdete v soukromé inzerci, představují problém. Autobazary potřebují na vykoupených autech vydělat a řada lidí nechce prodávat auta pod cenou, proto je nabízí napřímo, bez prostředníka. Na inzertních portálech tak narazíte i na běžně opotřebená auta, která nepředstavují ekonomickou časovanou bombu.

Špatně koupit či naletět se dá celkem snadno na ulici i v bazaru. „Není až tak zásadní, zda automobil kupujete v autobazaru či „na ulici“ od soukromníka. Nejdůležitější je ověřit si před koupí všechny podstatné informace a celkový technický stav vozu. To platí jednoznačně jak při nákupu „na ulici“ tak i v jakémkoliv autobazaru,“ říká Aleš ZichAuto AZ Consulting„Dle našich zkušeností bývá nejčastější shoda mezi uváděnými informacemi se skutečností právě při nákupu ojetiny přímo od původního vlastníka, který vůz vlastnil delší dobu (obvykle rok a více) a nyní si vůz sám prodává,“ dodává Zich.

V každém případě doporučujeme vybírat auto s nezávislým odborníkem. Ten by měl být schopen odhalit, jestli auto není po vážné bouračně, nebo jaký má technický stav motoru. Jednou z možností je třeba služba Autotým, která vám pomůže kupovanou ojetinu odborně zkontrolovat i vytipovat zajímavé nabídky. Poradenství při výběru automobilů se věnuje také firma Auto AZ Consulting.

Na co si dát pozor u ojetých aut?

  1. Zjistit si původ vozu. Ověřte VIN kód vozu, který obsahuje údaje o jeho původu, většinou je za předním sklem. Kontrolu VIN kódu nabízí třeba internetový portál vincheck.cz. Vedle informaci o krádeži můžete přes identifikační číslo zjistit i počet předchozích majitelů, servisních prohlídek, reálný stav tachometru, informaci o leasingu a další.

  2. Prověřit si prodávajícího. Právní vady ze strany prodávajícího můžou vést až k zabavení vozidla. Nejčastěji je na vině exekuce, vedená proti předchozímu majiteli vozu nebo jeho partnerovi, tuto informaci si můžete zkontrolovat přes Centrální evidenci exekucí na CEECR.cz. Důkladně si zkontrolujte technický průkaz – prodávající musí být uveden jako jediný vlastník vozidla, bez technického průkazu nic nepodepisujte a nedejte na sliby.

  3. Prozkoumat technický stav vozu. Zařiďte si kompletní a důkladnou servisní prohlídku. Při běžné prohlídce totiž některé závady nemusí být vůbec odhaleny, jako například poškození automobilu vodou, opravy po těžké havárii a jiné. Zkontrolujte filtr pevných částic, emise, motor, nápravy, funkčnost elektroniky, katalyzátoru a airbagů.

  4. Kvalitní smluvní ujednání. Při koupi ojetého vozu od soukromníka je důležité mít kvalitně sepsanou kupní smlouvu, která pokryje možná rizika. Rozhodně pak do smlouvy neuvádějte a nepodepisujte nic, v čem stojí, že auto kupujete „bez vad“, nemohli byste pak uplatnit reklamaci. Fyzická osoba má ze zákona povinnost přijmout vaši reklamaci po dobu půl roku.

    Zdroj: Nekupuj auto na ulici

Martin Jedlička