Zatímco všichni ostatní zmenšují motory a ubírají válce, Volkswagen na to šel přesně opačně. Svůj pickup Amarok po výrazném faceliftu poslal na trh výhradně s šestiválcem. Vyzkoušel jsem si jeho nejsilnější variantu na silnici i v terénu a byl jsem nadšen.

Žijeme ve světě plném překážek a proto mám naprosté pochopení pro lidi, co si kupují obrovská SUV. K čemu byste ale v Česku potřebovali velký pickup? To mi do hlavy nešlo. Ani po důkladnějším brainstormingu jsme s kolegy nepřišli na to, kdo je typický majitel takového auta.

Vlastně to může být kdokoliv. V Amaroku sedíte vysoko, dokonce výš než v Transporteru. Před sebou hrnete ohromnou hranatou kapotu a užíváte si perfektní rozhled všude okolo. Tohle auto mě ale předsvědčilo, že je zajímavější z víc důvodů, než pro své impozantní rozměry.

Rychlý na silnici, schopný v terénu

Co mě na něm totálně nadchlo je motor. Někdejší dvoulitrové čtyřválce nahradil v nabídce třílitrový šestiválec a to je přesně to pravé, co tohle auto potřebovalo. V nabídce jsou tři výkonové verze, v našem případě jsme se projeli tou nejsilnější. Výkon 224 koní nevypadá na papíře nijak zázračně, ale věřte, že vás dokáže překvapit — 2,3 tuny těžký kolos rozpohybuje z nuly na stovku jen lehce přes 7 sekund, a když mu dupnete na krk, předvádí mrštnost mnohem menších aut. Díky overboostu totiž může krátkodobě vyrůst výkon až na 244 koní, to jsou ty rychlé sprinty.

Když uvážíte, jak je velký, je v tom obrovský kontrast. Amarok měří 5,3 metru a na výšku má přes 1,8 metru, přesto s ním na silnici budete hbitější než řada hatchbacků, které pozorujete shůry. Spotřebu jsme dokázali udržet kolem 8 l/100 km, když jsme se snažili. Ale většinou jsme se moc nesnažili, když jedete ostře, řekne si V6 o nějakých 14 litrů. To auto vás k rychlé jízdě vyloženě nutí, je to potěšení. Na dálnici zvládne jet přes 200 km/h (papírově 192 km/h), přitom s ním můžete vyjíždět duny v poušti.

Zvuk motoru je hluboký a masitý a už od rozjezdu prozrazuje, že tady tluče víc válců, než 4. Svoji zásluhu na skvělém jízdním projevu má precizní osmistupňový automat ZF, který řadí rychle a inteligentně, zaváhá jen výjimečně. A pod volantem máte pádla k řazení. Už slyším, jak se ve Volkswagenu smějou, když je tohle napadlo. Ale obdivuju je za to, že to udělali.

Hack fyzikálních zákonů

Samozřejmě fyziku neoklamete a v Amaroku na limity narazíte snadno. Stačí poslat ho ve velké rychlosti do ostré zatáčky a okamžitě cítíte, jak se vás kinetická energie snaží dostat ven ze silnice. ESP má co dělat, aby vás udrželo na silnici, a mimochodem nejde úplně vypnout, abyste náhodou neskončili na střeše. Je to pochopitelné, vzhledem k váze a velikosti auta. V našem případě i díky terénním pneumatikám — se silničním obutím by jízda v zatáčkách byla nepochybně jistější. Ale chtěli byste snad tohle auto na nízkoprofilových dvacítkách?

Mezinápravová uzávěrka (nabízí se za příplatek 17 893 Kč) a 25 centimetrů vysoká světlá výška Amaroka ke skotačení v terénu přímo vybízí, a když nepůjdete do úplného extrému, předvede obdivuhodnou vitalitu. My jsme se za pár hodin blbnutí ani nedotkli břichem země, a to jsme ho moc nešetřili. Na druhou stranu Amarok má své limity, v terénu ho omezuje délka (rozvor 3,1 metru), takže by mohl mít problém s ostřejšími zlomy. Ale pokud s ním budete jezdit na poli nebo na staveništi, sotva někdy zaváhá.

Užitkové auto s pohodlím SUV

Ať už v terénu, nebo na dálnici, pocit za volantem Amaroku se příliš neliší od mnohem luxusnějšího Touaregu. Pochopitelně tu není tolik ušlechtilých materiálů ani měkčených plastů, přístrojová deska je z tvrdého plastu a některé ovladače (třeba stropního osvětlení) se montují do koncernových aut už od 90. let. Jenomže v tomhle případě mi to vůbec nevadilo. Všechno, čeho se dotknete, působí bytelně a trvanlivě.

Přes uvěřitelnou iluzi SUV nezapomínejme, že je to pořád hlavně užitkové auto, takže je tu plno praktických věcí, třeba tři 12V zásuvky v interiéru, další najdete přímo na korbě. Všude jsou madla, kterých se můžete držet, to se při skákání po poli hodí. Kritizoval bych jen pár věcí, třeba že je tu málo odkládacích prostor, takže není kam si odkládat drobné věci a schránka spolujezdce je tak malá, že se do ní nic nevejde.

Co je ale překvapivě úplně dokonalé, je pohodlí. Pohodlný volant je převzatý z osobních VW. Výborné přední sedačky jakoby z oka vypadly třeba Passatu, můžete v nich komfortně sedět třeba tisíc kilometrů. Ergonomie je skvělá, rozložení klasický Volkswagen, žádné výstřelky nečekejte. Na zadních sedadlech je sezení horší, jejich opěradla jsou kvůli konstrukci kabiny až nepříjemně rovná a pohodlí předních sedaček postrádají. Tři lidi se na ně ale vejdou, když to bude potřeba.

A nakonec se dostáváme ke korbě. Na ní se díky rozměrům 1555 x 1222 mm vejde i europaleta, najdete v ní úchytná oka na připevnění zavazadel i jiných předmětů. Nákladová hrana je ve výšce 71 cm. Jedině škoda, že se na podlahu při dešti dostává zvenku při jízdě voda, i když jsme měli hardtop. Ten pořídíte od nějakých 40 tisíc korun. Mimochodem, nejen na korbu, ale pro celého Amaroka je v nabídce je enormní množství různých doplňků, jako ochranné rámy a další.

Hodně peněz, hodně nadšení

Pickupy jsou populární hlavně v Americe, ale faceliftovaný Volkswagen Amarok je tak dobrý, že by mohl přesvědčit i zhýčkané Evropany. Pravda, není to zadarmo. V základu stojí Amarok 980 tisíc (už v základu má V6), testovaná nejsilnější verze vyjde na 1.157.000 korun. Když do něj naházíte porci výbavy na víc, dostanete se skoro na 1,5 milionu.

Jenomže když se projedete, tak to pochopíte. Amarok je neuvěřitelně komfortní univerzál. Kdyby do České republiky přišla válka a dálnici se ucpaly odjíždějícími auty, můžete do Amaroku naložit všechno co je vám blízké, sjet ze silnice a do bezpečí odjet klidně po poli. Bez nadsázky mě nadchnul. Nevím pro koho je to auto určené a je mi to jedno, prostě ho chci.


Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 165kW
Motor vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem 2967 ccm
Výkon 165 kW (224 k) / 3000 ot./min (overboost 180 kW)
Točivý moment 550 Nm / 1400 – 2750 ot./min
Maximální rychlost 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,9 s
Převodovka 8stupňový automat ZF
Spotřeba v testu 10,9 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 5264 / 1954 / 1834 mm
Rozvor 3097 mm
Pohotovostní hmotnost 2324 kg
Zavazadlový prostor
Cena testovaného modelu 1.448.495,- Kč

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora