Rapid, který patří do nabídky Škody mezi fabii a octavii, se představil v Česku před pěti lety nejprve jako liftback a později ve verzi spaceback, tedy jako jakýsi prodloužený hatchback. Od svého uvedení na trh se ho u nás prodalo na 53.000, z toho šedesát procent liftbacků. Zcela jasně byl největší zájem o benzínové provedení (84 procent) a prakticky všichni zájemci dávali přednost manuální převodovce před automatickou (tu si pořídily jen tři procenta zákazníků).

Rapid je však významným modelem Škody hlavně v celosvětovém měřítku, když jen v loňském roce se ho prodalo přes 200 000, a stal se tak po octavii druhým nejprodávanějším modelem. Pokud se týká Evropy, zde je průměrný věk těch, kteří si ho koupili, 49 let.

Nyní přijíždí ve faceliftovaném provedení. A právě modernizovanou Škodu Rapid a Rapid Spaceback jsem měl možnost v minulých dnech otestovat nedaleko Frankfurtu nad Mohanem v kopcovité krajině pohoří Taurus. Škoda Auto sem do Königsteinu nechala dovézt v rámci mezinárodní prezentace celkem pětačtyřicet automobilů v obou karosářských variantách v nejrůznějším provedení a se všemi motorovými verzemi, s nimiž se vyrábí.

O jaké hlavní změny se u nového Rapidu, který se začne vyrábět na přelomu května a června, jedná? Je jich celá řada, pojďme si tedy říci alespoň o těch hlavních. Připomeňme jen, že Rapid se dodává ve výbavových stupních Active, Ambition a Style, k nimž se přidává ještě sportovně laděná varianta Monte Carlo.

Nový design přídě a zádě
Pokud se týká vnějšího dojmu, optické vylepšení je u Rapidu výrazné na přídi s nově řešeným nárazníkem a předními světlomety. Modifikované mlhové světlomety ve spodní části nárazníku jsou propojeny tenkou chromovanou lištou a příď tak působí širším dojmem. Zadní svítilny ve tvaru písmene C mají nyní černě zabarvené kryty, což propůjčuje této části vozu sportovnější vzhled.

Při pohledu z profilu působí vůz velmi emotivně díky siluetě připomínající kupé a dlouhému rozvoru kol. Ostrá Tornado linie vytváří napínavou hru světel a stínů na plochách karoserie. Rozměrné páté, vzhůru výklopné dveře zavazadlového prostoru umožňují snadné nakládání zavazadel.

Inteligentní Light Assist
V rámci modernizace byla zcela přepracována světelná technika. V nabídce jsou hned tři provedení, dostupná v závislosti na stupni výbavy. Špičkové řešení představují světlomety s bi-xenonovými výbojkami, denním svícením a směrovými světly s technologií LED. Light Assist zapíná denní svícení s aktivací zapalování, přičemž senzor neustále vyhodnocuje světelné poměry a v případě potřeby zapíná nebo vypíná potkávací světla. Tlumené světlo se také automaticky aktivuje při spuštění stěračů. Nechybí ani funkce Coming Home a Leaving Home zajišťují osvětlení po definovanou dobu. Senzor Asistentu dálkových světel při rychlostech nad 60 km/hod. rozeznává vpředu jedoucí vozidla až do vzdálenosti 400 metrů a protijedoucí vozidla do jednoho kilometru a v případě potřeby samočinně ztlumí dálková světla.

Vždy online
Cestující mohou být díky Wi-Fi hotspotu vždy online. Nové služby ŠKODA Connect se skládají ze souboru služeb Infotainment Online poskytující informace a zábavu, a služeb Care Connect zajišťujících asistenční služby a servis. Infotainment Online zahrnuje mimo jiné dopravní informace online v reálném čase, čerpací stanice včetně cen pohonných hmot, parkovací místa, dozvíte se aktuální zprávy nebo informace o počasí.

Nové tříválcové motory 1,0 TSI
Ty jsou u Rapidu hlavní novinkou a dodávají se o výkonu 70 a 81 KW s pětistupňovou, resp. šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou převodovkou DSG. Vedle nich zůstávají v nabídce ještě motory 1,4 TSI, s nimiž dosahuje Rapid rychlosti až 208 km/hod., a dva dieslové, 1,4 TDI a 1,6 TDI.

Dojem z jízdy
Soustředil jsem se na nové, třívalcové motory TSI, jež díky své kompaktní konstrukci a klikové skříni ze slitin hliníku váží o 10 kilogramů méně než agregáty o objemu 1,2 l, které nahrazují. Díky menším volným setrvačným silám nepotřebují vyvažovací hřídel, která je jinak u tříválcových motorů obvyklá, čímž se snížila hmotnost, spotřeba i emise CO2. Automobil je vybaven systémem stop-start, který mne příjemně překvapil, neboť motor nejenže rychle zhasínal, ale startoval prakticky ihned při nepatrném stlačení pedálu spojky. U silnější i slabší verze není na volnoběh téměř slyšet, má kultivovaný a klidný chod, při rozjezdu je však slabší verze o poznání hlučnější a jde poněkud ztuha a vydává typický hrčivý zvuk, což je ale vlastnost všech tříválců. Rozdíl je pak patrný zejména v situacích, jež si vyžadují ostřejšího zrychlení, jako je tomu při předjíždění, kdy slabší verzi poněkud dochází dech a musíte počítat s větším časovým prostorem. Jinak přibližně při       1 500 otáčkách cítíte plynulý nástup síly, která graduje kolem 3 500 otáček. Chcete-li jet poněkud razantněji, pak vám doporučuji řídit se otáčkoměrem a podřazovat, a počítat s časem potřebným na  roztočení turba.

Výrobce udává spotřebu 4,3, resp. 4,4 litru/100 km. V kopcovitém terénu, v němž jsem s automobilem jezdil, se tato spotřeba při svižnější jízdě pohybovala poněkud výše a to mezi šesti a sedmi litry, což rozhodně není špatná vizitka.

Novou Škodu Rapid si můžete objednat už nyní. Nejlevnější verze, kterou je Spaceback 1,0 TSI 70 kW, přijde na 299 900 Kč, za liftback ve stejném provedení si připlatíte pět tisíc.