Dne 1. června uplyne již devět let od úmrtí jednoho z nejtalentovanějších návrhářů všech dob. V pouhých 21 letech nastoupil do vedení módního domu Dior, o několik let později prorazil se svou vlastní značkou, jež se stala synonymem pro luxusní provokaci. Byl prvním žijícím umělcem, kterému se dostalo pocty vystavovat v Metropolitním muzeu v New Yorku.

Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent se narodil 1. srpna 1936 v alžírském městě Oran do rodiny francouzských přistěhovalců. Již od dětství projevoval umělecké nadání a snil o dráze módního návrháře. Proto v pouhých sedmnácti letech odešel do Paříže, kde se zúčastnil módní soutěže, v níž porazil i současného ředitele proslulého domu Chanel, Karla Lagerfelda. Výhra mu otevřela dveře do nejvyšších pater módního světa, a tak se na prahu dospělosti stal asistentem samotného Christiana Diora.

Po náhlém úmrtí Diora během jeho dovolené v roce 1957 se Saint Laurent stal novým uměleckým ředitelem a zároveň nejmladším návrhářem haute couture módy v historii. Čekal ho však nelehký úkol. Slavný módní dům se zmítal v krizi a na novou kolekci byly kladeny neobyčejně vysoké nároky. Elegantní kolekce s názvem Trapeze, jež se nesla v klasickém diorovském duchu, je ovšem daleko předčila – sklidila obrovský úspěch a prodeje vzrostly o více než třetinu.

Po raketovém vzestupu na vrchol však následoval strmý pád. Další kolekce na předchozí úspěch nenavázaly, Saint Laurent byl navíc povolán do francouzské armády. Zkušenost z alžírské války za nezávislost se na něm krutě podepsala, skončil v psychiatrické léčebně, trpěl depresemi, později propadl drogám a alkoholu. Ačkoliv se vrátil k Diorovi, jeho poslední kolekce, inspirovaná beatnickou generací, u kritiků propadla a na jeho místě jej nahradil Marc Bohan.

Kolekcí „Beat“ se zcela odklonil od tradiční diorovské elegance a začal utvářet svůj charakteristický rukopis – směsici haute couture prvků a módy ulice. Pouzdrové sukně kombinoval s roláky a koženými bundami, zpopularizoval dámské kalhoty, saka a overaly, provokoval transparentními materiály, zúžil siluetu šatů, zavedl do módy safari vzory ale především – vytvořil ikonický oděv své tvorby – dámskou verzi smokingu. Jeho značka YSL, kterou v roce 1961 založil se svým životním partnerem, Pierrem Bergém, se během 70. a 80. let dostala mezi absolutní módní špičku. Právě geniální Saint Laurent se velkou měrou zasloužil o to, aby se z Paříže stala světová metropole módy. V roce 1983 uspořádal výstavu v Metropolitním muzeu umění v New Yorku. Stal se tak prvním žijícím umělcem, kterému se této pocty dostalo.

Během devadesátých let se postupně stahoval do ústraní, módního světa byl přesycen. V roce 2002 se s ním velkolepou přehlídkou definitivně rozloučil. Krátce před svou smrtí v roce 2008 oficiálně stvrdil svůj vztah s Pierrem Bergém. Ten o něm později prohlásil: „Chanel dal ženám svobodu. Yves Saint Laurent jim však dal sílu.“