Téměř šest desítek automobilových veteránů připomnělo legendární prvorepublikový závod 1000 mil československých. V letech 1933, 1934 a 1935 ho pořádal Autoklub Republiky československé. Letos se opět vrátil, závodníci jeli v podobné trase jako před více než 80 lety.

Závod se ve 30. letech jel po tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý (nyní Havlíčkův) Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava. Účastníci jeli trasu bez přerušení dvakrát za sebou, celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku — tisíc mil.

O vysoké sportovní úrovni svědčí dodnes úctyhodné jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejším na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celou trasu ujel průměrnou rychlostí 104 kilometrů v hodině. V poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 kilometru za hodinu.

Obnovení tradice trvalo desítky let

Letošní závod 1000 mil československých uspořádal Veteran Car Club Praha. Už od sedmdesátých let 20. století pražský Veteran Car Club příležitostně pořádal vzpomínkovou jízdu historických automobilů, která se jede na stejné trase jako původní závod – tedy z Prahy přes Brno do Bratislavy a zpět. I když silnice se od té doby změnily.

„Tento závod vznikl za první republiky a byl mimořádný. Trochu se to osvěžilo v 70. letech a pokračovalo jízdami okolo Prahy. Až před pár lety jsem si řekl, že by stálo za to původní akci osvěžit, byť na kratší trati. Jedeme proto z Prahy do Bratislavy, druhý den máme na Slovensku menší okruh a třetí den se vracíme do Prahy,“ říká ředitel závodu Miroslav Krejsa.

Šedesát předválečných aut

Obnovený závod bere jako „soutěž historických vozidel pro sportsmany“, přičemž trasa závodu má být alespoň zčásti podobná té původní.

Na první etapu se vydala historická auta, která péčí svých majitelů a restaurátorů vyhlížela, jako by právě vyjela z továrny. Byly mezi nimi nablýskané škodovky, tatrovky, aerovky i pragovky, z těch zahraničních například vozy značky Jaguar, MG či BMW. Krejsa se na trať vydal se čtyřmístným britským landroverem Lagonda z roku 1933.

„Potřebuji vůz, kterým se mohu po trase pohybovat rychle, občas se třeba i vracet a zařizovat případné odtahy,“ vysvětlil Krejsa.

Martin Jedlička