V zemi, kde je Passat synonymem manažerského auta, vzbudila nová vlajková loď od Volkswagenu velká očekávání. Jsou opodstatněná? Na české prezentaci jsme se s Arteonem projeli a tady jsou naše dojmy.

Nový a přitom povědomý

Nástupce populárního Volkswagenu CC je větší, luxusnější a má velké ambice. Svým vzhledem nijak zásadně nevybočuje z aktuálních kreací VW, nejen značky, ale celého koncernu — množstvím detailů totiž připomíná poslední modely Audi nebo dokonce aktuální Superb, ať už jde o ostré hrany, prolisy na dveřích nebo o milimetr přečnívající kapota.

Přesto designér Tobias Sühlman vetkl do Arteonu mnoho originálního, především tedy široké zadní blatníky a zcela novou, komplikovanou čelní masku plnou chromovaných detailů. Z boku zaujme dlouhá silueta se svažující se zádí připomínající kupé, vypadá vyváženě a bude důstojným protivníkem Audi A5. Nebo dokonce A7.

Volkswagen Arteon R-Line

Největší auto z Wolfsburgu

Arteon je nejvíc ze všeho nástupcem Volkswagenu CC (dříve Passatu CC), s ním sdílí siluetu i koncepci. Tedy skoro. Stejně jako CC má bezrámová okna, nyní je ale pětimístný a hlavně o dost větší: na délku narostl o 6 cm a rozvor má delší dokonce o výrazných 13 centimetrů. Blíží se tak k hodnotě 2,9 metru, to už je na úrovni vyšší střední třídy.

Současně ale Arteon přebírá pozici vlajkové lodi a v nabídce Volkswagenu nahrazuje nepříliš úspěšnou luxusní limuzínu Phaeton, která sjížděla z linky v Drážďanech ještě loni. Není divu, že mnoho úspěchů nesklízela, lidé neměli zájem limuzínu s designem stařičkého Passatu B5 a cenou Audi A8. Arteon má přitom oproti ohromnému Phaetonu jen o 4,5 cm kratší rozvor — až tak je velký.

Arteon je současně první liftback od Volkswagenu, což je karoserie, kterou má v oblibě i česká škodovka a kam po pokusech s twindoorem definitivně zamířil ve své třetí generaci Superb. Díky tomu má i Arteon úctyhodně velký kufr 563 litrů. Hodně místa mají i pasažéři, což vpředu není až tak překvapivé, ale na zadních sedačkách nás prostornost ohromila na délku, na šířku i nad hlavou. Při prvním letmém vyzkoušení nás zaujal i příjemný sklon sedaček, takže i dlouhé cestování by mohlo být pohodlné.

Volkswagen Arteon R-Line

Uvnitř větší Passat

Za volantem Arteonu si budete připadat jako v Passatu, bude obklopeni kvalitními měkčenými plasty a hliníkovými doplňky. Žádné exkluzivní materiály ale nečekejte, ty jsou vyhrazeny prémiové značce Audi. Materiály, ovladače i velký dotykový displej infotainmentu, to vše je skoro stejné jako u menších Volkswagenů, třeba u faceliftovaného Golfu. Nové jsou výdechy klimatizace protažené po celé délce přístrojové desky, podobně jako to má třeba Audi A5.

Výbavy jsou k dispozici tři, vedle základní nepojmenované verze ještě luxusní Elegance a sportovní R-Line. Do výbavy dostal Arteon to nejlepší z Passatu a ještě něco navíc, třeba nové bezpečnostní systémy.

Adaptivní tempomat dokáže nově spolupracovat s navigací a čtečkou dopravních značek, takže přizpůsobí jízdu okolním podmínkám, třeba zpomalí před prudkou zatáčkou nebo při vjezdu do města. Na základě stejných informací reagují i adaptivní světlomety, které přesměrují paprsek světla do zatáčky ještě předtím, než zatočíte volantem. Evolucí prošel i systém, který zastaví auto, pokud řidič přestane reagovat, třeba v případě srdeční zástavy: Arteon spustí varovná světla a zajede ke krajnici, nově to dokáže i z levého pruhu dálnice.

Volkswagen Arteon R-Line

Čtyrválce s vrcholem 280 koní

Nabídka motorů vás asi nepřekvapí, většina z nich kopíruje prověřený Passat. Nemusíte se bát, že by se Volkswagen snažil uměle snižovat cenu použitím tříválců, na druhou stranu se pod kapotu nedostaly ani větší šestiválce, což je přeci jen trochu škoda.

Spokojit se musíme výhradně se čtyřválcovými jednotkami. Základem bude benzinový 1.5 TSI Evo 110 kW, který teprve dorazí na trh, potom jsou v nabídce naftové a benzinové dvoulitry. Slabší motory koupíte s manuálem, pro silnější jednotky je vyhrazen pouze automat DSG, vždy sedmistupňový. K dispozici je samozřejmě i pohon všech kol.

Vrcholné motory jsou stejné jako u Passatu: 2.0 TSI s výkonem 280 koní a diesel BiTDI s výkonem 240 koní. Oba jsme krátce vyzkoušeli. Nutno přiznat, že ani jeden neměl vyloženě sportovní charakter, byla znát větší váha auta 1,7 respektive 1,8 tuny a kabina odizolovala pocit ze zrychlení, které v obou případech na stovku trvá kolem 6 sekund, což je jev u limuzín celkem obvyklý. Spotřebu dieselu odhadujeme kolem 8 l/100 km a bude se hodit na dlouhé dálniční přesuny, benzin je živější a předváděl hezký ostrý zvuk. Více se rozepíšeme, až se s ním svezeme pořádně.

Volkswagen Arteon R-Line

Od milionu výš

Ceník začíná na číslovce 1 007 900 Kč za základní diesel 2.0 TDI 110 kW a až přijde na trh benzinový 1.5 TSI, pravděpodobně se dostane pod milion. Za vrcholné motory dáte lehce přes 1,3 milionu a VW si nechá slušně zaplatit i za výbavu navíc, takže není problém se dostat klidně na dva miliony. Přesto jsou očekávání velká, cílem pro letošní rok je prodat v Česku 500 kusů Arteonu. Vypadá to reálně, podobných čísel dosahoval dřív i Passat CC.

Je Arteon jen větší Passat, nebo důstojný nástupce Phaetonu? Na první pohled se nám zdá, že trochu od obojího. Na detailnější soudy si ale počkejme na plnohodnotný redakční test. Nemůžeme se dočkat.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora