Zblázním se z tebe!“ „Proč nevidíš, jak trpím?“ „Proč musíš být tak zlý?“ „Co se s tebou děje špatně?“

Tyto výroky uvádí na počátku svého článku „Obtížní lidé jsou všude“ na serveru Psychologytoday.com odbornice na mezilidskou komunikaci a vztahy Beverly D. Flaxingtonová.

Konstatuje, že pokud jsme někdy vyslovili tato slova, nebo jim podobná, pravděpodobně máme ve svém životě nějakou obtížnou osobu (nebo dvě, tři, nebo …). Jsou všude. Spolupracovník, který nespolupracuje, příbuzní z partnerovy strany, kterým se nelíbí nic z toho, co děláte, šéf, který se nemůže dočkat, až zjistí chybu ve vaší práci. Přítel, který vám zavolá jen tehdy, když něco potřebuje, ale kdykoli něco potřebujete vy, nezvedne vám telefon.

Seznam pokračuje dál a dál.

Nejhorší u obtížných lidí je, že si často myslí, že vy jste problém – ne oni. Ve skutečnosti není sebereflexe pro ty, kdo druhým působí utrpení, snadná. Nebylo by hezké, kdybyste mohli změnit jejich chování? Nebo je nějak vymazat z vašeho osobního vesmíru?

Problémem je, že pokud byste to udělali, objevilo by se znova to samé, jen v jiném scénáři. Jsou všude. Většina lidí neví a ani nepochopí, že všichni mají nějakou bolest a přenáší svou vlastní bolest na druhém a neuvědomují si, že druhá osoba taky nese nějakou zátěž.

Důležitá věc, kterou je třeba se naučit, je, jak reagovat na komplikovanou osobu bez ohledu na to, kde se s ní v životě setkáte. Selena Gomez v jedné písni zpívá:

Svět může být nepříjemné místo

Víte to, já to vím, jo

Nemusíme ztratit milost

Složte zbraně, s nimiž bojujete

Zabijte je s laskavostí…

To může vůči mnoha obtížným lidem fungovat. Je to známé jako nadhled. Nicméně v mnoha případech to může vést k tomu, že se necháte využívat. Strategie to je, ale nebude vždycky fungovat.

Co můžeme udělat, abychom sami sebe chránili a získali silnější pozici? Může to být několik kroků.

Rozpoznejte své osobní spouštěče. Nikdy nebudete mít stejnou zkušenost jako váš přítel nebo soused. To, co je pro vás obtížné, může být pro někoho snadné. To nám říká, že společná definice „obtížného“ ve skutečnosti neexistuje. Můžete pochopit to, co vám někdo říká o svých těžkostech, ale vy k tomu nemusíte mít stejný vztah a mít stejnou zkušenost. Z tohoto důvodu poznejte, kde je to vaše spouštěcí tlačítko. Uvědomte si, že existuje chování, které se vám prostě nelíbí.

Oddělte chování od osoby. Dokonce i ti nejhezčí, nejmilejší a nejvíc přístupní lidé mohou mít své těžké dny. Někdo je úzkostlivý, napjatý nebo má nějaké trauma. Mohli dostat špatné zprávy nebo mít doma někoho nemocného, o koho se bojí. Mohli mít smůlu. Mnoho lidí si s negativními životními zkušenostmi neumí příliš poradit a dostanou se do stresu. Snažte se být objektivní a oddělit to, co vidíte v chování člověka, od něj jako osoby.

Použijte objektivní jazyk – nikoli rozsudek. Je ten člověk „hňup“, nebo je to „přímý a silný jedinec“? Je „líný“ nebo je to „člověk, který potřebuje prostoje a odpočinek častěji“? Zamyslete se nad těmito popisy. Který z nich je správný? Žádný – a oba. Proto máte vždy možnost vzít něco, co vás dráždí a rozpaluje vaši negativní reakci a proměnit to v něco objektivnějšího a neutrálnějšího. To schladí žár vaší reakce.

Zjistěte, kde jste obtížní vy. Ano, každá osoba má vlastnosti, které jí dobře slouží, ale za určitých okolností nebo s určitými lidmi mohou mít ty samé atributy opačný efekt. Je snadné uvěřit, že obtížní jsou ti druzí a vy jste mučedníkem. Tohle uznat není porážka. Neznamená to zaměřit se na to, co jste udělali špatně. Jednoduše je třeba uznat, že být obtížným je společným zážitkem – projevuje se to jen u každého člověka jinak. Taková sebereflexe může zvýšit soucit s těmi, které byste jinak vyhodili.

Naučte se přijmout, že se vám nebude líbit každý a vždy budou lidé, které považujete za obtížné. To je velmi osvobozující skutečnost. Spíše než bojovat proti nim, nebo si přát, aby byli jiní, je můžete přijmout. Vezměte je, jací jsou a pak se zaměřte se na další lidi, kteří vám přinášejí radost. Ti obtížní lidé neodejdou a nedovolí vám, abyste je napravili, ale můžete se rozhodnout zvládat své reakce na ně a přitom zjistit, že vaše zkušenost s nimi se dramaticky změní.

Jan Jandourek