Baví vás jízda na kole v terénu? Pak musíte vyzkoušet adrenalinové elektrokolo Boxxbike, jedno z nejvýkonnějších terénních elektrokol na světě. Zkonstruovali ho bratři Jehličkovi z Brd a místo prodeje ho chtějí raději půjčovat na projížďky v okolních lesích.

“Začali jsme klasickým elektrokolem s malým výkonem 250W, ale zajímalo nás, jak by fungovalo dát na něj silnější motor. Pak jsme ale zjistili, že klasický rám nedokáže udržet větší baterku. Navrhli jsme proto vlastní rám a postupně jsme testovali elektroniku,” popisuje David Jehlička, jak probíhal vývoj. V podstatě metodou pokus omyl.

Vývoj trval 16 měsíců a finálnímu produktu předcházelo několik prototypů. Letos na jaře David a Petr Jehličkovi dotáhli vývoj do finálního produktu, který nazvali Boxxbike Adventure.

Kolo nebo motorka?

První elektrokolo značky Boxxbike váží 62 kg, což je na kolo obrovská váha — ale když se na něj budete dívat jako na enduro motorku, je lehoučká. Dobrou prostupnost terénem zajišťují drapáky obuté na devatenáctipalcových discích, jednoduchá kostra je z hliníku a konstruktéři se dušují, že materiály jsou nejkvalitnější možné, takže rám jen tak neohnete. Což se v lese hodí.

Boxxbike se nabíjí z klasické 230V zásuvky, na plnou kapacitu 3,2 kWh se dostane za 4 hodiny (na 80 % za 2,5 hodiny) a maximální dojezd je okolo 200 kilometrů na silnici nebo kolem 60 kilometrů v lese. Přibližně, protože kolo je stavěné do těžkého terénu a když krosíte do kolmého stoupání, na kilometry se nehraje.

Elektrokolo s výkonem skútru

Po zapnutí se Boxxbike ovládá jako klasické kolo. Rozjedete se šlápnutím do pedálů a v jízdě vám pomáhá elektromotor. Převod z řetězu ale není přímý, řídíčí jednotka pozná pohyb dvěma senzory na řetězu a podle šlapání dávkuje výkon, jako byste šlapali s nějakým posilovačem. V praxi je to trochu nepřirozené, ale dá se na to zvyknout. A kdyby ne, můžete místo šlapání přidávat plyn páčkou na pravém palci, jako je to na čtyřkolkách. Každý jak chce.

K dispozici jsou 3 režimy jízdy: Eco mode pro klidnou a pohodovu jízdu pracuje s výkonem 250W, tedy nejvyšším povoleným výkonem pro legální pohyb na silnicích. Už druhý režim Normal určený pro běžnou cestu zvládne výkon 4500W, tedy kolem 6 koní. Nejsilnější Boost mode je určený pro skutečně sportovní zacházení v lehčím terénu. Už na střední režim je ale výkon dost slušný, vyjedete totéž co s malou kroskou. Maximální rychlost je klidně i přes 50 km/h.

Pro každého něco

Je to tedy elektrokolo, nebo elektrická kroska? Záleží na úhlu pohledu, z obou si bere něco a kombinuje to v zajímavém celku, s nímž můžete z vyjížďky na silnici sjet do lesa nebo na pole.

“Ocení ho hlavně lidi, co jezdí rádi enduro v přírodě a nechtějí štvát ostatní hlučnou motorkou,” říká David Jehlička.

V každém případě stojí Boxxbike za vykoušení. Když budete chtít, můžete si ho koupit, vyjde na 189 tisíc korun. Firma ho ale místo prodeje především nabízí k půjčení na projížďky — včetně zázemí pro partu přátel, kteří můžou projížďku na terénních elektrokolech spojit třeba s grilovačkou. Za tři hodiny blbnutí po brdských lesích si u Boxxbike naúčtují 1500 Kč, v ceně je doprovod instruktora.

Do budoucna chystá firma další dva modely. Boxxbike Cross bude alternativou k motokrosu a Boxxbike Valkira bude mít blíže v downhill biku. “Baví nás vývoj a chceme do segmentu enduro, cross a downhill přinést zajímavé alternativy,” říká David Jehlička.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora