Čtvrtá generace vrcholné limuzíny Audi A8 se ukázala světu. Má nový design a hlavně je nabitá moderní technikou včetně autonomního řízení, i když jen na dálnici a v kolonách. V nabídce naštěstí nechybí obligátní dvanáctiválec.

Ministři a prezidenti by měli zbystřit. Oblíbené auto jejich řidičů přichází v nové generaci a jako vždy chce drtit konkurenci nejmodernějšími technologiemi.

Konstruktéři vyvinuli pro A8 novou konstrukci s důrazem na pevnost a co nejnižší hmotnost. Karoserie je z 58 procent tvořena hliníkem, doplněným o hořčík, karbon a vysokopevnostní ocel.

Na první pohled zaujmou impozantní rozměry, normální A8 je dlouhá 5,17 metru (o 3,7 cm delší než minulá generace), prodloužená verze A8 L má ještě o 13 centimetrů delší rozvor.

Limuzína která řídí sama

Nová Audi A8 je prvním sériovým autem, které dokáže řídit samo v koloně až do rychlosti 60 km/h. Stejně tak zvládne jet bez zásahů řidiče na dálnici se stavebně oddělenými pruhy. Stačí stisknout tlačítko AI a řidič může dokonce pustit volant a sledovat třeba televizi — pokud to tedy dovolí legislativa v dané zemi. I když řídit na dálnici už dokáže hodně aut, zatím bylo vždy nutné držet ruce na volantu.

Auto také dokáže zaparkovat a vyparkovat z parkovacího místa i bez řidiče, stačí aktivovat funkci přes aplikaci v telefonu.

Kromě toho dostane A8 řadu moderních technologií, některé se objevují v nabídce vůbec poprvé: systém řízení kol na obou nápravách, systém pro zvýšení podvozku před havárií nebo vypínání motoru v rychlostech až 160 km/h. V prodloužené verzi A8 L si můžete přiobjednat relaxační sedadlo s funkcí masírováním chodidel.

V nabídce nechybí dvanáctiválec

Na výběr budou na začátku dva šestiválce: 3.0 TDI s výkonem 210 kW (286 koní) a 3.0 TFSI s 250 kW (340 koní). Později přijdou čtyřlitrové osmiválce 4.0 TDI s výkonem 320 kW (435 koní) a 4.0 TFSI s 338 kW (460 koní).

Vrcholem bude nakonec dvanáctiválcový benzinový šestilitr W12, který není zatím homologován a jeho výkon Audi neuvádí. V nabídce bude i plnohodnotný plug-in-hybrid a samozřejmě také pohon všech kol quattro.

Všech pět motorů bude spojeno s elektromotorem napojeným na 48V elektrickou síť auta, ve všech případech tedy půjde o částečně hybridního motory, tzv. mild-hybridy. To á-osmičkám umožní setrvačnou jízdu s vypnutým motorem a rekuperaci energie při brzdění. Audi slibuje reálnou úsporu paliva až 0,7 litru na 100 kilometrů.

Na český trh dorazí nová Audi A8 letos na podzim, nejlevnější verzi koupíte minimálně za 2,4 milionu korun.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora