Je tomu právě šedesát let, kdy Colin Chapman představil Lotus Seven. Malý jednoduchý roadster s minimální hmotností a maximálním řidičským zážitkem. Ten recept funguje i dnes. I když už ho nevyrábí Lotus.

Stavebnice pro řidiče

Jednoduchá konstrukce Lotusu Seven je tak nadčasová a funkční, že i po šedesáti letech vypadá skvěle. Když ho zakladatel Lotusu Colin Chapman v roce 1957 představil, prodával se jako kit car, tedy stavebnice, kterou si zákazník sestavil sám v garáži. Díky tomu se Lotus vyhnul vysokým poválečným daním za nová auta.

Lotus
Lotus Seven v původní verzi z roku 1957

Lotus Seven patří i dnes mezi uznávané sporťáky. Boduje nízkou hmotností kolem 500 kg a skvělými jízdními vlastnostmi. V 70. letech, kdy Lotus bodoval ve Formuli 1 a prodával moderní sportovní auta, působila stará sedmička zastarale. Proto

Naštěstí se objevil Graham Nearn, který od Lotusu koupil práva na model Seven, včetně výkresů a postupů výroby. Sedmičku začal vyrábět pod novou značkou Caterham a výroba pokračuje dodnes.

Replika nebo originál?

Lotus Seven patří mezi auta, která se dočkala obrovského množství replik od řady výrobců. Kromě Caterhamu ho vyrábí třeba britský Westfield a jako stavebnici ho nabízí i český výrobce aut Kaipan. Za základní stavebnici rámu a karoserie bez motoru si účtuje 174 tisíc korun, hotové auto dodá za 745 tisíc včetně homologace.

Pokud chcete originál, tak to není problém, Seven se v Caterhamu vyrábí dodnes. Základní verze Seven 160 má malý osmdesátikoňový tříválec od Suzuki a 550 kg vážící auto s ním zrychlí z nuly na stovku za 7 sekund. Caterham ho prodává za částku kolem 500 tisíc korun (16.995 liber).

Koupit si ale můžete i mnohem ostřejší verze: Seven 270 má pod kapotou čtyřválec 1,6  na stovce je za 5 sekund, a řada Caterhamů pokračuje až po bestiální verzi Seven 620 S s dvoulitrem Ford Duratec, výkonem 310 koní a stovkou za 3,4 sekundy. Takovou šílenost uřídí už jen opravdový řidič.

Martin Jedlička