S novým vydáním svého bestselleru musíte nakládat tak opatrně, jak to jen jde. Přesně tak si počíná Audi. Ani ve druhé generaci svého nejúspěšnějšího modelu Q5 nešláplo vedle. Přečtěte si jak se nám druhá generace prémiového SUV líbí.

Hlazení designu

Nová Audi Q5 na první pohled jako by z oka vypadla první generaci. Ale hned napodruhé si všimnete, jak moc se změnila: je mnohem hranatější a nemá ten zaoblený dobrácký výraz jako dřív, Q5 teď hodně působí jako zmenšená Q7. Na druhou stranu ne každému tohle nové pojetí sedne, tak uvidíme, jak se vysloví zákazníci.

Zajímavé je sledovat některé detaily. Že u koncernových aut se některé prvky opakují jsme už psali, tady je to obligátní přední kapota, která přečnívá přes blatníky. To vidíme nejen u dalších Audi, ale také třeba u Superbu.

Nový není jen vzhled, Q5 je přepracované i po technické stránce. SUV se mezigeneračně prodloužilo o 3 cm na 4,66 metru a karoserie je postavena z většího podílu vysokopevnostní oceli. Přitom má nižší hmotnost — v některých motorizacích dokonce o celých 90 kg, což je rozhodně krok správným směrem.

Tomáš Pořízek

Tomáš Pořízek

Svět kůže a hliníku

Na palubě Audi předvádí přesně to, co čekáte: kvalitní materiály, hodně hliníku a kůže, skvělé zpracování. Je ale potřeba přiznat, že velký dojem dělá výbava Sport a příplatkový paket S-line (47 200 Kč). Bez něj je Q5 ne sice chudší, ale určitě méně vyšperkovaná.

Jinak platí totéž, co jsme napsali už v testu nové A5: Audi inovuje ovladací prvky a proto tu místo klasické páky automatu najdete jen joystick, který volíte klasické režimy R/N/D. Parkování zvolíte malým tlačítkem přímo na ovladači.

Nový infotainment se ovládá podobně jako iDrive od BMW — v menu se pohybujete kruhovým ovladačem, potvrzujete kontextovými tlačítky. Ovládání touchpadem nám připadá zbytečná, kruhový ovladač je přesnější a do ruky padne hned.

Novinkou je virtuální kokpit, tedy kompletně nahrazené budíky digitálním panelem (14 300 Kč), byly pro nás ale trochu zklamáním. Na displeji budíky si můžete pustit navigaci a vybrat asi z pěti grafik budíků, všechny jsou ale víceméně stejné. Úplně je změnit nebo zpřeházet uspořádání, to zatím virtuální kokpit nedokáže.

Tomáš Pořízek

Tomáš Pořízek

Obklopeni pohodlím

Audi Q5 patří mezi středně velká SUV která se vejdou do města, ale v mnoha případech bude plnit roli rodinného auta na delší cesty. V Ingolstadtu si proto dali záležet, aby se dovnitř pohodlně naskládalo pět lidí a nutno uznat, že se to povedlo. Místa je to o chlup víc než v předchozí generaci, zadní sedačky jsou pohodlné, o předních to platí dvojnásob, i když mají poměrně široké vedení vhodné pro robustnějí postavy. Nad hlavami je místa dost.

Ke komfortu dost pomáhá adaptivní vzduchový podvozek, který Audi dodává za příplatek 55 tisíc korun. Uznáváme, že to není málo, na druhou stranu na palubě je to znát. Můžete si nastavit sedm různých režimu (offroad / allroad / efficiency / comfort / auto / dynamic / individual), zvýšit si světlou výšku na cestu terénem, anebo nastavit komfortní režim, s nímž Q5 žehlí české silniční nerovnosti bez sebemenších rozpaků. A to dokonce i na nízkoprofilových dvacítkách. Tenhle prvek je mimochodem jedním z hlavních argumentů, proč sáhnout po prémiové značce a pěkně si za nípřiplatit, rozdíl oproti “obyčejnému” podvozku na pružinách je značný.

Dvoulitr a S-tronic: optimální kombinace

Pod kapotou testovaného kousku byl nejklasičtější motor, s nímž si můžete tohle auto objednat: oblíbený turbodiesel 2.0 TDI výkonem 140 kW neboli 190 koní. S ním jsme ve stejné době jezdili v několika koncernových autech a k tomuhle SUV se hodí téměř dokonale. Spojení se sedmistupňovým automatem S-tronic funguje perfektně a řadí subjektivně rychleji, než u dříve testované A5. Převodovka se nesnaží držet otáčky nezdravě nízko, naopak nechá motor točit klidně do 4 tisíc otáček a hezky vás tak vytáhne na vrchol kroutícího momentu.

Nikdo snad nečeká, že by SUV mohlo jezdit sportovně, zato ale není na škodu, když zvládne svižnější akceleraci a cestovní rychlost kolem 200 km/h (maximálka je někde kolem 220 km/h). Na to 190 koní stačí bohatě a ve spojení s automatem dovolí i nepříliš agresivní předjíždění. Navíc odhlučnění je tak dokonalé, že diesel pod kapotou asi ani nepoznáte.

Tomáš Pořízek

Tomáš Pořízek

Jako ve většině prodaných Q5 byla i ta testovaná vybavena pohonem všech kol quattro, což pomůže při nestabilitě na silnici a hodí se i při přejezdech Alp. Je ale potřeba počítat s tím, že když pošlete Q5 rychle do zatáčky, dá vám to znát zásahem stabilizačních systémů. To je daň za vyšší konstrukci a hmotnost 1845 kg, která je i po odtučňovací kúře obrovská. A přirozeně také díky měkce nastavenému vzduchovému podvozku. S žádným řezáním zatáček tedy nepočítejte, od toho má Audi jiná auta.

Alespoň že spotřeba zůstává na normálních, rozumných číslech. My jsme v kombinaci jezdili za 8,5 l/100 km s vyšším podílem cest ve městě. Když vyrazíte mimo něj, můžete být klidně na 7 litrech, což se u auta s pohonem všech kol a dvěma tunami i s posádkou dá považovat za skvělý výsledek.

Připravte si přes milion

Pokud po Audi Q5 pokukujete, připravte si nejméně milion korun, konkrétně 1.072.000 Kč na základní diesel s výkonem 150 koní. Testovaný 2.0 TDI 190k vychází na milion a čtvrt, v testované výbavě Sport dokonce 1,3 milionu. A pak můžete přikupovat další věci — v tomto autě byla nálož výbavy dokonce za 400 tisíc, což nám připadá už trochu moc. Ale vzduchový podvozek (55.800 Kč), adaptivní tempomat (37.800 Kč) nebo paket asistenčních systémů City (42.600 Kč), to jsou věci, které cestování dokáží zpříjemnit.

Inu, levné to není. Na druhou stranu Audi za to dodává kus auta, který pohodlně jede, výborně vypadá a bude vás dobře reprezentovat. A není pochyb o tom, že zákazníků najde víc než dost.


Audi Q5 Sport 2.0 TDI quattro
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1968 ccm
Výkon 140 kW (190 k) / 3800 ot./min
Točivý moment 400 Nm / 1750 – 3000 ot./min
Maximální rychlost 218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,9 s
Převodovka 7stupňový automat S tronic
Spotřeba v testu 8,5 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4663 / 1893 / 1659 mm
Rozvor 2819 mm
Pohotovostní hmotnost 1845 kg
Zavazadlový prostor 510 l
Základní cena modelu 1.310.900,- Kč
Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora