Zákaz naftových a benzinových vozidel ze strany britské vlády do roku 2040, jak ho ohlásil mluvčí britské vlády, vzbudil pozornost. Británie přistoupila ke stejnému kroku, pro jaký se už předtím rozhodly jiné země, například Německo (2030), Norsko (2025) Francie (2040) a Indie (2030). Důvodem jsou nejen často zmiňované klimatické změny, ale zdraví obyvatel. V Británii umírá na následky znečištěného ovzduší 40 tisíc lidí ročně. Stačí to vynásobit počtem několika let, aby byl rozsah problému zřejmý.

Tento termín není nijak blízko, na rozdíl od jiných evropských zemí. Například švédsko-čínská automobilka Volvo ohlásila v červenci, že bude od roku 2019 vyrábět a prodávat už pouze hybridní a čistě elektrická auta. Do roku 2021 představí pět elektromobilů. Chce nadále prodávat pouze hybridy (včetně mild-hybridů –  kdy auto využívá k pohonu kol po celou dobu jízdy spalovací motor, zatímco elektromotor pouze ve vybraných úsecích – a plug-in hybridů) a elektromobily. Francouzská společnost PSA Group vyrábějící automobily značky Peugeot a Citroën říká že vládní cíl je v souladu s jejím záměrem nabízet do roku 2023 elektrické či hybridní verze u 80 procent jejích vozů.

Indie plánuje zakázat prodej jiných než elektrických aut už od roku 2013, což znamená potom postupně nahradit 28 milionů vozů. V roce 2030 jich bude ještě víc. Znečištění v Indii je takové, že je vidět i z vesmíru, tak lze tento krok pochopit. Indové plánují vystavě stanice, kde bude možné vyměňovat baterie a začnou s tím v Dillí.

Vzbuzuje to pochopitelně otázky, co bude s benzinovými a dieselovými auty potom.

Bude nutné staré vozy zlikvidovat? Budeme muset zaplatit víc za použití staršího neelektrického automobilu? Jak to bude, až elektromobil přejede hranice do zemí, které nebudou mít příslušnou infrastrukturu pro dobíjení? Možná se ale možnost dobíjení během několika let značně rozšíří, nebo si lidé budou moci vozy dobíjet doma. Je to samozřejmě příležitost i pro rostoucí podnikání se solární energií. Tam se stále řeší, jak energii skladovat. Mohla by se „skladovat“ právě do elektromobilů.

Očekává se, že ministr pro životní prostředí Michael Gove veřejně ohlásí tento krok, který motoristy povede k přechodu na elektrická nebo hybridní vozidla. Je to součást vládního plánu na zvýšení kvality ovzduší, ke kterému konzervativní vládu přiměl Nejvyšší soud.

Plán na řešení stoupajících hladin oxidu dusíku, které představují vážné riziko pro veřejné zdraví, také zahrnuje vyzvání místních zastupitelstev, aby zajistily kvalitu ovzduší podél 81 nejznečistěnějších silnic ve Velké Británii a trvaly na tom, že modernizují autobusy a zlepší funkce, jako jsou kruhové objezdy a omezení rychlosti.

Ministři zatím neuvažují o zvláštních daních pro motoristy a zatím ani o odměnách pro ty, kdo dříve odstraní svá vozidla znečišťující životní prostředí. V každém případě – pokud jde o elektromobily samotné – ty už budou v té době nejspíš jako plnohodnotné připraveny. Je možné, že za dvě desetiletí bude už zákaz benzinových a dieselových vozidel zbytečný. Největším trhem pro „auta dobíjená ze zásuvky“ je Čína, pak následuje Evropa a Spojené státy.

Jan Jandourek