Hyundai poprvé v historii představil ostrou verzi svého modelu i30 — a rovnou s výkonem 275 koní. Tím se víc než důstojně zařadí po bok tradičních hothatchů, které už na trhu jsou léta.

Korejské značky jsou v poslední době samé překvapení. Kia najala bývalého šéfa BMW divize M a postavila sedan střední třídy Stinger, zaměřený na sportovní jízdu. Auto má povedený design a dostalo dokonce šestiválec a pohon zadních kol.

Teď koncernová značka Hyundai představila ostrou verzi své nižší střední třídy i30, a to vůbec poprvé od doby, co ho prodává. Vyrábět se bude v Nošovicích, stejně jako ostatní i-třicítky.

Rovnou dvě ostré verze i30

Ostré provedení N se bude nabízet ve dvou verzích: se základním výkonem 250 koní a v silnější verzi Performance se silou 275 koní. Hyundai slibuje, že eNko bude perfektně vyladěné, testovací řidiči s ním prý najezdili deset tisíc kilometrů jen jen na severní smyčce okruhu Nürburgring.

Pod kapotou je, jak se dalo čekat, dvoulitrový čtyřválec opatřený turbem a v obou výkonových verzích má podobné parametry: výkonového vrcholu dosáhne v šesti tisíci otáčkách, maximální točivý moment 353 Nm je u obou verzí dostupný v širokém spektru 1450 – 4700 otáček. Maximální rychlost je v obou verzích omezena na 250 km/h.

Silnější varianta bude ale pochopitelně o něco mrštnější, zrychlení z nuly na stovku zvládne 275 kobyl za 6,1 sekundy. Slabší z dvojice hathatchů zrychlí na stovku za 6,4 sekundy.

Technika pro závodníky

Oproti klasickému hatchbacku bude mít verze N několik úprav, a to nejen vizuálních. Především bude mít kompletně přepracovaný podvozek. Ten bude o 4-8 mm snížený a dostane adaptivní tlumiče které se přizpůsobí různým jízdním režimům. Na pohled jsou viditelné rozšířené podběhy, červené brzdové třmeny, zadní spojler s dvojitou koncovkou výfuku a to nejdůležitější, nová maska chladiče se znakem N.

Silnější verze Performance navíc dostane větší brzdy, devatenáctky s obutými pneumatikami Pirelli P Zero a hlavně elektronický samosvorný diferenciál. V této verzi bude mít výfukový systém variabilní klapku, takže se můžeme těšit na skvělý zvuk.

Při tom všem se podařilo udržet hmotnost na normálních hodnotách, i když úplně nízká také zrovna není, v závislosti na výbavě se pohybuje od 1400 do 1509 kilogramů.

Skvělou zprávou je, že řadit si můžete sami manuálem, v základu je klasický šestikvalt.

V interiéru je sportovní volant a sedačky, sportovní režim se zapne stisknutím tlačítka N s šachovnicovou grafikou. Další jízdní režimy jsou tradiční: Eco, Normal, Sport, a N Custom. Jejich přepnutí změní charakteristiku motoru, tlumičů, stabilizačního systému, samosvoru, řízení i zvuku motoru.

Fastback jako konkurence pro Octavii

Vedle ostré verze N si Hyundai připravil ještě jedno překvapení. Na trh pošle vedle hatchbacku a kombi třetí karosářskou verzi s větším kufrem a splývavou zádí. Půjde tedy o liftback, stejně jako v případě Škody Octavia, které Hyundai modelem i30 dlouhodobě konkuruje.

Novou karosářskou verzi pojmenovala značka Fastback a na délku měří 4455 milimetrů, což je oproti základní i30 je o 11,5 centimetru víc. Zavazadlový prostor bude určitě větší, ale zatím neznáme přesné číslo. Nabídku motorů bude Fastback sdílet ostatními verzemi.

Stejně jako i30 N, také Fastback se bude vyrábět v České republice ve fabrice v Nošovicích.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora