Malý hybrid s tváří SUV, takhle vypadá budoucnost podle Toyoty. Ale není to pohon, čím vás tohle auto na první pohled upoutá. Vypadá jako by přijelo odněkud z veletrhu designu, ne ze sériové linky. Bude to stačit k úspěchu v náročné městské konkurenci?

Sto let se tu vyráběla normální auta, ale pak se to jednoho dne stalo. Někdo pustil do světa sériové auto, které vypadalo jako designérská studie. Nevím kterou kreací to přesně začalo, ale dnes už je jich na trhu řada.

Japonský excentrik

Vzpomínáte třeba na Nissan Juke? Malý crossover s žabíma očima. Tak přesně proti němu postavil jeho japonský konkurent svoji novinku.

Toyota C-HR taky vypadá, jakoby byla konceptem někde na výstavě. Schválně si ji pořádně prohlédněte — je snad na trhu jiné auto, které by bylo tak divné? Přední část se ještě podobá jiným Toyotám, hlavně RAV4, ale to co začíná za B sloupkem je pořádný zmatek. Mohutné blatníky, výrazné oplastování, ostře řezaná záď připomínající ta nejbláznivější období Hondy Civic.

Designérově ruce neunikly zadní dveře, které se otevírají vysoko schovanou klikou a místo oken zůstaly jen maličké průzory. Co byste ale nepřetrpěli kvůli originálnímu vzhledu, že?

Uvnitř klidnější

Pojďme se posadit za volant. Interiér je o poznání konzervativnější než zevnějšek, a i když o všudypřítomné diamanty (spíše kosočtverce) nepřijdete, není těžké se v kabině zorientovat. Navíc se oproti předchozím letům u Toyoty zlepšila kvalita zpracování, to chválíme.

Uprostřed přístrojové desky ční do prostoru osmipalcový displej multimediálního systému. Je dotykový a skrývá v sobě všechny důležité funkce, které budete potřebovat, samozřejmě v autě nechybí ani USB port, aux a konektivita přes Bluetooth. Japonští inženýři by ale měli zapracovat na softwaru infotainmentu. U auta, které není úplně nejlevnější a navíc se honosí moderními technologiemi chceme modernější UX a okamžitou odezvu.

Do interiéru se pohodlně naskládá čtveřice dospělých, k našemu překvapení si ani na zadní sedačce muž s postavou přes 1,9 metru nestěžoval na nízký strop. Jinak ale nečekejte, že by uvnitř bylo zrovna hodně místa, v rámci kategorie patří C-HR spíš k těm stísněnějším kouskům. Do kufru se vejde spíš průměrných 377 litrů, na městské auto to ale stačí.

Hybrid via Prius

Odhlédneme-li od excentrické vizáže, C-HR patří mezi klasické malé crossovery nebo chcete-li SUV. S délkou 4,36 metru a šířkou 1,8 metru se předpokládá, že se bude objevovat spíš ve městech. Tomu odpovídá také motor. Pod kapotou C-HR najdete buď konvenční benzinovou dvanáctistovku, nebo hybrid, který jsme si vzali do testu.

Hybridní systém pochází z Toyoty Prius: hlavní pohon zajišťuje benzinový čtyřválce 1,8 litru s výkonem 98 koní, kterému pomáhá elektromotor s výkonem 72 koní. Kombinovaný výkon auta zní 122 koní, který na přední kola přenáší bezestupňová převodovka e-CVT.

Že je to málo? Ano, je. Maximální rychlost 170 km/h, z nuly na stovku se dostanete za 11 sekund. Svůj podíl na tom má hlavně převodovka, která zabíjí velkou část výkonového potenciálu, a při akceleraci musí dělit energii mezi kola a baterky. Na druhou stranu nutno přiznat, že ve městě nás to nijak netrápilo, starty od semaforů jsou dostatečně hbité a dech dochází Toyotě až ve vyšších rychlostech.

Naopak nás potěšily jízdní vlastnosti, které se Toyotě povedlo vybalancovat k ideálu. Řízení poskytuje příjemnou odezvu a dokonce vás strhne i k prudšímu projíždění zatáček, kde bezezbytku oceníte sebejistý podvozek. CH-R má těžiště opravdu hodně nízko, chová se jako malý hatchback a perfektně drží stopu. Jakobyste ani neseděli ve vyšším autě, v zatáčkách se nemusíte bát nějakého kymácení.

Hmotnost auta činí ještě únostných 1455 kilogramů, tedy o pouhých 10 kg víc, než váží dvanáctistovka bez baterek.

Pět litrů na sto jako meta

Jak už tu zaznělo, na provoz do města se C-HR hodí skvěle, a to nejen uspokojivou dynamikou, ale hlavně spotřebou. Hybrid má podle Toyoty brzy zcela nahradit diesely, proto buďme na spotřebu zvláště přísní. Ačkoliv reklamní letáky mluví o spotřebě 3,8 l/100 km, realita je jinde, my jsme jezdili za rovných 5 litrů a když se budete hodně snažit, možná se dostanete na 4,5 l/100 km. Zdali to je hodnota, která vás předvědčí poslat vaše D-4D, TDI nebo HDi do šrotu, záleží na vás.

Spotřeba navíc rapidně roste, když vyrazíte na dálnici — to už je vám akumulátor k ničemu a pohon je odkázaný jen na spalovací motor. Výsledek? Při dálničních 160 km/h si řekne o 8 l/100 km. Žádný zázrak, zkrátka C-HR je auto především do města a příměstské aglomerace, tam se její kvality projeví nejvíc.

Baterie má malou kapacitu 1,31 kWh, takže by nedávalo smysl C-HR nabíjet ze zásuvky a akumulátor získává jen při akceleraci motoru a rekuperací při brzdění. Během jedné 20km dlouhé cesty po městě ho dokážete úplně nabít i vybít, tak malá baterka je. Pokud jste hračičkové, určitě si užijete hodně zábavy při chytání energie co nejplynulejší jízdou.

Hybrid pro masy

Základní cenovka činí sympatických 489.900,- Kč, pokud ale chcete hybrid, připravte si 629.900,- korun. To pořád není tak zlé, navíc už v základním balíčku výbavy Active najdete všechno podstatné, včetně dvouzónové klimatizace, udržování jízdy v pruhu i adaptivního tempomatu.

Toyota C-HR je tu a jejím revírem je město, jak napovídají rozměry i hybridní motor. Ve spojení s atraktivním netradičním designem to není špatná kombinace a pokud je tohle cesta jak zvýšit zájem o hybridní motory, je určitě lepší, než tvářit se jako ekolog, který zachraňuje svět. Ještě zapracovat na infotainmentu, a bude to za jedna.

No a jestli můžu mít jedno tajné přání, tak prosím o silnější motor. Podvozek by ho určitě snesl. Toyota ho zatím nenabízí, prý se o něm ale uvažuje — hlasuji pro, dávalo by to smysl.


Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT
Motor zážehový přeplňovaný čtyřválec + elektromotor
Objem 1798 ccm
Výkon 90 kW (122 k) / 5200 ot./min
Točivý moment 142 Nm / 3600 ot./min
Maximální rychlost 218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,0 s
Převodovka bezstupňový automat e-CVT
Spotřeba v testu 5,0 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4360 / 1795 / 1555 mm
Rozvor 2640 mm
Pohotovostní hmotnost 1455 kg
Zavazadlový prostor 377 l
Základní cena modelu 629.900,- Kč
Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora