Rolls-Royce odhalil novou, už osmou generaci svého vrcholového modelu Phantom. Podle očekávání patří na absolutní špičku luxusu, který si můžete za peníze koupit. A i když na první pohled vypadá stejně jako předchozí Phantom, novinek je tu plno.

Stejný a přitom úplně nový

Nikdo asi nečekal, že Rolls-Royce, chlouba britské aristokracie, přijde s nějakou revolucí. Změny v designu jsou konzervativní, nová generace Phantomu se velmi podobá té předchozí a víc se měnilo v technice. Na pohled nová jsou užší a modernější laserová světla, která prý osvítí prostor až do vzdálenosti 600 metrů. Nová je také maska chladiče, která poprvé v historii splývá s navazující karoserií. Disky kol mají velikost 22 palců.

Překvapením je, že nový Phantom je o 77 milimetrů kratší, než jeho předchůdce (také je o 8 mm vyšší a o 29 mm širší), přesto ale má v základní variantě 5,77 metru a v prodloužené verzi kolem 6 metrů na délku. Rozvor měří 3,56 metru.

Tisková zpráva tvrdí, že Phantom bude nejtišší auto se spalovacím motorem na trhu. Což je dost odvážné tvrzení, když si uvědomíte, že pod kapotou je obrovský dvanáctiválec s objemem 6,75 litru a masivním výkonem 571 koní (420 kW). Jeho konstrukce je nová, oproti minulosti bude motor přeplňován dvěma turby a díky tomu získal obří kroutící moment 900 Nm už ve 1700 otáčkách. Automatická převodovka značky ZF je osmistupňová a z nuly na stovku pošle Phantoma za 5,3 sekund.

Technika co předvídá budoucnost

Přepracovaný je nejen motor, ale celá platforma karoserie. Rolls-Royce utnul spekulace, že by mohla být převzatá z BMW řady 7 s poukazem, že příbuznost s tak obyčejným autem je pod jeho úroveň. Pro Phantom si vyvinul vlastní novou hliníkovou platformu a díky tomu má o 30 % tužší karoserii. Přitom se ale hmotnost nijak nesnížila, v prodloužené variantě váží pořád kolem 2,7 tuny.

Kromě vrcholového modelu dostanou novou platformu postupně dostanou i všechny nová auta značky. Včetně připravovaného SUV Cullinan.

Ani podvozek není nijak obyčejný. Konstruktéři kvůli lepší stabilitě použili řízení zadní nápravy, vysokého komfortu dosáhli použitím vzduchového odpružení a adaptivních tlumičů. Elektronika má nově 48V architekturu a díky množství senzorů dokáže průběžně monitorovat, co se kolem děje, a upravovat nastavení podvozku. A to nejen zpětně, ale (do rychlosti 100 km/h) i dopředu, díky kameře, která sleduje vozovku před autem.

Nejvyšší komfort pro boháče

Díky tomu se Phantom dokonale přizpůsobuje okolí a snižuje na minimum i hluk na palubě. Rolls-Royce tvrdí, že Phantom bude nejtišší auto se spalovacím motorem vůbec, a to i díky 130 kilogramům izolačních materiálů. Oproti minulé generaci je prý v rychlosti 100 km/h o 10 % tišší.

Nejdůležitějším kusem výbavy na palubě jsou určitě zadní sedadla, majitel Phantomu přece nebude řídit. Na výběr bude z několika variant zadních sedadel pro nejvyšší komfort. Zadní dveře se opět otevírají z přední strany a dají se zavřít stiskem tlačítka. A nově i otevřít na dálku.

Nový infotainment má displej o velikosti 12,3 palců, který lze ovládat přes volič schovaný ve středové opěrce. Váš řidič dostane nový volant, oproti předchozí generaci jsou jinak rozmístěné ovladací proky a místo budíků digitální přístrojový štít. V interiéru mimochodem nenajdete jediný obyčejné ovladač, žádné koncernové tlačítko, které znáte třeba z BMW. Všechno, čeho se můžete dotknout, je skleněné, kovové nebo potažené kůží. Samozřejmostí jsou ty nejmodernější a nejpokročilejší asistenční a beznečnostní systémy, od funkce sledování bdělosti řidiče přes noční vidění po systémy udržování jízdy v pruhu, detekce možné kolize a upozornění na možný střet s chodcem.

Spolu s novým Phantomem přichází ještě jedna novinka, a to program The Gallery, v němž si zákazník může vybrat ze skupiny designérů spolupracujících s automobilkou a nechat si vytvořit unikátní dekor palubní desky přímo na zakázku. Možnosti personalizace budou pochopitelně obrovské, můžete si ybrat z obrovské nabídky dekorů a čalounění.

Rolls-Royce zatím nezveřejnil, kdy půjde nový Phantom do prodeje. Světu se ale s největší pravděpodobností ukáže poprvé naživo na autosalonu ve Frankfurtu v září. A jaká bude cena? Předchozí Phantom se prodával za částky od nějakých 9 milionů korun a ten nový určitě levnější nebude. Ale když kupujete Phantom, asi se na cenu přiliš koukat nebudete, že?

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora