Projekt prvního komerčního využití benzinového vznětového motoru na světě představila japonská automobilka Mazda. Auta s novým motorem Skyactiv-X se dostanou na trh v roce 2019, první bude zřejmě nová Mazda 3.

V zážehovém motoru se benzin zapaluje svíčkou, ve vznětovém motoru se nafta vznítí horkým stlačeným vzduchem. Technologie benzinového motoru s homogenním naplněním spalovacího prostoru (Homogeneous Charge Compression Ignition – HCCI) ale stojí proti tomuto tradičnímu rozdělení.

Nový motor od Mazdy bude — zjednodušeně řečeno — místo nafty spalovat vznícením benzin. Mazda se tak stane první automobilkou, která uvede do sériové výroby technologii, na níž už celá desetiletí pracuje řada jejích konkurentů včetně General Motors nebo Daimler.

Vznětový motor na benzin

Zatím není úplně jasné, jak to přesně Mazda udělá. Pravděpodobně bude benzin zapalovat tradičně svíčkou, ale v optimálních otáčkách ho nechá zapalovat bez jiskry, jen stlačením.

V každém případě slibuje poměrně optimistické výsledky v praxi. Nový motor Skyactiv-X bude o 20 až 30 procent účinnější než stávající Skyactiv-G, také má produkovat mnohem méně oxidů dusíku a sazí. První ho dostane nová generace Mazdy 3, která se předsaví už příští rok.

„Vývoj ideálního motoru s vnitřním spalováním považujeme za nezbytný a zásadní. A i když elektrifikace je nezbytná, tento motor by měl přijít první,” řekl ředitel výzkumu a vývoje Mazdy Kijoši Fudžiwara.

Technologie HCCI je prestižní záležitostí Mazdy, a proto nové motory nebude dodávat ostatním automobilkám.

Průkopník netradičních motorů

V době závodů ve vývoji elektromobilů je to pro Mazdu krok stranou. Není ale první. Tahle japonská automobilka se prozkoumávání alternativních cest věnovala i v minulosti. Připomeňme třeba rotační motor Wankel, který jako jeden z mála výrobců používala Mazda i v sériových autech — ve své sportovní řadě RX až do roku 2011, kdy skončila Mazda RX-8.

Mazda se ale nevyhýbá ani elektromobilům Společně s Toyotou vybudují v USA továrnu za 1,6 miliardy dolarů a budou spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. První z nich pošle na trh rovněž v roce 2019, vozy s autonomním řízením pak hodlá představit v roce 2025.

Martin Jedlička