Nové modely aut v EU musí od začátku září absolvovat přísnější emisní testy. Kromě laboratoří budou nově měřeny emise i v reálných podmínkách. Automobilky tak snad konečně přestanou lákat na nereálně nízkou spotřebu.

Reálné testy spotřeby a emisí

Od začátku září platí nová směrnce, která nařizuje automobilkám měřit měřit spolehlivěji emise oxidů dusíku a částic, které jsou jednou z hlavních příčin znečištění ovzduší. Takzvaná zkouška RDE bude probíhat za podmínek reálného provozu.

Test RDE doplní nový, realističtější laboratorní zkušební postup označovaný jako WLTP, týkající se všech emisí, včetně oxidu uhličitého, oxidů dusíku a dalších látek znečišťujících ovzduší, a také spotřeby paliva.

Díky tomu budou automobilky měřit reálnější spotřebu, než v laboratoři. Už bychom se tak neměli setkávat s auty, o nichž se tvrdí, že mají spotřebu 3 l/100 km a skutečná spotřeba je klidně dvojnásobná.

Změny vyvolala aféra dieselgate

Obě tyto zkoušky jsou od září 2017 povinné pro všechny nové modely automobilů a v letech 2018 až 2019 budou postupně zaváděny pro všechny nové automobily.

„Při emisním skandálu se ukázalo, že potřebujeme nezávislejší zkoušení automobilů a přísnější dozor nad trhem. V případě protiprávního jednání musí mít navíc komise možnost zasáhnout,“ upozorňuje místopředseda Evropské komise pro růst, investice a konkurenceschopnost Jyrki Katainen.

Poté, co se v září 2015 provalil skandál, kdy Volkswagen použil software umožňující v testech obcházet emisní normy pro určité látky, vyzvala Evropská komise členské státy unie a orgány odpovědné za dozor nad trhem k šetření týkajících se reálných úrovní emisí vozidel na jejich území a zajistily dodržování unijních pravidel.

Komise také nabídla pokyny, které pomohou úřadům v členských zemích posoudit, zda výrobci automobilů používají odpojovací zařízení nebo jiné strategie, díky nimž je při zkouškách vozidel dosahováno nižších emisí.