Jaguar E-Type patří mezi automobilové legendy, na které se nesahá. To ale teď porušila samotná automobilka Jaguar a jeden historický exemplář Éčka přestavěla na elektromobil, i když na pohled je to pořád stejné auto. Takové elektromobily si necháme líbit.

Koncept s názvem Jaguar E-Type Zero byl restaurován a přestavěn oddělením Jaguar Land Rover Classic v Coventry. Tedy blízko místa, kde se zrodil původní Jaguar E-Type z roku 1961

„Koncept Jaguar E-Type Zero kombinuje dynamickou jízdu původního modelu s vylepšeným výkonem díky elektrickému pohonu. Tato kombinace napomáhá skvělému zážitku z jízdy,“ říká Tim Hanning, šéf divize Jaguar Land Rover Classic.

Automobil se představuje veřejnosti na Tech Festu společnosti Jaguar Land Rover na prestižní univerzitě Central Saint Martins v Londýně, který začíná právě dnes a potrvá do neděle. Koncept Zero bude vystaven vedle elektrického Jaguaru I-PACE, který půjde do prodeje v roce 2018.

Elektromobil v kabátu ze šedesátých let

Jaguar E-Type Zero je modernizovaný roadster Jaguar E-Type Series 1.5. Jde o původní specifikaci, ale některé prvky byly oproti starému autu nahrazeny novými: kromě elektrického pohonu dostal E-Type novou přístrojovou desku, novou převodovku a LED světlomety, jejichž design byl přizpůsoben původnímu vozu.

Elektromobil nabízí pochopitelně vysoký výkon. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 5,5 sekundy, což je o sekundu rychleji, než zrychloval původní E-Type Series 1 se slavným šestiválcem XK.

Elektromotor s výkonem 220 kW byl speciálně navržen pro tuto přestavbu, lithium-iontová baterie má stejné rozměry a podobnou hmotnost jako šestiválcový motor XK. Kapacita 40 kWh zajistí dojezd 270 kilometrů, kterému napomáhá nízká hmotnost a skvělá aerodynamika. Nabíjení doma by trvalo 6-7 hodin.

Pohon se změnil, koncepce zůstala

Pohon je umístěn stejně jako původní motor. Elektromotor a redukční převodovka leží těsně za baterií, ve stejném místě jako převodovka automobilu E-Type.

„Novou elektrickou pohonnou jednotku jsme integrovali do existující struktury vozu E-Type, což znamená, že by mohl být předchozí motor kdykoliv znovu dosazen. Je to nezbytné, protože si tak značka Jaguar stále zajišťuje svoji autentickou DNA,“ dodává Tom Hanning.

Nová spojovací hřídel přenáší výkon na diferenciál a ten potom na kola. Celkově je vůz oproti původnímu Éčku o 46 kg lehčí. Motor a převodovka mají podobné rozměry a hmotnost jako ty původní, takže se konstrukce vozu, včetně zavěšení a brzd, nezměnila. To zjednodušilo převod a homologaci. Stejné zůstalo i rozložení hmotnosti.

Nejkrásnější auto v historii

Jaguar E-Type se poprvé představil v roce 1961 a pravidelně patřil mezi vítěze o nejhezčí vůz všech dob. Enzo Ferrari o tomto modelu prohlásil, že jde o „nejkrásnější vůz, který kdy byl vyroben“.

Pod kapotou měl E-Type původně šestiválcový motor XK. Ten se vyráběl v letech 1949 až 1992 a byl téměř ve všech modelech značky Jaguar v tomto období, včetně modelů XK120, MK2 a XJ6.

V roce 1971 ho u E-Type série 3 nahradil dvanáctiválec 5,3 litru, kvůli kterému se musel prodloužit rozvor a vůz ztratil část ze své elegance, dané vyváženými proporcemi. Proto jsou dnes nejvíce ceněné vozy ze série 1 a 2.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora