Asociace Záchranný kruh spouští kampaň Chodci nejsou nesmrtelní, která upozorňuje na bezpečnost chodců v silničním provozu. Chodci tvoří pětinu obětí nehod na silnicích, ať už vlastní chybou, nebo nepozorností řidičů.

V letošním ročníku se kampaň „Ty to zvládneš“ realizovaná Asociací Záchranný kruh zaměřuje na bezpečnost chodců, na typické příčiny tragických nehod z viny jejich, ale i řidičů motorových vozidel.

“Podíl chodců při smrtelných nehodách bývá každý rok kolem 20 %, loni 111 chodců z 545 obětí nehod,” uvedl Roman Budský z BESIPu.

Kampaň spočívá v 10 emotivních spotech, ukazujících nejčastější chyby, kterých se dopouštějí jak chodci, tak řidiči. Každá z deseti situací má svůj instruktážní spot, který ve speciální 3D analytice danou chybu rozebírá a hlavně ukazuje správné řešení dané situace.

Chodec nemá absolutní přednost

Jedním z témat kampaně je vyvrácení mýtu o absolutní přednosti na přechodu pro chodce, který vytvořila média při novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích kolem roku 2000.

Mezi další rizikové momenty patří přecházení mimo přechod, přecházení silnice přes ostrůvek, vystupování z tramvaje na místech bez nástupního ostrůvku nebo přecházení silnice před tramvají.

V letech 1993-2016 zahynulo při nehodách na českých silnicích celkově 5 691 chodců. Za dané období se oběti z jejich řad podílely na celkovém počtu usmrcených při nehodách z 22,3 procenta. Od ledna do konce srpna letošního roku přibylo dalších 59 usmrcených chodců.

V loňském roce zemřelo 111 chodců, z toho 77 při nehodách v obcích a 34 mimo ně. Fatální nehody byly doménou především starších osob. Zatímco ve věku do 24 let zemřeli celkově 3 chodci, ve věku 55+ jich bylo 66, tedy 59 procent všech obětí z jejich řad. Chodci zemřeli ve 21 případech vinou vlastní, v 90 vinou řidiče motorového vozidla.

Nejčastějšími tragickými pochybeními chodců jsou náhlé vstoupení do vozovky z chodníku či krajnice, špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla a zmatené, zbrklé či nerozhodné chování. Naopak u řidičů šlo nejčastěji o nepřiměřenou rychlost jízdy a nedostatečné věnování se řízení vozidla.

Kampaň loni oslovila 5 milionů lidí

Letošní kampaň volně navazuje na loňský ročník, který byl zaměřen na problematiku správného chování při dopravní nehodě a záchrany života u dopravních nehod.

„Prostřednictvím krátkých situačních videoklipů bylo osloveno přes 5 miliónů lidí a enormní zájem veřejnosti o komunikované téma potvrdila rovněž nebývale vysoká aktivita lidí na sociální síti Facebook, kde jen instruktážní video zhlédlo více jak 1,5 mil. uživatelů,” zmínil Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Na realizaci letošní kampaně se podílel zkušený tým odborníků, záchranářů a filmařů. Režie se opět ujal Jiří Studnička, produkce byla pod taktovkou zmiňované asociace.

Celý projekt vznikl díky financím z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Partnery kampaně jsou Hasičský záchranný sbor Karlovarského a Plzeňského kraje, Policii ČR – krajské ředitelství policie Karlovarského kraje a Zdravotnickou záchrannou službu Karlovarského kraje.

Martin Jedlička