Před 30 lety začala psát mladoboleslavská Škoda svoji novou kapitolu. Představila světu svůj nový model Favorit, první škodovku s moderní koncepcí s motorem vpředu a pohonem předních kol. Na silnice vyjelo přes milion Favoritů a Formanů, v galerii se podívejte na verze, které se do výroby nedostaly.

„Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká Bernhard Maier, dnešní šéf firmy Škoda Auto. Právě progresivní koncepce Favoritu přesvědčila koncern Volkswagen, aby se po revoluci ucházel o značku Škoda.

Hatchback Škoda Favorit se veřejnosti poprvé představil na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987. Moderní pojetí, design i jízdní vlastnosti vozu Škoda Favorit byly v té době plně srovnatelné i se západní konkurencí, navíc se jednalo o jeden z mála osobních automobilů takzvaného východního bloku, který nebyl vyráběn v licenci.

První zákazníci se moderního a prostorného hatchbacku Favorit dočkali v roce 1988, o dva roky později přibylo kombi Forman, následované lehkými užitkovými deriváty i vozy pro volný čas. V období od roku 1987 do roku 1995 vzniklo celkem 1 077 126 vozů řady Favorit / Forman.

Rychlý vývoj v těžké době

Projekt nového osobního auta s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil kvalifikované, obětavé a motivované lidia společně se pustili do těžkého úkolu.

Inženýři ze Škody úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky – během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. Testovalo se v alpském terénu Grossglockneru a Turacherhöhe i na italské Riviéře. Se specialisty z Porsche se řešilo mimo jiné uložení motoru, geometrie přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru.

Místo pod kapotou zaujal osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 46 či 43 kW, vybavený karburátorem, později dokonce vstřikováním paliva. Kvůli splnění emisních předpisů i vysokých nároků na životnost musel být upraven: dostal odolnější písty, kvalitnějších vložky válců, ale i vyztužení bloku motoru nebo kalený klikový hřídel.

Obal prodává: Design by Bertone

Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení. 

Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší Favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru.

V Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním kvartále roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun. 

Modernizovaný Favorit nastartoval spolupráci s Volkswagenem

Po revoluci v listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce Škoda zajistí jen vstup silného zahraničního partnera. Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a mladoboleslavská značka se stala členem skupiny Volkswagen. 

Favorit pro škodovku představoval velmi solidní základ, průběžně zhodnocovaný zvyšováním kvality, technické i estetické úrovně. První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly. 

Modelová řada Favorit dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně (1990 / 1991) vzrostl téměř na dvojnásobek.

Prodej vozů Favorit a Forman podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 Favoritů, společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala Škoda Felicia a Felicia Combi.

Škoda Auto si výročí Favoritu připomene mimo jiné mimořádnou výstavou unikátních dokumentů a prototypů ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi (od 18. září), nebo moderovaným setkáním s předními osobnostmi, které stály u zrodu automobilu, jenž pro značku ŠKODA znamenal nakročení do nové etapy dynamického rozvoje (26. září od 17:30 ve Škoda Muzeu).

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora