BMW má s elektromotory slušné zkušenosti a tak není divu, že vedle speciální řady “i” se pustilo do konverzí svých klasických modelů. První si vzali borci z Mnichova na paškál řadu 3 a stvořili alternativu k šestiválci, které říkají 330e.

To “e” na konci znamená, že trojka má něco společného s elektřinou. Je to plug-in hybrid — tedy benzinový motor spojený s elektromotorem, který dobijete i ze zásuvky nebo z veřejných nabíječek.

Nečekejte že jde o něco extra ekologického, na druhou stranu s touhle soustavou BMW dokázalo vytvořit hodně dynamické auto, které dokáže nějakých 20-25 kilometrů jet čistě na elektřinu. Tápám, jestli je na trhu jiný takhle zábavný hybrid. Leda něco od Lexusu, i když přímá konkurence v podobě IS 300h to není. Ale pojďme popořádku.

Sotva to na sebe řekne

Na pohled BMW 330e od klasické benzinové nebo naftové trojky rozeznáte jen podle drobností. Kromě štítků na kapotě je hlavní rozdíl krytka na levém blatníku, pod kterou je schovaná zásuvka.

Jinak je to klasické BMW řady 3 jak ho známe už od roku 2011, v tomhle případě navíc s náloží komfortních příplatků. Přístrojová deska uživatele BMW ničím nepřekvapí, stejně jako slušná prostornost (mezigeneračně lepší, ale v dané třídě rozhodně zdaleka ne nejlepší), pohodlné široce polohovatelné sedačky, skvěle padnoucí volant s tlustým věncem a kvalitní plasty kombinované s hliníkem a mikroplyší. Modro-stříbrné vyladění interiéru ovšem není výsadou hybridu, i když to tak může na první pohled vypadat.

Aby se někam vešly rozměrné, 270 kg vážící Li-On akumulátory, muselo se udělat pár kompromisů. O sto litrů se zmenšil zavazadlový prostor, což podle mě skoro nepoznáte. Také se zmenšila nádrž klasických 62 litrů na 40 litrů, to už může být pro někoho nepříjemné. Celková hmotnost narostla na nelichotivých 1660 kg, naštěstí to na sobě při jízdě trojka nedá moc znát.

Trojka s elektromotorem

Zásadní změny se ale odehrály na motoru. K dvoulitrovému čtyřválci s výkonem 184 koní (který k velkému zklamání všech fandů dostalo i nové 330i) přibyl elektromotor s výkonem 61 koní. Dohromady má soustava 250 koní, krouťák 290 Nm dostáváte v širokém spektru 1350 – 4250 otáček a auto díky tomu jede víc než dobře.

Z nuly na stovku zrychlí za 6,1 sekundy. A to není všechno: hnaná jsou jen zadní kola, má klasickou mechanickou ruční brzdu a dost výkonu na to, že s ním můžete dělat efektní drifty. A když nechcete ničit kola, prostě můžete jen jezdit a užívat si skvěle vyvážený podvozek auta. Pravda, v některých momentech pocítíte, že 330e je těžší, než klasická verze. Na druhou stranu je hmotnosti předek/zadek vyvážen na téměř optimální poměr 49:51.

BMW 3 je perfektně vyladěné auto na pohodlnou dálniční jízdu i blbnutí na mokré silnici. Není moc aut, v nichž bych se cítil příjemně v rychlostech nad 200 km/h, ale trojka mezi ně rozhodně patří, neplave jako některá větší auta a pohodlná cestovní rychlost je i 200-210 km/h. Na maximálku jsme narazili kolem 230 km/h (papírově 225 km/h), do té doby docela i zrychluje. Na někdejší šestiválcové 330i to tak úplně nemá — ale furt to na to naše ježdění stačí.

Jde to i bez nabíjení

Když vás omrzí závodění, můžete jako my vyzkoušet být ekologem. Baterie mají skromnou kapacitu 7,6 kWh a když jsme ji plně nabili, bez spalování jsme s ní čistě na elektřinu po Praze najezdili 20 kilometrů. Nijak jsme se přitom neomezovali, jen jsme vynechali ostré dupání na plyn. Maximální rychlost čistě na elektřinu je ale omezena nezvykle vysoko, až ve 120 km/h. Díky tomu se dá využít skoro ve všech jízdních režimech, ne jen nutně v zástavbě.

Elektrický dojezd 20 km vypadá skromně. Jenomže při ujetí dvaceti kilometrů bez motoru ušetříte 1,4 litru benzinu (možná až 2 litry, v městském provozu auto žere přecijen víc). Pokud každý den jezdíte jen pár kilometrů do práce, může vám to ušetřit i nějakou tu korunu. Ale hlavní pointa je v tom, že ve městě skoro vůbec nekouříte z výfuku.

No a když baterky vybijete, pořád vám zůstanou vlastnosti klasického hybridu, takže v provozu rekuperací mírně dobíjíte (že byste ji nabili naplno pouhou rekuperací, na to můžete zapomenout). Rozjezdy z křižovatky jsou první sekundu nebo dvě na elektřinu, pak teprve naskočí motor (cítíte to jako přeřazení automatu), tím se šetří cenné mililitry benzínu. Při prudké akceleraci zase dostanete víc výkonu, nejenže se čtyřválec vytočí klidně na 6 tisíc otáček, ale pomáhá i elektromotor.

BMW 330e dobijete i z klasické zásuvky v garáži, což jsme si vyzkoušeli, za 2,5 hodiny jsme dobili dojezd cca 20 km. Dobíjeli jsme dokonce energií získanou z fotovoltaických panelů, takže jsme se cítili jako skuteční bojovníci za přírodu.

Benzín, diesel nebo hybrid?

Ale teď odvrácená stránka věci. Baterie zvládnou ujet 20 km, což zní fajn, ale jen do té doby, než si přiznáte, že kvůli tomu vozíte s sebou balík 270 kg navíc. To je jakobyste s sebou tahali plný kufr nářadí, nebo tři lidi — strašně moc zbytečných kil. Jistě, už dnes je hybrid v téhle podobě použitelný, ale abych ho vzal na milost, potřebují akumulátory ještě vývoj. Až budou mít při stejné hmotnosti 2x-3x větší kapacitu, můžeme se bavit o kompromisech. Dnes se bavíme o slepé toleranci.

Otázka dneška zní, jestli tahle kombinace dokáže nahradit stále více komplikované diesely, zatížené normami na hranici fyzikálních možností? Na to zatím není jednoznačná odpověď. Nutno dodat, že ani hybrid není zrovna jednoduché zařízení a vyšší riziko poruch se nad ním bude vznášet s každým přibývajícím rokem.

Na druhou stranu spotřebou se naftě dnes už plugin hybridy vyrovnají, nadto ve městě nemusí vůbec kouřit. Dlouhodobá spotřeba 7,4 l/100km je hodně silný argument. My jsme jezdili opravdu kolem 7 litrů, když jsme jezdili rychle, dostali jsme se třeba na 10. Ale když budete denně nabíjet v garáži, dostanete se pohodlně na 5 l/100 km. To jsou vzhledem k výkonu a dynamice fantastická čísla.

Skvělé auto = skvělý hybrid

Tajemství, v čem je 330e tak dobré, vychází z kvalit řady 3 jako takové. Hybridní zástavba k tomu přidává jen pár drobných benefitů, které jako řidič vlastně ani nemusíte vnímat a můžete se spokojit se slušnou spotřebou.

BMW 330e je sice hybrid, což mělo donedávna sex-appeal babiččina údolí, ale v tomhle případě je to jinak. Poznáte to jen podle toho, že ujede 20 km na elektřinu. Ale jinak je to klasická rychlá trojka s 250 kobylama, pohonem na zadek a starou dobrou ruční brzdou. Jestli vypadá ekologická budoucnost takhle, beru ji všema deseti.


BMW 330e Luxury Line
Motor zážehový čtyřválec + elektromotor
Objem 1998 ccm
Výkon 185 kW (250 k)
Točivý moment 290 Nm / 1350 – 4250 ot./min
Maximální rychlost 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 6,1 s
Převodovka bezstupňový automat e-CVT
Spotřeba v testu 7,4 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4633 / 1811 / 1429 mm
Rozvor 2810 mm
Pohotovostní hmotnost 1660 kg
Zavazadlový prostor 370 l
Základní cena modelu v dané výbavě 1.323.400,- Kč
Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora